اجيـر گرفتن براي نماز


اجيـر گرفتن براي نماز

مسأله 1542 ـ بعد از مرگ انسان، مي شود براي نماز و عبادتهاي ديگر او كه در زندگي بجا نياورده، ديگري را اجير كنند يعني به او مزد دهند كه آنها را بجا آورد. و اگر كسي بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است.

مسأله 1543 ـ انسان مي تواند براي بعضي از كارهاي مستحبي مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان عليهم السلام، از طرف زندگان اجير شود. و نيز مي تواند كار مستحبي انجام دهد و ثواب آن را براي مردگان يا زندگان هديه نمايد.

مسأله 1544 ـ كسي كه براي نماز قضاي ميت اجير شده، بايد يا مجتهد باشد يا مسائل نماز را از روي تقليدي صحيح بداند.

مسأله 1545 ـ اجير بايد موقع نيت، ميت را معين نمايد. و لازم نيست اسم او را بداند پس اگر نيت كند از طرف كسي نماز مي خوانم كه براي او اجير شده ام كافيست.

مسأله 1546 ـ اجير بايد عبادتهاي ميت را به قصد ما في الذمه او بجا آورد.

مسأله 1547 ـ بايد كسي را اجير كنند كه اطمينان داشته باشند عمل را بطور صحيح انجام مي دهد.

مسأله 1548 ـ كسي كه ديگري را براي نمازهاي ميت اجير كرده اگر بفهمد كه عمل را بجا نياورده، يا باطل انجام داده، بايد دوباره اجير بگيرد.

مسأله 1549 ـ هر گاه شك كند كه اجير عمل را انجام داده يا نه، اگر چه بگويد انجام داده ام، بنابر احتياط واجب بايد دوباره اجير بگيرد. ولي اگر شك كند كه عمل صحيح بوده يا نه، گرفتن اجير لازم نيست.

مسأله 1550 ـ كسي را كه عذري دارد و مثلاً با تيمم يا نشسته نماز مي خواند، نمي شود براي نمازهاي ميت اجير كرد، اگر چه نماز ميت هم همانطور قضا شده باشد.

مسأله 1551 ـ مرد براي زن و زن براي مرد مي تواند اجير شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد به تكليف خود عمل نمايد.

مسأله 1552 ـ قضاي نمازهاي ميت بنابر احتياط مستحب كه ترك آن سزاوار نيست در صورتي كه ترتيب آنها معلوم باشد، بايد به ترتيب خوانده شود، اما اگر ترتيب آنها را نمي دانند، بنابر احتياط مستحب با اجير شرط كنند كه به قدري نماز بخواند كه ترتيب به عمل آيد و اگر به دستوري كه در آخر (مسأله 1555)داده مي شود، عمل شود رعايت احتياط شده، چه يك نفر نمازها را بخواند و چه چند نفر.

مسأله 1553 ـ اگر با اجير شرط كنند كه عمل را بطور مخصوصي انجام دهد چنانچه در نظر او باطل نباشد بايد همانطور بجا آورد. و اگر با او شرط نكنند، بايد در آن عمل به تكليف خود رفتار نمايد و احتياط مستحب آنست كه از وظيفه خودش و ميت هر كدام به احتياط نزديكتر است به آن عمل كند مثلاً اگر وظيفه ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تكليف او يك مرتبه است، سه مرتبه بگويد.

مسأله 1554 ـ اگر با اجير شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند، بايد مقداري از مستحبات نماز را كه معمول است بجا آورد.

مسأله 1555 ـ اگر انسان چند نفر را براي نماز قضاي ميت اجير كند، بنا بر احتياط مستحب كه ترك آن سزاوار نيست بايد براي هر كدام آنها وقتي را معين نمايد، مثلاً اگر با يكي از آنها قرار گذاشت كه از صبح تا ظهر نماز قضا بخواند، با ديگري قرار بگذارد كه از ظهر تا شب بخواند و نيز بايد نمازي را كه در هر دفعه شروع مي كند، معين نمايد مثلاً قرار بگذارد، اول نمازي را كه مي خواند صبح باشد يا ظهر يا عصر و همچنين بايد با آنها قرار بگذارد كه در هر دفعه، نماز يك شبانه روز را تمام كنند و اگر ناقص بگذارند آنرا حساب نكنند و در دفعه بعد نماز يك شبانه روز را از سر شروع نمايند.

مسأله 1556 ـ اگر كسي اجير شود كه مثلاً در مدت يك سال نمازهاي ميت را بخواند و پيش از تمام شدن سال بميرد، بنابر احتياط واجب بايد براي نمازهائي كه مي دانند يا احتمال مي دهند بجا نياورده، ديگري را اجير نمايند.

مسأله 1557 ـ كسي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند، اگر پيش از تمام كردن نمازها بميرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد چنانچه شرط كرده باشند كه تمام نمازها را خودش بخواند، بايد اجرت مقداريرا كه نخوانده از مال او به وليّ ميت بدهند. مثلاً اگر نصف آنها را نخوانده، بايد نصف پولي را كه گرفته از مال او به وليّ ميت بدهند، و اگر شرط نكرده باشند، بايد ورثه اش از مال او اجير بگيرند اما اگر مال نداشته باشد برورثه او چيزي واجب نيست.

مسأله 1558 ـ اگر اجير پيش از تمام كردن نمازهاي ميت بميرد وخودش هم نماز قضا دشته باشد ، بايد از مال او براي نمازهائي كه اجير بوده ديگري را اجير نمايند و اگر چيزي زياد آمد ،در صورتي كه وصيت كرده باشد و ورثه اجازه بدهند ، براي تمام نمازهاي او اجير بگيرند، و اگر اجازه ندهند ثلث آنرا به مصرف نماز خودش برسانند.



بازگشت