خوشرفتاري با خانواده


شرط خانوادگي براي قبولي عمل: خوشرفتاري
آئين مقدس و متعالي اسلام، ميان عبادت و سياست و اخلاق و اجتماع، پيوندي منسجم ايجاد كرده است. در امور خانوادگي هم رعايت احترام و حقوق متقابل زن و شوهر را چنان مهم دانسته كه بي توجهي به آن گاهي باعث قبول نشدن عبادات مي گردد. و قطع پيوندهاي زميني، به قطع پيوند آسماني مي انجامد.
در اين زمينه پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله فرموده است:
«وَ مَنْ كَانَ لَهُ امْرَأَةٌ تُؤْذِيهِ لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ صَلَاتَهَا وَ لَا حَسَنَةً مِنْ ... وَ عَلَي الرَّجُلِ مِثْلُ ذَلِك ؛ (1)
هر كس زن بد رفتار و اذيت كننده اي داشته باشد، خداوند نماز و كارهاي نيك آن زن را نمي پذيرد... و مرد نيز همچنين است.»
نه تنها بد رفتاري زن با شوهر يا برعكس، اين اثر را دارد، حتي نگاه خشم آگين به پدر و مادر هم مانع قبول عبادت است.
امام صادق عليه السلام فرمود:
«مَنْ نَظَرَ إِلَي أَبَوَيْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلَاةً؛ (2)
نماز فرزنداني كه با خشم به پدر و مادر خود نگاه مي كنند قبول نمي شود. گرچه والدين، نسبت به آنان كوتاهي و ظلمي كرده باشند.»
آري... وقتي ما از نردبان نماز، به معراج مي رويم كه پايه هاي آن، روي زمين محكمي باشد. ولي اگر روي يخ لغزنده يا زمين سست قرار داده شود، بالا رفتن را مشكل يا غيرممكن مي سازد. كمال معنوي در سايه ي عبادات، آن هم با حسن رفتار و روابط شايسته ي اجتماعي حاصل مي شود. مسائل ديگري هم در روايات بيان شده كه مانع قبولي اعمال است، مانند شراب خوردن و غير آن. البته نبايد تصور شود كه حال كه خدا قبول نمي كند، پس نماز نخواند و روزه نگيرد و... بلكه اينگونه روايات، نشان دهنده ي ضعف عمل و كم ارزشي آن به خاطر رفتار و خصلت هاي ناشايست عبادت كننده است. (3)

پاورقي

1- وسائل الشيعه، ج 14، ص 116.
2- اصول كافي، ج 2، ص 349.
3- پرتوي از اسرار نماز، محسن قرائتي، ص59.

بازگشت