مسجد درون خانه


سنن أبي داوود - به نقل از عايشه آورده است:
پيامبر خدا، به ساختن مسجدهايي در درون خانه ها و پاكيزگي و خوش بو كردن آنها فرمان داد. (2)
مسند ابن حنبل به نقل از عروة بن زبير، از يكي از ياران پيامبر صلي الله عليه و آله كه برايش حكايت كرد:
پيامبر خدا، همواره به ما فرمان مي داد تا مسجدهايي در خانه هاي خود بسازيم و آنها را نيكو بنا كنيم و پاكيزه گردانيم.(3)
سنن ابن ماجة - به نقل از ابوهريره آورده است:
مردي از انصار، پس از آن كه بينايي خود را از دست داد، در پي پيامبر خدا فرستاد كه: بيا و در منزلم نمازخانه اي معين كن تا در آن جا نماز بخوانم. پيامبر خدا آمد و چنين كرد. (4)
سنن النسائي - به نقل از عتبان بن مالك - آورده است:
اي پيامبر خدا! سيل باعث مي شود كه ميان من و مسجد قبيله ام جدايي افتد. دوست دارم كه نزد من بيايي و در جايي از خانه ام نماز بخواني تا من، آن جا را نمازخانه ي خود قرار دهم.
پيامبر خدا فرمود: «به زودي، چنين خواهيم كرد».
وقتي پيامبر خدا وارد شد، فرمود: «كجا مي خواهي نماز بگزارم؟».
من به گوشه اي از خانه اشاره كردم. پيامبر خدا برخاست و ما نيز پشت سرش صف كشيديم و ايشان با ما دو ركعت نماز خواند. (5)
امام صادق عليه السلام فرموده اند:
علي عليه السلام اتاقي داشت كه در آن، چيزي جز يك فرش و يك شمشير و يك قرآن نبود و در آن جا نماز مي خواند (در آن به خواب و استراحت نيم روزي مي پرداخت). (6)
امام صادق عليه السلام نيز فرمودند:
علي عليه السلام در خانه اش اتاقي را - كه نه چندان بزرگ بود و نه كوچك -، انتخاب كرده بود كه هر گاه مي خواست در پايان شب نماز بگزارد، كودكي را كه از [حضورش] خجالت نمي كشيد، همراه خود به آن اتاق مي برد و به نماز مي ايستاد. (7)
المحاسن به نقل از مسمع آورده است:
امام صادق عليه السلام به من چنين نوشت: «دوست دارم كه يكي از اتاق هاي منزلت را مسجد قرار دهي و سپس، دو جامه ي فرسوده ي زبر بپوشي و آن گاه، از خداوند درخواست كني كه تو را از آتش، رهايي دهد و به بهشتت برد، و اين كه هيچ سخن باطل يا گناه آلودي به زبان نياوري». (8)
الكافي به نقل از ابوجارود مي نويسد:
از امام باقر عليه السلام درباره ي نمازخانه ي درون خانه پرسيدم؛ چه اين كه ساكنان خانه در صددند با بخشي از فضاي آن، [ديگر قسمت هاي] خانه را توسعه دهند يا آن را به جاي ديگري منتقل سازند. فرمود: «مانعي ندارد». (9)

پاورقي

1- مقصود از مسجد در اين جا، نمازخانه است؛ يعني مكاني كه به نماز، اختصاص يافته باشد، نه معناي اصطلاحي مسجد كه احكام خاص آن، همچون حرمت نجس كردن، بر آن مترتب گردد؛ فرهنگ نامه ي مسجد، محمد محمدي ري شهري، با همكاري و ترجمه مرتضي خوش نصيب، ص 157-159.
2- سنن أبي داوود: ج 1 ص 124 ح 455، سنن الترمذي: ج 2 ص 490 ح 594، سنن ابن ماجة: ج 1 ص 250 ح 758، مسند ابن حنبل: ج 10 ص 152 ح 26446، صحيح ابن حبان: ج 4 ص 513 ح 1634، السنن الكبري: ج 2 ص 617 ح 4308، مسند أبي يعلي: ج 4 ص 362 ح 4679.
3- مسند ابن حنبل: ج 9 ص 52 ح 23207.
4- سنن ابن ماجة: ج 1 ص 249 ح 755.
5- سنن النسائي: ج 2 ص 105، مسند ابن حنبل: ج 5 ص 542 ح 16482، المصنف، ابن أبي شيبه: ج 2 ص 412 ح 2.
6- المحاسن: ج 2 ص 452 ح 2556 به نقل از حلبي، بحارالأنوار: ج 83 ص 366 ح 20.
7- قرب الاسناد: ص 161 ح 586 به نقل از عبدالله بن بكير، المحاسن: ج 2 ص 452 ح 2557 به نقل از عبيد بن زراره تقريباً با همان الفاظ، بحارالأنوار: ج 83 ص 366 ح 21.
8- المحاسن: ج 2 ص 452 ح 2558، بحارالأنوار: ج 76 ص 162 ح 3.
9- الكافي: ج 3 ص 368 ح 2، تهذيب الأحكام: ج 3 ص 259 ح 727، كتاب من لا يحضره الفقيه: ج 1 ص 236 ح 712 به نقل از عبيدالله بن علي حلبي از امام صادق عليه السلام تقريباً با همان الفاظ، بحارالأنوار: ج 83 ص 375.

بازگشت