ششم


سيّد ابن طاوس و شيخ طوسي و كفعمي - رحمة اللَّه عليهم - روايت كرده اند:
حضرت موسي بن جعفر - صلوات اللَّه عليه - بعد از نماز عصر دست به سوي آسمان بلند كرد و اين دعا خواند:
«أَنْتَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ إِلَيْكَ زِيادَةُ الْأَشْياءِ وَ نُقْصانُها وَ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ خَلَقْتَ خَلْقَكَ بِغَيْرِ مَعُونَةٍ مِنْ غَيْرِكَ وَ لا حاجَةَ إِلَيْهِمْ وَ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ مِنْكَ الْمَشِيّةُ وَ إِلَيْكَ الْبَدَاءُ (البَدؤُ) أَنْتَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ قَبْلَ الْقَبْلِ وَ خالِقُ الْقَبْلِ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ بَعْدَ الْبَعْدِ وَ خالِقُ الْبَعْدِ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ تَمْحُو ما تَشاءُ وَ تُثْبِتُ وَ عِنْدَكَ أُمّ الْكِتابِ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ غايَةُ كُلِّ شَيْ ءٍ وَ وارِثُهُ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ لا يَعْزُبُ عَنْكَ الدَّقيقُ وَ لا الْجَليلُ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ لا تَخْفي(يخفي) عَلَيْكَ اللُّغاتُ وَ لا تَتَشابَهُ عَلَيْكَ الْأَصْواتُ كُلَّ يَوْمٍ أَنْتَ في شَأْنٍ لا يَشْغَلُكَ شَأنٌ عَنْ شَأنٍ عالِمُ الْغَيْبِ وَ أَخْفي دَيَّانُ يَوْمِ الدّينِ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ باعِثُ مَنْ في الْقُبُورِ مُحْييِ الْعِظامَ وَ هِيَ رَميمٌ أَسْئَلُكَ بِاسْمِكَ الْمَكْنُونِ الْمَخْزُونِ الْحَيِّ الْقَيُّومِ الَّذي لا يَخيبُ مَنْ سَئَلَكَ بِه أَسْئَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ(اله) مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ الْمُنْتَقِمِ لَكَ مِنْ أَعْدائِكَ وَ أَنْجِزْ لَهُ ما وَعَدْتَهُ يا ذَا الْجَلالِ وَ الإِكْرامِ؛(1)
- تويي خداوند كه معبودي جز تو نيست كه آغاز و پايان و آشكار و نهان مي باشي، و تويي خداوندي كه معبودي جز تو نيست كه افزوني و كاستي اشياء به توست، و تويي خداوندي كه معبودي جز تو نيست كه مخلوقات را بدون ياري و نياز به غير آفريدي، و تويي خداوندي كه معبودي جز تو نيست كه مشيت و خواست از تو و آغاز هر چيز به سوي توست، و تويي خداوندي كه معبودي جز تو نيست كه پيش از پيش و آفريننده ي «قبل» هستي، تويي خداوندي كه معبودي جز تو نيست كه بعد از بعد و آفريننده ي «بعد» هستي، و تويي خداوندي كه معبودي جز تو نيست و هر چه را بخواهي محو و يا اثبات مي فرمايي، و ام الكتاب در نزد توست، تويي خداوندي كه معبودي جز تو نيست كه نهايت و وارث هر چيز هستي، و تويي خداوندي كه معبودي جز تو نيست كه هيچ چيز نه كوچك و نه بزرگ بر تو پوشيده نمي ماند، تويي خداوندي كه معبودي جز تو نيست كه زبانهاي گوناگون بر تو مخفي نمي ماند، و صداهاي مختلف براي تو متشابه نمي گردد، و هر روز در شأن و كاري هستي، و هيچ كاري تو را از كار ديگر مشغول نمي سازد، آگاه به غيب و امور مخفي تر از آن هستي، و بسيار پاداش دهنده ي روز جزا، و تدبير كننده ي امور، برانگيزاننده ي تمام كساني كه در قبرهايند، زنده كننده استخوانهاي پوسيده مي باشي. از تو به اسم مكنون پوشيده و در گنجينه ات كه زنده و پابرجا و برپا دارنده ي همه مخلوقات است و هر كس تو را بخواند محروم نمي گردد. درخواست مي كنم كه بر محمد و آل محمد درود فرستي، و در فرج انتقام گيرنده از دشمنانت تعجيل، و به وعده او وفا نمايي. اي صاحب بزرگي و بزرگواري.» (2)

پاورقي

1- فلاح السائل، ص 200.
2- ادب حضور، ترجمه فلاح السائل، سيد بن طاووس، ص 352-353.

بازگشت