1- چرا حضرت عليع زماني كه بعد از آن سه خليفه به زمامداري مسلمين رسيد آن كتاب قرآن جامع و تفسير كامل كه حضرت عليع آن قرآن را به دست خط خود وتفسير كامل نوشته بود انتشارتدادند؟(علت اين موضوع را بيان كنيد)2- اگر انساني بخواهد درقطب شمال يا جنوب نماز بخواند بايد چگونه تشخيص دهد كه كي وقت شرعي نماز است؟3- خلفاي سه گانه (ابوبكر،عمر،عثمان)چه كارهايي براي اسلام ودين انجام دادندكه باعث پيشرفت، وچه كارهايي انجام دادندكه باعث بدبختي جامعه اسلامي شد؟




1)علي ع نخستين كسي بود كه بعد از وفات پيامبرص به جمع آوري قرآن مشغول شد وبرحسب روايات مدت شش ماه درمنزل نشست واين كار را به انجام رسانيد.

قرآني راكه، حضرت علي ع گردآوري كرده بود داراي ويژگيهاي خاصي بود كه در قرآنهاي ديگر وجود نداشت .

اولاً : ترتيب دقيق آيات وسوره ها طبق نزول آنها بر پيامبرص رعايت شده بود. يعني سوره ها وآيات مكي پيش از مدني بود وكاملاً مراحل وسير تاريخي نزول آيات درآن روشن بود.

ثانياً : درآن قرائت آيات، طبق قرائت پيامبر اكرم ص كه اصليترين قرائت بود ثبت شده بود وهرگز اختلاف قرائت درآن نبود ولذا راه را براي فهم محتواي قرآن و بدست آوردن تفسير صحيح آيه هموار مي كرد.

ثالثاً : قرآن علي ع موارد نزول و مناسبتهايي را كه موجب نزول آيات و سوره ها بوده ،درحاشيه قرآن توضيح مي داد، واين حواشي بهترين وسيله براي فهم معاني قرآن و رفع بسياري ازابهامات بود. وخود حضرت علي ع مي فرمايد : آيه اي برپيامبرص نازل نشد مگر آنكه برمن خوانده واملا فرمود، ومن آن را با خط خود نوشتم، ونيز تفسير وتأويل، ناسخ ومنسوخ، محكم و متشابه هر آيه را به من آموخت.1

حال سرنوشت قرآني كه عليع نوشته بود چه شد؟

سليم بن قيس هلاليكـه از اصـحاب خاص علـي ع بود، از سلمان فارسي روايت مي كند : موقعي كه علـي ع بي مهـري مردم را نسبت به خود احساس كرد، درخانه نشست وازخانه بيرون نيامد تا آنكه قرآن را كاملاً جمع آوري كرد، وپس ازاتمام قرآن، آن را بارشتري كرد وبه مسجدآورد، درحالي كه مردم پيرامون ابوبكر جمع شده بودند روبه آنان گفت : بعد ازمرگ پيغمبرص تاكنون به جمع آوري قرآن مشغول بودم، ودراين پارچه آن را فراهم كرده، تمام آنچه برپيغمبرص نازل شده است جمع كردهام. نبوده است آيه اي مگر آنكه پيغمبر خود برمن خوانده وتفسير وتأويل آن را به من آموخته است، وبعد علي عادامه داد، مبادا فردا بگوئيد! ازآن غافل بوده ايم. دراين هنگام يكي از سران گروه به پا خاست وبا ديدن آنچه عليع درآن نوشته ها فراهم كرده بود به علي ع گفت : به آنچه آورده اي نيازي نيست وآنچه نزد ماست ما را كفايت مي كند. عليع گفت : ديگر هرگز آن را نخواهيد ديد. ولي بر من لازمبود پس ازفراهم آوردن قرآن شما را آگاه سازم تا آن را بخوانيد، آنگاه داخل خانه خود شد، وكسي آن را پس از آن نديد.2

دردوران عثمان، كه ميان قرآنهاي صحابه و طرفداران آنها اختلاف شديد رخ داد، طلحه به عليع گفت : به ياد داري روزي را كه مصحف خود را برمردم عرضه داشتي و نپذيرفتند،چه مي شود امروز، آن را ارائه دهي تا شايد رفع اختلاف گردد؟ حضرت ازجواب دادن سرباززد، طلحه سؤال خود را تكرار كرد. حضرت فرمود : عمداً از جواب سرباز زدم. آنگاه به طلحه گفت : آيا اين قرآن كه امروزه دردست مردم است، تمامي آن قرآن است يا آنكه غير ازقرآن نيز داخل آن شده است؟ طلحه گفت : البته تمامي آن قرآن است. حضرت فرمود : اكنون كه چنين است چنانچه به آن اخذ كنيد وعمل نمائيد به رستگاري رسيده ايد. طلحه گفت : اگر چنين است پس ما را بس است وديگر چيزي نگفت.

