ذكر نماز


ذكر نماز



س 480: آيا قرائت عمدي ذكرهاي ركوع و سجده به جاي يكديگر اشكال دارد؟

ج: اگر آنها را به قصد مطلق ذكر خداوند عزوجل بگويد، اشكال ندارد و ركوع و سجده و نماز همگي صحيح هستند.

س 481: اگر شخصي سهوا در سجده ذكر ركوع را بگويد و يا بر عكس، در ركوع ذكر سجده را بگويد و در همان حال متوجه اشتباه خود شده و آن را اصلاح نمايد، آيا نماز او باطل است؟

ج: اشكال ندارد و نمازش صحيح است.

س 482: اگر نماز گزار در هنگام نماز و يا بعد از فراغت از آن متوجه شود كه ذكر ركوع يا سجده را اشتباه گفته است، چه حكمي دارد؟

ج: اگر بعد از ركوع و سجود متوجه شود، چيزي بر او واجب نيست.

س 483: آيا يك بار گفتن تسبيحات اربعه در ركعت سوم و چهارم نماز كافي است؟

ج: كافي است، هر چند احتياط اين است كه سه مرتبه گفته شود.

س 484: تعداد تسبيحات اربعه در نماز سه مرتبه است، ولي فردي سهوا چهار بار گفته است، آيا نماز او در پيشگاه خداوند مقبول است؟

ج: اشكال ندارد.

س 485: كسي كه نمي داند تسبيحات اربعه را در ركعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه گفته يإ؛ح ح بيشتر و يا كمتر، چه حكمي دارد؟

ج: يك مرتبه نيز كفايت مي كند و چيزي بر او واجب نيست، و تابه ركوع نرفته مي تواند بنا را بر اقل گذاشته و تسبيحات را تكرار نمايد تا يقين كند كه آن را سه مرتبه گفته است.

س 486: آيا قرائت «بحول الله و قوته اقوم واقعد» هنگام نماز در حال حركت جايز است و آيا گفتن آن در حال قيام صحيح است؟

ج: اشكال ندارد و اصولا اين ذكر در حالت قيام براي ركعت بعدي گفته مي شود.

س 487: مراد از ذكر چيست؟ آيا شامل صلوات بر پيامبر «صلي الله عليه و آله» و خاندان آن حضرت مي شود؟

ج: هر عبارتي كه متضمّن ذكر خداوند عزوجل باشد، ذكر محسوب مي شود و صلوات بر محمد و آل محمد «عليهم افضل صلوات الله» از بهترين ذكرهاست.

س 488: هنگامي كه در نماز وتر كه يك ركعت است دستها را براي قنوت بلند كرده و حاجات خود را از خداوند عزّوجلّ طلب مي كنيم، آيا طلب حاجات به زبان فارسي اشكال دارد؟

ج: دعا در قنوت به زبان فارسي اشكال ندارد، بلكه هر دعائي را در قنوت مي توان به هر زباني خواند.

بازگشت