با اين كه مسافرت در امروز بسيار آسات است، چرا باز نماز مسافر شكسته است؟


گرچه احكام اسلام همه اش داراي مصالح مي باشد و در قرآن و روايات به فلسفة بعضي از احكام اشاره شده است، ولي ما مؤظفيم همة عبادات را از روي تعبد و تسليم در برابر اوامر الهي انجام دهيم، گرچه به فلسفة عبادات آشنا باشيم. پس چون دستور اسلام اين است كه مسافر نماز را شكسته بخواند، در حال سفر با شرايط خاص نماز هاي چهار ركعتي را شكسته مي خواهنيم.

از طرف ديگر در اخبار و روايات دليل قصر نماز مسافر، نا امني راه ها و خستگي مفرط ذكر نشده تا با امن شدن راه ها و آسان شدن مسافرت، حكم قصر برداشته شود، بلكه از آن جا كه اسلام دين آسان سمحه سهله است،شارع مقدس به خاطر آسان گيري براي مسافر كه زحمت سفر را تحمل كرده، اين ارفاق را ارزاني داشته است، تا نماز خود را دو ركعت به جاي آورد. بديهي است اكنون با وجود امكانات فراوان، سفر كردن همراه با زحمت است، هر چند شكل آن تغيير كرده است، مثلاً در گذشته سفرها توام با خستگي جسمي بود، اما در حال حاضر سفر كردن خستگي روحي را به همراه دارد.

شخصي گويد: از عمر بن خطاب سؤال كردم: خدا مي فرمايد: اگر از فتنه انگيزي كافران مي ترسيد، عيبي ندارد كه نماز خود را به قصر بخوانيد، در حالي كه مردم در امنيت به سر مي برند. آيا باز بايد قصر بخوانند؟ عمر به من گفت: من از همين مطلب تعجب كردم و از رسول الله(ص) سؤال كردم، حضرت فرمود: بخشش و صدقه اي است كه خدا به شما داده، شما هم صدقة خدا را قبول كنيد.4[8]

مهمترين فلسفة نماز رعايت حالت تعبّد مي باشد تا روح بندگي در انسان زنده شود، يعني خدايا، من امر تو را اجرا مي كنم. كاري به فلسفه و حكمت احكام ندارم.

[8]تفسير الميزان، ج 5، ص 107.



دفتر تبليغات اسلامي

بازگشت