نماز آيات


نماز آيات

1500 - نـمـاز آيـات كه دستور آن بعدا گفته خواهد شد , به واسطه سه چيز واجب مي شود : اول گرفتن خورشيد.
دوم گرفتن ماه , اگر چه مقدار كمي از آنها گرفته شود و كسي هم از آن نترسد.
سـوم زلـزلـه - بـنابر احتياط واجب - اگر چه كسي هم نترسد و اما در رعد و برق و بادهاي سياه و سرخ و مـانـنـد ايـنها از آيات آسماني در صورتي كه بيشتر مردم بترسند و هم چنين در حوادث زميني مانند فرو رفتن آب دريا و افتادن كوه كه موجب ترس اكثر مردم شود بنابر احتياط مستحب نماز آيات ترك نشود.
1501 - اگـر از چيزهايي كه نماز آيات براي آنها واجب است بيشتر از يكي اتفاق بيفتد , انسان بايد براي هر يك از آنها يك نماز آيات بخواند , مثلا اگر خورشيد بگيرد و زلزله هم بشود , بايد دو نماز آيات بخواند.
1502 - كسي كه قضاي چند نماز آيات بر او واجب است , چه همه آنها براي يك چيز بر او واجب شده باشد , مـثـلا سـه مـرتـبه خورشيد گرفته و نماز آنها را نخوانده است , چه براي چند چيز باشد مثلا براي آفتاب گـرفـتـن و مـاه گرفتن و زلزله نمازهايي بر او واجب شده باشد , موقعي كه قضاي آنها را مي خواند لازم نيست معين كند كه براي كدام يك آنها باشد.
1503 - چـيـزهـايي كه نماز آيات براي آنها واجب است , در هر جايي اتفاق بيفتد , فقط مردم همان جا بايد نماز آيات بخوانند و بر مردم جاهاي ديگر واجب نيست .
1504 - وقت شروع در نماز آيات موقعي است كه خورشيد يا ماه شروع به گرفتن مي كند و تا زماني كه به حـالـت طـبـيعي برنگشته ادامه دارد , ( اگر چه بهتر آن است كه به قدري تاخير نيندازد كه شروع به باز شدن كند ) ولي تمام كردن نماز آيات را مي تواند تا بعد از باز شدن خورشيد يا ماه تاخير انداخت .
1505 - اگـر خواندن نماز آيات را به قدري تاخير بيندازد كه آفتاب يا ماه شروع به باز شدن كند , نيت اداء مانعي ندارد , ولي اگر بعد از باز شدن تمام آن , نماز بخواند بايد نيت قضا نمايد.
1506 - اگـر مـدت گـرفـتـن خـورشيد يا ماه به اندازه خواندن يك ركعت نماز يا كمتر باشد , نمازي كه مـي خـوانـد ادا است , و هم چنين است اگر مدت گرفتن آنها بيشتر باشد ولي انسان نماز را نخواند , تا به اندازه خواندن يك ركعت يا كمتر به آخر وقت آن مانده باشد.
1507 - مـوقـعي كه زلزله و رعد و برق و مانند اينها اتفاق مي افتد , اگر وقتشان وسعت داشته باشد , لازم نـيست نماز آيات را فورا بخواند و در غير اين صورت بايد فورا آن را بخواند به نحوي كه در نظر مردم تاخير محسوب نشود و اگر تاخير كرد , احتياط مستحب آن است كه بعدا بدون نيت ادا و قضا بخواند.
1508 - اگـر گـرفتن آفتاب يا ماه را نداند و بعد از باز شدن آفتاب يا ماه بفهمد كه تمام آن گرفته بوده , بايد قضاي نماز آيات را بخواند , ولي اگر بفهمد مقداري از آن گرفته بوده قضا بر او واجب نيست .
1509 - اگر عده اي بگويند كه خورشيد يا ماه گرفته است , چنانچه انسان از گفته آنان يقين يا اطمينان شخصي پيدا نكند و نماز آيات نخواند و بعد معلوم شود راست گفته اند.
در صورتي كه تمام خورشيد يا ماه گرفته باشد , نماز آيات را بخواند , ولي اگر مقداري از آن گرفته باشد , خـوانـدن نـمـاز آيـات بر او واجب نيست و هم چنين است اگر دو نفر كه عادل بودن آنان معلوم نيست , بگويند خورشيد يا ماه گرفته , بعد معلوم شود كه عادل بوده اند.
1510 - اگـر انـسـان بـه گفته كساني كه از روي قاعده علمي وقت گرفتن خورشيد و ماه را مي دانند , اطمينان پيدا كند كه خورشيد يا ماه گرفته , بايد نماز آيات را بخواند.
و نـيـز اگر بگويند فلان وقت خورشيد يا ماه مي گيرد و فلان مقدار طول مي كشد و انسان به گفته آنان اطمينان پيدا كند , بايد به حرف آنان عمل نمايد.
1511 - اگر بفهمد نماز آياتي كه خوانده باطل بوده , بايد دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نمايد.
1512 - اگر در وقت نماز يوميه نماز آيات هم بر انسان واجب شود , چنانچه براي هر دو نماز وقت دارد , هر كدام را اول بخواند اشكال ندارد , و اگر وقت يكي از آن دو تنگ باشد اول آن را بخواند , و اگر وقت هر دو تنگ باشد , بايد اول نماز يوميه را بخواند.
1513 - اگـر در بـيـن نـماز يوميه بفهمد كه وقت نماز آيات تنگ است , چنانچه وقت نماز يوميه هم تنگ باشد , بايد آن را تمام كند بعد نماز آيات را بخواند.
و اگر وقت نماز يوميه تنگ نباشد , آن را بشكند و اول نماز آيات و بعد نماز يوميه را بجا آورد.
1514 - اگـر در بـين نماز آيات بفهمد كه وقت نماز يوميه تنگ است , بايد نماز آيات را رها كند و مشغول نماز يوميه شود و بعد از آن كه نماز را تمام كرد پيش از انجام كاري كه نماز را به هم بزند , بقيه نماز آيات را از همانجا كه رها كرده بخواند.
1515 - اگر در حال حيض يا نفاس زن آفتاب يا ماه بگيرد يا زلزله اتفاق بيفتد , نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد.


بازگشت