همان طور كه ملاحظه كرديد حضرت عليع با اين جواب خواستند تا علاوه برحفظ وحدت، صلابت واستواري، قرآني كه دردست مردم بود محفوظ بماند، وخودحضرت مي دانست كه اگر قرآن را برمردم عرضه مي كرد قبول نميكردند، ويا حداقل همانند ديگر قرآنها فرض مي كردند، وقدرآن را نمي دانستند.

و نظر عده اي از محققان شيعي آن است كه مصحف عليع به عنوان سپرده امامت به فرزندش امام حسنع رسيد، و بتدريج بعنوان ميراث امامت ازامامي به امام ديگر منتقل مي شد، كه سرانجام دراختيار امام زمانع قرار گرفت، كه پس از ظهور خود آن را به مردم ارائه خواهند فرمود.

2)در مناطقي كه خورشيد غروب نمي كند يا طول روز بسيار زياداست وخارج ازمتعارف مناطق مختلف دنياست، بايد برطبق مناطق معتدله درآن فصل ازسال عمل كنند، يعني اگر درمناطق معتدل در روي همان خط نصف النهار روزهاي آن (موقع مثلاپاييز) 14 ساعت و شبها 10 ساعت است به همان صورت نماز وروزه خود را تنظيم كنند.

توضيح : فقها طبق روايات معصومين قاعده وقانوني را استخراج كرده اند وآن اين است كه اطلاعات احكام وقوانين كلي شرع منصرف به افراد متعارف ويا مكانهاي متعارف است . واين قانون كلي وعمومي است واختصاص به باب معيني ندارد. فقهاي ما حكم كساني را كه درمناطق قطبي زندگي مي كنند از اين قاعده استفاده كرده وعده اي ازآنان درفتاواي خود تصريح نموده اند كه چنين اشخاصي بايد طبق مناطق معتدله عمل كنند يعني چون طول شب و روز دراين مناطق بر خلاف متعارف نقاط روي زمين است،ساكنان آنهاموظفند رجوع بحد متوسط نموده ووظائف شرع خود را مطابق آن انجام دهند.

مثلاً اگر ماه رمضان درآغاز تابستان واقع شده و حد متوسط طول روزها ازطلوع صبح تا مغرب درمناطق معتدله 15 ساعت است آنها بايد درماه مبارك هر روز15ساعت روزه بگيرند وهنگامي كه ماه رمضان درآغاز زمستان است اگر حد متوسط روز درمناطق معتدله 12 ساعت است بايد 12 ساعت را روزه بگيرند، ونمازخود را نيز طبق همين حساب انجام دهند. براي مطالعه بيشتر به كتاب عبادت درقطبين ناصر مكارم شيرازي و 82 پرسش شهيد دستغيب مراجعه شود.

3)قبل ازاينكه پاسخ شما دوست عزيز را بدهيم مقدمه اي را ذكر مي كنيم وآن اين است كه: اسلام وقرآن ودستورات پيامبر اكرمص باعث شد انسانها بيدار شده واز جهل و ناداني رها بشوند پس اين اسلام بود كه جامعه را از قيد بردگي وظلم وتاريكي وجهل وخرافات نجات داد پس همه ما مديون اسلام هستيم ودرحقيقت اسلام به انسانها خدمت كرده كه چشم آنها را بيدار كرده واز جهل رهانيده است. پس لازم است همه براي حفظ وبقاءآن تلاش نمايند. تاجايي كه برخي اوقات واجب است براي حفظ اسلام جان ومال و فرزندانمان را تقديم آن كنيم.

پس لذا اگر كسي بگويد من به اسلام خدمت كردم و موجب پيشرفت و عزت اسلام شده ام اشتباه مي كند بلكه اسلام وقرآن به ما خدمت كرده است. و ما مي بينيم كه مسلمانان صدر اسلام وهمة انسان هاي معتقد ومؤمن به اسلام درطول تاريخ خود را دربرابر حفظ اسلام وجامعه اسلامي مسؤول مي دانستند وتا پاي جان مي ايستادند و هيچ توقعي هم نداشتند چون خود را مديون اسلام مي دانستند .

اما مشكل واختلاف ازآنجايي پيدا شد كه عده اي بخاطر جهاد و سبقت در پذيرش اسلام ومبارزه با طاغوت ووابستگي به پيامبرص از مردم واسلام طلبكار شدند وبدبختي جامعه اسلامي از همين جا شروع شد كه چون من ريش سفيد و پيش كسوتم ودر صحنه مبارزه با كفر بوده ام ازهمه مقدم تر هستم . واينها باعث انحراف جامعه اسلامي از مسير خود شدند.

