در مستحبات لباس پوشيدن


مستحب است كسي كه قصد پوشيدن لباس يا بيرون آوردن آن را دارد، بسم الله بگويد. و لباس پوشيدن را از سمت راست شروع كند، حتي در پوشيدن كفش. و از سمت چپ لباس را از تن بكند، و هنگام پوشيدن لباس بگويد:
«وَ لَا تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَ تَكْتُمُواْ الْحَقَّ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ؛ (1)
و حق را به باطل نپوشيد و حق را پنهان نكنيد و حال آنكه آن را مي دانيد.»
و اين دعا را بخواند:
«اللَّهُمَّ أَلْبِسْنِي التَّقْوَي وَ جَنِّبْنِي الرَّدَي؛ (2)
«خدايا لباس پرهيزكاري را بر من بپوشان و مرا از بدي ها دور بدار.»
و پس از پوشيدن لباس بگويد:
«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي كَسَانِي مَا أُوَارِي بِهِ عَوْرَتِي وَ أَتَجَمَّلُ بِهِ فِي النَّاس ؛ (3)
سپاس خدا را كه مرا به لباسي كه به آن عورت را مخفي بدارم پوشاند و بدان نزد مردم زيبا گردم.»
در كافي در حديثي آمده است كه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام به كسي كه لباس نو پوشيده بود امر كرد كه: وضو بگيرد، و دو ركعت نماز بخواند در ركعت اول سوره حمد و آية الكرسي و در ركعت دوم سوره توحيد و قدر را بخواند، و خدا را سپاس بگويد بر اين كه عورتش را پوشانده، و او را بين مردم آراسته است، و نيز ذكر «لا حول و لا قوة الا بالله» را زياد بگويد كه اگر چنين كند در آن لباس معصيت خدا نخواهد كرد. (4)
از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: هر كس 32 بار سوره قدر را بر ظرف نو بخواند و سپس بر لباس نو كه مي خواهد بپوشد از آن آب بپاشد، تا وقتي يك نخ از آن لباس باقي باشد صاحب روزي گسترده خواهد بود. (5)
شيخ طوسي ره روايت كرده است بعد از پوشيدن لباس نو دو ركعت نماز را در مسجد بخواند و بعد بگويد:
«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي رَزَقَنِي مِنَ الرِّيَاشِ مَا أَتَجَمَّلُ بِهِ فِي النَّاس ؛ (6)
شكر خدا را كه لباس به من روزي كرد كه بدان نزد مردم آراسته گردم.»
و غير از اين روايات ديگري نيز وارد شده است.
مساله لباس از جهت خوبي و پستي، همانند ديگر وسائل خانه و خوراك و مسكن نيست، لذا آنچه از سخن امامان عليهم السلام برداشت مي شود اين است كه انسان به اندازه طاقت و توان در امر لباس تواضع و فروتني را رعايت كند نه بيشتر. زيرا رواياتي فراوان و بيش از حد تواتر، در سفارش به گرسنگي و فروتني براي خدا، با ترك خوراكي هاي لذيذ، و در مذمت خانه اي كه كسي در آن سكونت ندارد، و حرمت ساختن خانه براي فخرفروشي، و ترك خانه اي كه بر ديگر خانه ها اشراف دارد، و در مذمت ساختن خانه هاي مرتفع و بلند، و در نكوهش فزون طلبي در مسائل دنيائي وارد شده است.
در نتيجه كسي كه دچار تجمل در اسباب و وسائل منزل گردد، و در اين وادي يك قدم بردارد، نزديك است كه شيطان او را در دامي قرار دهد كه نجات و رهائي از آن ممكن نيست؛ زيرا تجمل به خانه و اسباب حد و مرزي ندارد و براي هر روزگار اسباب زيبايي مخصوص به آن وجود دارد كه اسباب زيبايي گذشته براي آن كافي نيست، زيبائي گذشته كهنه و شكسته مي شود و چيز ديگري جايگزينش مي گردد، و آنچه قبلا زيبا و دوست داشتني بود نزد صاحبانش منفور و ناپسند مي گردد، و نيروي جاه طلبي كه او را به تجمل مي كشاند هر روز افزونتر از سابق را طلب مي كند، و همواره مي گويد هل من مزيد؟ آيا باز هم هست. (7)
كسي كه پافشاري و اصرار در تجمل آرايي داشته باشد از جهاتي دچار نابودي و هلاكت مي گردد؛ حداقل آن باز ماندن از ياد خداي متعال است، لذا بيشتر آيات قرآن در مذمت دنيا و پرداختن به آن و تشويق به پارسايي و توجه به كار آخرت است. و همين آيه شريفه براي مؤمن بس است كه فرمود:
«مَنْ كانَ يُرِيدُ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زِينَتَها نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمالَهُمْ فِيها وَ هُمْ فِيها لا يُبْخَسُونَ.- أُولئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ- وَ حَبِطَ ما صَنَعُوا فِيها وَ باطِلٌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ ؛ (8)
هر كس زندگي دنيايي و زينت دنيا را بخواهد بدون كم و كاست به او پاداش اعمالش را خواهيم داد و اعمال آن ها در اين دنيا كم بها داده نخواهد شد، اينانند كه در آخرت پاداشي جز آتش برايشان نيست، و آنچه در دنيا كرده اند تباه، و آنچه انجام داده اند باطل و نيست مي شود.» (9)

پاورقي

1- سوره مباركه بقره، آيه 42.
2- من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 114.
3- مكارم الاخلاق: ص 99، مفتاح الفلاح: ص 167، كافي: ج 6، ص 458 و 459، ح 1 و 3.
4- كافي: ج 6، ص 459، خصال: ج 2، ص 624، بحارالانوار: ج 88، ص 388، ح 21 و ج 10، ص 102 (با كمي اختلاف در عبارت و نقل به معني).
5- كافي: ج 6، ص 459، وسائل الشيعه: ج 5، ص 47، ح 5865.
6- وسائل الشيعة، ج 5، ص 49.
7- شعر:

حين مرو اندر پي نفست چو زاغ
كو به گورستان برد ني سوي باغ

گر روي رو در پي عنقاي دل
سوي قاف و مسجد اقصاي دل.
8- سوره ي هود، آيات 15 و 16.
9- اسرار الصلاة، مرحوم ميرزا جواد ملكي تبريزي، ترجمه سيد علي احمدي، ص 146-149.

بازگشت