اجير گرفتن براي نماز


اجير گرفتن براي نماز

1533 بعد از مرگ انسان مي شود براي نماز و عبادتهاي ديگر او كه در زندگي بجا نياورده، ديگري را اجير كنند يعني به او مزد دهند كه آنها را بجا آورد و اگركسي بدون مزد هم آنها را انجام دهد، صحيح است.

1534 انسان مي تواند براي بعضي از كارهاي مستحبي مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان عليهم السلام، از طرف زندگان اجير شود، و نيز مي تواند كار مستحبي را انجام دهد و ثواب آن را براي مردگان يا زندگان هديه نمايد.

1535 كسي كه براي نماز قضاي ميت اجير شده بايد يا مجتهد باشد يا مسايل نماز را از روي تقليد صحيح، بداند.

1536 اجير بايد موقع نيت، ميت را معين نمايد، و لازم نيست اسم او را بداند. پس اگر نيت كند از طرف كسي نماز مي خوانم كه براي او اجير شده ام، كافي است.

1537 اجير بايد خود را به جاي ميت فرض كند و عبادتهاي او را قضا نمايد، واگر عملي را انجام دهد و ثواب آن را براي او هديه كند، كافي نيست.

1538 بايد كسي را اجير كنند كه اطمينان داشته باشند كه نماز را به صورت صحيح مي خواند.

1539 كسي كه ديگري را براي نمازهاي ميت اجير كرده اگر بفهمد كه عمل را بجا نياورده يا باطل انجام داده بايد دوباره اجير بگيرد.

1540 هرگاه شك كند كه اجير عمل را انجام داده يا نه، اگر چه بگويد انجام داده ام، بايد دوباره اجير بگيرد، ولي اگر شك كند كه عمل او صحيح بوده يا نه، گرفتن اجير لازم نيست.

1541 كسي را كه عذري دارد و مثلا نشسته نماز مي خواند نمي شود براي نمازهاي ميت اجير كرد بلكه بنابر احتياط واجب بايد كسي را هم كه با تيمم يا جبيره نماز مي خواند اجير نكنند.

1542 مرد براي زن و زن براي مرد مي تواند اجير شود، و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد به تكليف خود عمل نمايد.

1543 لازم نيست قضاي نمازهاي ميت به ترتيب خوانده شود، اگر چه بدانند كه ميت ترتيب نمازهاي خود را مي دانسته.

1544 اگر با اجير شرط كنند كه عمل را به طور مخصوصي انجام دهد، بايد همان طور بجا آورد و اگر با او شرط نكنند، بايد در آن عمل به تكليف خود رفتار نمايد، و احتياط مستحب آن است كه از وظيفه خودش و ميت هر كدام كه به احتياط نزديك تر است به آن عمل كند، مثلا اگر وظيفه ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تكليف او يك مرتبه است سه مرتبه بگويد.

1545 اگر با اجير شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند، بايد مقداري از مستحبات نماز را كه معمول است بجا آورد.

1546 اگر ميت ترتيب نمازهايي را كه قضا شده، مي دانسته و انسان بخواهد براي آن نمازها اجير بگيرد، لازم نيست براي هر كدام آنها وقتي را معين نمايد.

1547 اگر كسي اجير شود كه مثلا در مدت يك سال نمازهاي ميت را بخواند و پيش از تمام شدن سال، بميرد بايد براي نمازهايي كه مي دانند به جا نياورده، ديگري را اجير نمايند بلكه براي نمازهايي كه احتمال مي دهند به جا نياروده بايد بنابر احتياط واجب اجير بگيرند.

1548 كسي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند، اگر پيش از تمام كردن نمازها بميرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد، چنانچه شرط كرده باشند كه تمام نمازها را خودش بخواند، بايد اجرت مقداري را كه نخوانده از مال او به ولي ميت بدهند، مثلا اگر نصف آنها را نخوانده، بايد نصف پولي را كه گرفته از مال او به ولي ميت بدهند، و اگر شرط نكرده باشند، بايد ورثه اش از مال او اجير بگيرند، اما اگر مال نداشته باشد بر ورثه او چيزي واجب نيست.

1549 اگر اجير پيش از تمام كردن نمازهاي ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد، بايد از مال او براي نمازهايي كه اجير بوده ديگري را اجير نمايند و اگر چيزي زياد آمد، در صورتي كه وصيت كرده باشد و ورثه اجازه بدهند براي تمام نمازهاي او اجير بگيرند و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز خودش برسانند.

بازگشت