اگر قرار باشد هر نمازي فقط با حضور قلب مورد قبول باشد پس شكيات نماز چگونه اثري در نماز دارند؟


الف) نماز داراي مراتب و شرايطي است همچنين است نمازگزار.
ب) شرايط نماز دو گونه است:
1. شرايط صحت؛ 2. شرايط كمال.
شرايط صحت: مكلف نماز را بايد به عنوان يك تكليف شرعي ـ آن گونه كهدستور داده شده ـ انجام بدهد؛ يعني، شرايط صحت آن را رعايت كند ونمازي صحيح انجام بدهد. شرايط صحت نماز بعضي به عنوان مقدمات وبعضي مقارن نماز است. (واجبات نماز كه يازده چيز است و مبطلات آن) اينهابعضي از شرايطي است كه بايد رعايت شود تا نماز صحيح باشد. و اگر نمازصحيح انجام نشد بايد دوباره خوانده شود ولو اين كه هنگام مرگ وصيت كندبرايش بخوانند.
شرايط كمال: شرايطي است كه اگر رعايت شود نماز كمال بيشتري دارد ونمازگزار را به كمالات و مقامات عالي عرفان ميرساند كه «الصلاة معراجالمومن»؛ شرايط كمال هم زياد است از جمله حضور قلب، در مسجد و بهجماعت خواندن و...
اگر كسي حضور قلب داشته باشد؛ ولي شرايط صحت نماز را رعايتنكرده باشد مثلاً با لباس غصبي نماز بخواند يا با قرائت غلط نماز بخواند يا درنمازش خللي وارد شود هر چند حضور قلب داشته اما چنين نمازي باطلاست و بايد دوباره بخواند؛ ولي اگر كسي شرايط صحت را داشت اما شرايطكمال را رعايت نكرد مثلاً حضور قلب نداشت يا در جايي كه سر و صدا بودنماز خواند نمازش صحيح است، هر چند از كمال و درجه قبولي آن كاستهشده است. حال با اين مقدمه عرض ميكنيم؛ مسايل شكيات مربوط بهشرايط صحت نماز است كه اگر كسي شكي برايش عارض شد كه دو ركعتخوانده يا سه ركعت وظيفهاش چيست و چه كند تا نمازش صحيح واقع شود،با توجه به اين كه انسانها داراي مراتب هستند؛ يعني صاحب كمال هستند وقدرت بر كنترل قوه خيال خود رادارند و بعضي چنين قدرتي را ندارند كه اكثرمردم چنين هستند. گفتني است اين كه گفته شده نمازي مورد قبول است كهدر آن حضور قلب باشد مربوط به شرايط كمال نماز است كه هر چه قدرحضور قويتر باشد نماز مقبوليتي بالاتر دارد.

ستاد اقامه نماز

بازگشت