چون نماز از اهم ضروريات دين است و ابوبكر به جاي پيامبر (ص ) نماز خواند ,بنابراين او جانشين پيامبر اسلام (ص ) است نه علي (ع ) , در اين باره چه مي گوييد ؟


در ايـنـكـه نـمـاز از مـهـم ترين واجبات الهي است شكي نيست تا جايي كه به عنوان پرچم و علم مسلماني شمرده شده است و مسلمانان را به وسيله نماز از غير مسلمانان مي توان تشخيص داد و از مـيان ساير واجبات الهي و اعمال عبادي اسلام , نماز به عنوان ستون و اساس خيمه و دين شمرده شـده اسـت .اما اين طور نيست كه هر كس به جاي پيامبر اسلام نماز خواند , او جانشين رسول اللّه (ص ) اسـت , زيـرا پـيامبر گرامي اسلام (ص ) هرگاه به جهاد رفته و يا به جهت مسافرت از شهر مـديـنـه خـارج مـي شـدنـد, هـمـواره شخصي را براي اقامه نماز جماعت به جاي خويش معرفي مـي نمودند كه به نقل تاريخ در بسياري از موارد ( ابن ام مكتوم ) بوده است , ولي آيا اقامه جماعت تـوسـط ابـن ام مكتوم به جاي رسول اللّه دليل بر جانشيني او پس از رحلت نبي مكرم اسلام (ص ) اسـت ؟ يـقـيـنا احدي به اين مطلب ملتزم نگشته ونخواهد گشت و عدم احترام به جانشيني ابن مـكـتوم هم يقينا از فضيلت و اهميت نمازنخواهد كاست . (1) همچنين اقامه نماز توسط ابوبكر به هنگامي كه رسول گرامي اسلام (ص ) در بستر بيماري بودند, به گونه هاي متفاوتي نقل گرديده كـه هـمـيـن تـفاوت واختلاف , اصل روايات را از ارزش و اعتبار ساقط مي نمايد و نيز بسياري از روايات صراحت دارد كه پيامبر گرامي اسلام (ص ) با تب شديد به مسجد آمدند و ابوبكر راكنار زده و نـمـاز جـمـاعت را اقامه فرمودند و حتي آمده است كه ابوبكر خود به پيامبر گرامي اسلام (ص ) اقـتـدا نـمـود . (2)الـبـتـه نـقل هايي نيز هست كه دال بر اين است كه اساسا ابوبكر در آن روز در مـديـنه حاضر نبود تا نماز جماعت را اقامه نمايد , بلكه اساسا ايشان به دستور پيامبرگرامي اسلام (ص ) در لـشكر اسامه قرار گرفته بود و به ستاد استقرار لشكر رفته بود , ( بنابر اين چگونه ممكن اسـت كـه پيامبر (ص ) هم دستور حضور در لشكر را به ايشان و ديگر صحابه داده باشند و هم او را مـامـور اقامه نماز كرده باشد .با توجه به اختلاف شديد روايات و تعارض جدي آنها با روايات اقامه نماز توسطپيامبر گرامي اسلام اساسا تعارض اصل (ص ) نماز ابوبكر با قرار گرفتن ايشان درلشكر اسـامـه , نمي توان اقامه نماز توسط خليفه اول را پذيرفت تا چه رسد به اينكه بر اساس اين داستان مـي تـوان احـق بـودن ايشان را براي خلافت پيامبر اثبات نمود ,اگرچه اقامه نماز به جاي پيامبر گـرامـي اسـلام (ص ) مـنطقا چنين استحقاقي را در پي ندارد , زيرا اگر اينگونه مي بود , ديگران مستحق تر از خليفه اول براي خلافت بودند .

تبيان

پاورقي

پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- ابن هشام , السيره النبويه , ج 3, ص 68 طبع المكتبه العلميه ـ بيروت , لبنان .2- سنن ابن ماجه , ج 1, ص 391 و 1235.

بازگشت