آثار معنوي و اخروي وضو


وضو داراي حكمت گسترده اي است و تأثير آن نيز در عمل كرد انسان بي نتيجه نيست. بعضي آثار آن، در اين دنيا حاصل مي شود و بعضي ديگر مربوط مي شود به سراي ابدي. هر يك از اعضاي وضو كه آب به آن ها مي رسد، وسيله اي مي شود كه گناهان را از ميان مي برد و شخص را مهياي به پيشواز خدا رفتن مي كند. (1)
بنابراين وضو هم طهارت ظاهري را براي انسان به ارمغان مي آورد و هم طهارت باطني را.
وقتي روز قيامت فرامي رسد، برخي با چهره هاي سفيد و برخي با چهره هاي سياه ظاهر مي شوند و خداوند وضو گيرنده را سرافراز و رو سفيد مي گرداند و كسي كه دست ها و پاها را مي شويد، خداوند متعال زنجيرها و پاي بندهاي جهنم را بر او حرام مي كند. رسول خدا مي فرمايد:
«إِنِّي لَأَعْرِفُ أُمَّتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِآثَارِ الْوُضُوء؛ (2)
من در روز قيامت امتم را به آثار و علامت وضو مي شناسم.»
چون نتيجه اعمال عبادي ما در آن سرا است. توصيه به دائم الوضو بودن نيز به همين سبب است تا اثر آن كامل و هميشگي باشد.

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
«تَأْتِي أُمَّتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ غُرّاً مُحَجَّلِينَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوء؛ (3)
امت من در روز قيامت از آثار وضو، پيشاني سفيد مي آيند.»

در اين زمينه پيامبر خدا صلي الله عليه و اله مي فرمايد:
«أَوَّلَ مَا يَمَسُّ الْمَاءَ يَتَبَاعَدُ عَنْهُ الشَّيْطَانُ- فَإِذَا تَمَضْمَضَ نَوَّرَ اللَّهُ قَلْبَهُ وَ لِسَانَهُ بِالْحِكْمَةِ- وَ إِذَا اسْتَنْشَقَ آمَنَهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ- وَ رَزَقَهُ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ- وَ إِذَا غَسَلَ وَجْهَهُ بَيَّضَ اللَّهُ وَجْهَهُ يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ- فَإِذَا غَسَلَ سَاعِدَيْهِ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ أَغْلَالَ النَّارِ- وَ إِذَا مَسَحَ رَأْسَهُ مَسَحَ اللَّهُ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ- وَ إِذَا مَسَحَ قَدَمَيْهِ- أَجَازَهُ عَلَي الصِّرَاطِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الْأَقْدَامُ؛ (4)
وقتي آب را مضمضه مي كند، شيطان از او دور مي شود. خدا دل و زبانش را به حكمت نوراني مي كند و وقتي در بيني آب مي ريزد، خدا او را از آتش دوزخ امان مي دهد و بوي بهشت نصيبش مي كند. آن گاه كه رستاخيز فرا مي رسد و برخي از چهره ها سفيد و برخي ديگر سياه مي شود، وضو گيرنده را خداوند سر افراز و رو سفيد مي كند. او كه دست ها را مي شويد، خدا زنجيرها و پابندهاي جهنم را بر او حرام مي كند؛ وقتي سر را مسح مي كند پليدي هاي ناشي از گناه را از بين مي برد؛ زماني كه پاها را مسح مي نمايد، خداوند پاهايش را بر پل صراط نمي لرزاند.»

پاورقي

1- اخلاق و عرفان در وضو و نماز، ص 28.
2- مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج 1، ص 358.
3- مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج 1، ص 358.
4- وسائل الشيعة، ج 1، ص 396.

بازگشت