1-آيا درسفر با هدف تحصيل مي توان نماز راكامل خواند . اگر جواب منفي است به كداميك از مراجع مي توان مراجعه نمايم .2-اگرتاكنون نمازهايم راكامل خوانده باشم حكم نمازهاي خوانده شده چيست ؟
1- درسفر براي تحصيل علم ،2- نماز شكسته است وروزه هم صحيح نيست .
3- وقتي كه شما يك مجتهد اعلم راانتخاب كرديد جايز نيست به غير اعلم ومجتهدي كه فتوايش مخالف اعلم باشد رجوع شود ،4- مگر مجتهدي كه در اين مسئله بخصوص اعلم از مجتهدي كه شما ازايشان تقليد مي نمودي اينجا عدول جائز است ،5- بلكه واجبات جائز نيست .
اجوبه الاستفتاءآت مسئله 17 ص4
مكلف بايد ازمجتهد اعلم تقليد نمايد .
اجوبه الاسبفتاءآت ص4 مسئله 20
احتياط واجب عدم عدول از مجتهد زنده به مجتهد ديگر است ، محصوصاً درصورتيكه مرجع تقليد اول اعلم باشد .
اجوبه الاستفتاءآت ص6 مسئله 31
خلاصه سؤال قسمت دوم :
احتياط واجب عدم عدول از مجتهد زنده به مجتهد زنده ديگر است . مخصوصاً درصورتيكه مرجع تقليد اول اعلم باشد.
مكلف بايد ازمجتهد اعلم تقليد نمايد واگر فتواي غير اعلم مخالف فتواي اعلم باشد جائز نيست ، بلكه واجب است از همان مجتهد اعلم تقليد نماييد ، مگر اينكه مجتهد خودش غير اعلم باشد اينجا عدول به اعلم با اختلاف فتوي واجب است .
قسمت سوم : اگرمسئله را نمي دانست كه مسافر است ونماز راتمام خواند به اعتقاد اينكه نمازش صحيح است وبعداً به مرجع خودش مراجعه نموده است ومرجع بزرگوار فتوي داد ، نماز شكسته است .
حضرت امام ( ره) مي فرمايد : قضاي نماز واجب نيست كه شكسته بخواند . مسافري كه نمي داند بايد نماز را شكسته بخواند ، اگر تمام بخواند نمازش صحيح است وقضاء نياز ندارد. ( آنهائيكه زير آن خط كشيده توضيح بنده حقير است )
توضيح المسائل مراجع ص6-755
مسافري كه مي داند بايد نماز را شكسته بخواند ، اگر بعضي از خصوصيات آن را نداند چنانچه نماز را تمام بخواند، اگر وقت باقي است اعاده نمايد واگ روقت گذشته بايد شكسته قضاء نمايد.
ولي آيت الله گلپايگاني ، صافي ، خوئي ، سيستاني وتبريزي مي فرمايند قضاء ندارد.
توضيح المسائل مراجع ص755 مسئله 1360 وحواشي مراجع
مراجعه شود به توضيح المسائل مراجع عظام ص759 –752
پاسخگوئي به سؤالات ديني آستان قدس رضوي