آيا امروزه كه با پيشرفت صنعت ، وسايل مجهزّين براي مسافرت در اختيار است ، باز هم بايد نماز را شكسته خواند ؟


مقررات ديني قطعاً براساس مصالح و مفاسده يي بوده است . لازم نيست ما از تمام مصالح و مفاسد احكام شرعي آگاه باشيم ؛ زيرا اندايشه بشري نارسا و كوتاه است و نمي تواند به درستي مصالح و مفاسد احكام را ارزيابي كند . با توجّه به اين مطلب وقتي از قرآن و احاديث - كه دو منبع اساسي براي استنباط احكامند - به دست آورديم كه حكم قصر ( شكتن ) نماز حكمي ابدي است و اختصاصي به زمان خاصّ ندارد ، درمي بينيم كه اين حكم تنها به دليل ناراحتي و رنجي كه در سفرهاي قديم بوده تشريع نشده است ، بلكه مصالح ديگري نيز در كار بوده است . شايد يكي از مصالح اين باشد كه انسان معمولاً در سفر - حتي اگر وسايل سفرش كامل باشد - داراي فراغت كامل نيست . همين تفاوت كه ميان سفر و بودن در وطن است ممكن است در تشريع حكم مذكور دخالت داشته باشد .

موسسه در راه حق

بازگشت