ما شيعيان ميگوييم امام زمانغ تنها با پنج نفر در زمان غيبت صغري ارتباط داشته است و پيش از مرگ نفر پنج به او ميفرمايند: براي خود جاي گزيني تعيين كن، زيرا غيبت كبري شروع ميشود و ديگر كسي مرا نخواهد ديد تا هنگامي كه خدا اراده كند و به من اجازه دهد... حالا گاهي ميشنويم كه در برخي مجالس مذهبي امامدست بعضي افراد را گرفته، شفا دادهاند و يا فلان شخصي حضرت را در حال نماز و... ديده است و اين سخنان از زبان علما و روحانيان تعجب آور است، زيرا اين ها با سخن حضرت دربارة غيبت كبري ناسازگار است. آيا در قرآن دربارة اين ملاقاتهاي كوتاه، مطلبي آمده است؟


مسئلة غيبت و ظهور در مورد امام زمانغ فقط به معناي ديده شدن و ديده نشدن نيست، بلكه معناي به خصوصي دارد، و آن اين است كه غيبت امام زمانغ به اين معناست كه امام و سرپرست و هادي آنان در اجتماع، به طور رسمي حضور ندارد و كسي نيز ايشان را نميشناسد، مگر آن كه از طرف خودشان معرّفي شوند; بنابراين، غيبت به اين معنا نيست كه امام نبايد ديده شود و در ميان مردم رفت و آمد داشته باشد و حتي زندگي كند، زيرا هيچ يك از اين ها ـ مادام كه امام شناخته شده نباشد ـ با غيبت منافات ندارد. و مقصود از ظهور هم همان است كه علاماتي براي آن بيان كردهاند و امام با تشريفات مخصوصي، به طور رسمي، به عنوان پيشواي مؤمنان وارد جامعه ميشود و زمام امور اجتماع را به دست ميگيرد; پس ظهور هم به اين معنا نيست كه شخص موفق شود چهرة ايشان را ببيند و يا با ايشان ملاقات كند. و امّا اين ها كه عدهاي مدعي هستند امام زمانغ را ملاقات كردهاندگاهي اوقات فرستادگان امام را با خود امام اشتباه ميگيرند و البته برخي اوقات هم برخي اشخاصبنا به مصالحي يا انجام دستور العملهايي موفق به ديدار خود حضرتميشوند كه البته براي خودشان توفيقي است، ولي بر ما واجب نيست كه آنها را تأييد كنيمو چه بسا گاهي نيز اصل ادعا، باطل و دروغ ميباشد.



فرهنگ ومعارف قرآن

بازگشت