چرا بايد براي نماز وضو گرفت


بندهاي كه آمادهئ مناجات و راز و نياز با اول قدرتمند جهان هستي

ميگردد، بايد از هر لحاظ خود را مهأيا سازد و با حالت مورد پسند و هيئتي

نيكو در محضر او، حاضر شود. بدون طهارت از پليدي هاي ظاهري و باطني

نميتوان به دستگاه قدسي آن عزيز راه يافت .

حال وضو و طهارت نيز، مقدمه و كليد براي ورود به گلستان سرسبز نماز

و مناجات است و در نتيجه آغازي براي ورود به بهشت (الوضو مفتاح

).(نهج الفصاحه، ح 1588)

مفتاح الجن

والصلا

الصلا

امام هشتم (ع) در بارهئ فلسفه و اسرار ((وضو)) ميفرمايد:

1. وضو، يك ادب در برابر خداوند است تا بنده هنگام نماز، وقتي در

برابر او ميايستد پاك باشد.

2. همچنين از آلودگيها و پليديها، پاكيزه شود.

3. به علاوه [فايدهئ] وضو، از بين رفتن كسالت و طرد خواب آلودگي (و

ايجاد نشاط) است .

4. دل و روح را آماده ايستادن در برابر پروردگار ميسازد.

5. در وضو شستن صورت و مسح سر و پاها واجب است ; زيرا اينها

عضوهايي است كه در نماز به كار گرفته ميشوند... (وسائلالشيعه ج 11،

ص 257).

علاوه بر اين ميتوان به فلسفه و حكمتهاي زير نيز اشاره كرد:

الف) وضو به معناي نظافت، شست و شو و پاكيزگي است. ما

قسمتهايي از بدن را ؤ كه معمولا بيرون است ؤ پاكيزه ميكنيم .

صورت بيرون است و زودتر كثيف ميشود ; دست معمولا تا آرنج بيرون

است و در مواقع معمولي بيشتر كثيف ميشود ; بعد هم قسمتي از جلو سر و

روي پاكه بيرون است همه را تميز ميكنيم .

البته پاكيزه كردن را بايد براي خدا و اطاعت از دستور او انجام داد .

آمادگي جسم و روان است وضو مفتاح در باغ جنان است وضو

با آب حيات عشق، دل را شوييد آئينه پاكي جهان است وضو

ب) شهيد بهشتي (ره) در بارهئ فلسفه وضو افزوده است: ((وضو، شست و

شو كردن و آنگه به مسجد و محل نماز خراميدن است.

يك قدم به سمت پاكي معنوي بر داشتن است. لذا، اگر كسي همين حالا

نيز به حمام رفته باشد، بايد براي خدا وضو بگيرد تا يك قدم به خلوص و

خدايي بودن نزديكتر شده باشد))(سرود يكتا پرستي، ص 20).

ج) وضو; به عنوان مقدمه نماز نه تنها موجب تطهير جسم از آلودگيها

ميشود; بلكه تطهير روح را در بر ميگيرد.

با وضو موئمن احساس ميكند، جسم و روحش از آلودگي گناهان و

لغزشها پاك شده است .

اين احساس پاكي و طهارت جسمي و روحي، انسان را براي ارتباط

معنوي با خدا و ورود به حالت آرام سازي جسمي و روحي از نماز آماده

ميسازد (قرآن و روانشناسي، ص357).


ستاد اقامه نماز

بازگشت