اجير گرفتن براي نماز


اجير گرفتن براي نماز

1542 - بـعـد از مرگ انسان , مي شود براي نماز و عبادتهاي ديگر او كه در زندگي بجا نياورده , ديگري را اجير كنند , يعني به او مزد دهند كه آنها را بجا آورد.
و اگر كسي بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است .
1543 - انـسـان مـي تـواند براي بعضي از كارهاي مستحبي مثل حج و عمره و زيارت قبر پيغمبر و امامان عـليهم السلام , از طرف زندگان اجير شود , و نيز مي تواند كار مستحبي را انجام دهد , و ثواب آن را براي مردگان يا زندگان هديه نمايد.
1544 - كـسـي كـه بـراي نماز قضاي ميت اجير شده , بايد يا مجتهد باشد يا نماز را بر طبق تقليد صحيح انجام دهد.
يا آن كه عمل به احتياط كند در صورتي كه موارد احتياط را كاملا بداند.
1545 - اجير بايد موقع نيت , ميت را معين نمايد و لازم نيست اسم او را بداند , پس اگر نيت كند از طرف كسي نماز مي خوانم كه براي او اجير شده ام كافي است .
1546 - اجير بايد عمل را به قصد آنچه در ذمه ميت است به جا آورد و اگر عملي را انجام دهد و ثواب آن را براي او هديه كند كافي نيست .
1547 - بايد كسي را اجير كنند كه اطمينان داشته باشند عمل را انجام مي دهد.
1548 - كـسي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند , اگر بفهمند كه عمل را بجا نياورده يا باطل انجام داده , بايد دوباره اجير بگيرند.
1549 - هرگاه شك كند كه اجير عمل را انجام داده يا نه , اگر چه بگويد , انجام داده ام , ولي اطمينان به گفته او نباشد , بايد دوباره اجير بگيرد.
و اما اگر شك كند كه عمل او صحيح بوده يا نه , مي تواند بنابر صحت آن بگذارد.
1550 - كـسـي كـه عـذري دارد مـثلا با تيمم يا نشسته نماز مي خواند مطلقا بنابر احتياط نمي شود براي نمازهاي ميت اجير كرد , اگر چه نماز ميت هم همان طور قضا شده باشد.
1551 - مـرد براي زن و زن براي مرد مي تواند اجير شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد اجير به تكليف خود عمل نمايد.
1552 - در قـضـاي نمازهاي ميت ترتيب واجب نيست مگر در نمازهايي كه اداء آنها ترتيب دارد , مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا از يك روز چنان كه سابقا گذشت .
1553 - اگـر با اجير شرط كنند كه عمل را به طور مخصوصي انجام دهد بايد همان طور بجا آورد , و اگر بـا او شـرط نـكـنند , بايد در آن عمل به تكليف خود رفتار نمايد , و احتياط مستحب آن است كه از وظيفه خـودش و ميت هر كدام كه به احتياط نزديك تر است , به آن عمل كند , مثلا اگر وظيفه ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تكليف او يك مرتبه است , سه مرتبه بگويد.
1554 - اگر با اجير شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند , بايد مقداري از مستحبات نماز را كه معمول است بجا آورد.
1555 - اگـر انـسان چند نفر را براي نماز قضاي ميت اجير كند , بنابر آنچه در مساله ( 1552 ) گفته شد لازم نيست براي هر كدام آنها وقتي را معين نمايد.
1556 - اگـر كسي اجير شود كه مثلا در مدت يك سال نمازهاي ميت را بخواند و پيش از تمام شدن سال بـمـيرد , بايد براي نمازهايي كه مي دانند بجا نياورده , ديگري را اجير نمايند , و اگر احتمال مي دهند كه بجا نياورده بنابر احتياط واجب نيز اجير بگيرند.
1557 - كسي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند , اگر پيش از تمام كردن نمازها بميرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد , چنانچه شرط كرده باشند كه تمام نمازها را خودش بخواند , مي توانند اجرة المسماي باقي مانده را گرفته يا آن كه اجاره را فسخ نمايند , و اجرة المثل او را بدهند و اگر شرط نكرده باشند كه خـودش بـخـوانـد بايد ورثه اش از مال او كسي را اجير بگيرند اما اگر نداشته باشد بر ورثه او چيزي واجب نيست .
1558 - اگر اجير پيش از تمام كردن نمازهاي ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد , بعد از عمل به دستوري كه در مساله قبلي ذكر شد.
اگر چيزي از مال او زياد آمد , در صورتي كه وصيت كرده باشد و ورثه اجازه بدهند , براي تمام نمازهاي او اجير بگيرند , و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز او برسانند

بازگشت