راههاي جذب و رغبت جوانان و نوجوانان به نماز چيست
راه كارهاي عملي تعميق گرايش جوانان و نوجوانان به مسائل مذهبي
عبارت است از:
1. ارائه الگوهاي عملي; يعني، روش الگويي وعرضه و نمونه، از مهمترين
روشهاي تربيتي در اسلام است. آنان از راه مشاهده مستقيم عمل والدين
،مربيان، فرهيختگان جامعه و...، حالات و رفتار اينها را ميبينند و از آنان الگو
ميپذيرند. پس دين آموزي بايد مستلزم عمل و رعايت عمل باشد. اگر تمامي
مبلغان ديني، اساتيد و فرهيختگان به گفتههاي خود عمل ميكردند، گفتارشان
مانند باران بر دشت سرسبز دلها فرو ميرفت; اما گفتار عالمان بيعمل، مانند
باران رحمت الهي است كه بر تپهها ميبارد و از آن جا جاري ميشود و راهي به
درون تپهها نمييابد.
2. مساله دوم آموزش صحيح عقائد و احكام ديني است. نخستين مساله، دامنهئ
معرفتي است كه در دين بايد به نوجوانان و جوانان القا كنيم. معرفت خداي
يگانه، مساله خلقت، علم الهي، قدرت و ارادهئ او، عدالت خداوندي، هدايت و
رهبري او، حسابرسي و معاد، احاطه و نظارت پروردگار بر بندگان، نعمتهاي
بيشمار او، مفاهيم مذهبي مثل عبادت، قرب و تقوا، احسان و نيكي و... از جمله
راههاي پرورش و نوسازي فطرت پاك جوانان است.
در اينجا بايد به دو مساله توجه داشت:
الف) رعايت شرط سني ; زيرا هر سني مقتضايي دارد و بايد متناسب با فهم و
درك و توانايي او با وي ارتباط آموزشي برقرار كرد.
ب) شرط جنس است كه پسران و دختران در اين زمينه متفاوتاند.
3 ؤ آرايش ظاهر (اعمال، رفتارها، مكانها و...); غرض اين است كه برنامهها و
مراسم را گيرا و جذاب كنيم; مثلاش محل برگزاري مراسم را زيبا و معطر نماييم.
4 ؤ تشكيل گروه و دستههاي فرهنگي، هنري و ديني (مانند گروه شعر و نويسندگي،
گروه سرود و تواشيح، گروه نقاشي و خط و...).
5 ؤ تمرين زندگي اسلامي; اردوها و مسافرتهاي گروهي، يكي از بهترين
شيوههاي جذب جوانان است.
6 ؤ دوري از تحكم و اجبار; يعني، جوانان ما، دين گريز يا دين ستيز نيستند; بلكه
از تحكم و فرمانهاي اجباري فرار ميكنند. ما بايد ياد بگيريم كه آنان را دوست
داشته باشيم و با عطوفت و مهرباني با آنها برخورد كنيم. و به جاي تندخويي و
الزام، از شيوههاي ديگر تبليغ و امر به معروف استفاده كنيم.
7 ؤ سهلگيري در دين; از مطلب قبلي به اين ميرسيم كه خداوند دين را براي
آساني مردم ميخواهد; نه در تنگنا و فشار قرار دادن آنها (يريد الله بكم اليسر و
لايريد بكم العسر). پس ما بايد دين واحكام و آداب آن را به شكلي آسان، زيبا،
قابل پسند و فهمپذير ارائه بدهيم.
8 ؤ حركتهاي جمعي; اصولاش حضور جمع چشمگير است. اگر فعاليتهاي ديني
و مذهبي را گسترش بدهيم و افراد بيشتري را جذب كنيم (مثلاش صد نفر براي
قرائت قرآن)، همين مساله باعث جذب عده زيادي از افراد بيتفاوت يا كم رو
ميشود.
9 ؤ طولاني نكردن مراسم و برنامههاي ديني و مذهبي;
نگذاريم جوانان، نوجوانان و حتي كودكان، در مراسمهاي ديني و ساير
فعاليتهاي مذهبي احساس خستگي كرده و زده شوند. بنابر اين بايد سعي كنيم
مدت دعاها و برنامه را كاهش دهيم.
در اين راستا عمل به موارد زير ضروري مينمايد:
الف) استفاده از لذات كامي يا دهاني; گاهي مراسم را با يك شربت يا شيريني
ميتوانيم جذاب كنيم;
ب) زمينه سازي براي اغنا; مراسم اسلامي به صورتي باشد كه لذات گوناگوني
را اغنا كند (لذتهاي عاطفي، زيبايي، آرامش روان، محبت و پيوند با خدا و...);
ج) ذكر داستانها و قصههاي واقعي;
د) دادن جوايز مختلف (به بهانههاي نظم و انضباط، رتبهئ درسي، خط زيبا و...);
ه') استفاده از هنر: نمايش، سرود، صوت خوب، كاريكاتور و طنز، نقاشي و خط
و...;
و) استفاده از ادبيات: متون ادبي، متنهاي حماسي و عاطفي، شعري سازنده،
بحثهاي علمي، تحقيق و پژوهش و...;
ز) استفاده از عواطف; روان شناسان ميگويند: عاطفه، خمير مايهئ گرايش
مذهبي است. هر قدر پيوند و انس با مردم در امر دين بيشتر باشد، دين بيشتر در
آنان نفوذ ميكند;
ح) استفاده از جاذبهئ احسان و نيكي و خوش رفتاري.
ستاد اقامه نماز