قنوت معصومين عليهم السلام


ابن مسعود، دليل مسلمان شدنش را مشاهده ي نماز سه نفري پيامبر اكرم و حضرت علي و حضرت خديجه عليهم السلام و قنوت طولاني آنها مي داند. (1)
در سلامي كه در زيارت آل يس به حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه مي دهيم، مي گوييم:
«السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقْنُت ؛
سلام بر تو هنگامي كه به نماز و قنوت مي ايستي.»
براي هر كدام از معصومين عليهم السلام دعاهايي طولاني در قنوت نقل شده كه فرصت نقل آنها نيست و جاي تعجب است كه چرا قنوت با اين همه بركاتش در ميان برادران اهل سنت تعطيل شده، مگر حضرت علي و خلفاي راشدين در نماز قنوت نمي خواندند؟
در قنوت فقط به فكر خود و حاجات خود نباشيم. از حضرت زهرا عليهاالسلام ياد بگيريم كه مي فرمود:
«الجّار ثمّ الدّار؛ (2)
ابتدا به فكر همسايه ات باش آنگاه خانواده خود.»
زيرا خداوند وعده فرموده است كسي كه براي ديگران دعا كند خداوند حاجات خود او را هم برآورده مي سازد. در قنوت عليه دشمنان دين دعا كنيم و پيروزي اسلام و مسلمين را از خدا بخواهيم.
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در قنوت خود گروهي را با نام و مشخصات نفرين مي كرد و حضرت علي عليه السلام در قنوت نمازش به معاويه و عمروعاص لعن مي كرد. (3)
به هر حال تولي و تبري جزء دين، بلكه اساس دين ماست:
«هَلِ الدِّينُ إِلَّا الْحُبُّ وَ الْبُغْض » (4)

در قنوت مباحثي مطرح است كه در زير بيان مي شود:
1. در كدام نمازها قنوت مستحب است
2. تعداد قنوت در هر نماز
3. دستور قنوت
4. كسي كه قنوت را نخوانده است.

پاورقي

1- بحار، ج 38، ص 280.
2- بحار، ج 43، ص 81.
3- بحار، ج 82، ص 201.
4- بحار، ج 68، ص 63؛ تفسير نماز، محسن قرائتي، ص158-161.

بازگشت