وما مي بينيم كه در زمان حكومت عليع وقتي كه مي خواستند بيت المال را بين همه مردم تقسيم كنند بين همه بطور مساوي تقسيم كردند وهيچ فرقي بين سفيد وسياه وبرده وآزاد و ...نگذاشتند وما مي بينيم عده اي از همين طلبكاران از اسلام نزد مولي آمدند وگفتندما صحابه پيغمبريم و درراه اسلام مبارزه وجهاد كرده ايم ما ازهمه زودتر مسلمان شديم ودرتمام ميدانها درصحنه بوديم وچه وچه، پس يا علي به ما بايد حق بيشتري بدهي يا فلان پست ومقام را به ما واگذار كني. وما مي بينيم كه علي ع به آنها فرمود : اجرت زحمات خود را از خدابگيريد وخداوند درروز قيامت به شما پاداش خواهد داد وهمين ها براي عليع و جامعه اسلامي مشكلات فراواني درست كردند چون خود را طلبكار مي دانستند.

وهمانطور كه خلفاي سه گانه براي اسلام زحمت كشيده وسختي ديدند وجهاد ومبارزه كردند، سلمان و عماروابوذر ومقداد هم سختي ومشقت كشيدند، وشكنجه ها وآزارهاي فراوان ديدند، ولي اين ها خود را مديون اسلام مي دانستند، وآنها طلبكارازاسلام نبودند كه چون زحمت كشيده اند بايد پست ومقام و...داشته باشند بعد ازاين مقدمه براي اينكه يك طرفه قضاوت نكنيم شمّه اي از اقدامات هر يك ازخلفاي سه گانه را برمي شماريم.

اما ابوبكر بن ابي قحافه درسال 571تا572 ميلادي حدود سه سال بعد ازعام الفيل درمكه متولد شد وحدود دوسال وچند ماه از پيامبر اكرمص كوچكتر بود.

سوابق ابوبكر دراسلام : او يار وملازم پيامبر اكرمص درموقع هجرت رسول اكرم ازمكه به مدينه بود ونامش درصدر فهرست مهاجرين ثبت شده وبعد از حضرت عليع وخديجه وزيدبن حارثه وام ايمن كه ازاعضاي خانواده رسول اكرمص بودند نخستين كسي بود كه اسلام آورد او رفيق دوران كودكي ونوجواني وجواني پيامبر اكرمص بود وبگفته مورخين او درسفر شام وبرخورد پيامبر با بحيري ملازم وهمراه رسول اكرم بوده است ومادر امام صادقع يعني ام فروه نوه ابوبكر بود وتا رسول خداص زنده بود رفتار قابل انتقادي از ابوبكر ديده نشد.

اما بعد از رحلت پيامبر اكرم دست به اقداماتي زد كه ازنظر شيعه مردود ومنافي با سنت و سفارش پيامبرص بود او پيراهن خلافت را به تن كرد درصورتي كه مي دانست آن مقام حق عليع است .5

ازجمله كارها واقدامات غير مشروعي كه ابوبكر انجام داد عبارتند از :

1ـ غصب خلافت وامامت : كه طبق قرآن كريم و فرمايش رسول خداص امامت وخلافت بايد از طرف خدا ورسول خدا باشد اما ابوبكر و همچنين عمر آن را به صورت يك امر عادي وطبق نظر اكثريت بيان كردند ونظر الهي را فداي تمايلات شخصي وقبيله اي خود كردند.

2ـ آزارحضرت فاطمه زهراس : پيامبر اكرمص فرمودند فاطمه پاره تن من است هركس او را بيازارد، من را آزار داده است وهركس مرا آزار دهد خدا را آزار داده است. ورفتاري كه ابوبكر وعمر كردند موجب ازبين رفتن حرمت وحقوق اهل بيت و خشم وآزارحضرت فاطمه س شد.

3ـ كوتاهي دركفن ودفن پيامبرص : چون آنها مراسم غسل ونماز و كفن ودفن پيامبر اكرمص را رها كرده وبدنبال خلافت ورياست رفتند.

4ـ غضب فدك : كه رسول خدا طبق فرمايش قرآن به حضرت فاطمهس بخشيد كه پس ازرحلت پيامبر ابوبكر آن را از حضرت فاطمه گرفت.

5ـ خشونت با اهل بيت : آتش زدن درخانه امامعليع وضربه زدن به حضرت فاطمهس و...

6ـ بي اطلاعي ابوبكر از فقه وتفسير وبي بهره بودن از علم : اكثر محدثين اهل تسنن قائلند كه ابوبكر چندان اطلاعي از فقه وتفسير قرآن نداشت وخود اقرار مي كرد كه مرتكب اشتباه مي شود و...

وابن ابي الحديد گويد : از استادم ابوجعفر نقيب شنيدم كه مي گفت اكثر مورخين برآنند كه ابوبكر درجنگ احد هنگامي كه لشكر اسلام شكست خورد جزء فراريان بود وبا پيامبرصنماند. جمهور اهل تاريخ گويند با پيغمبرص جز عليع وطلحه وزبير وعده كمي باقي نماندند.6

واقدامات بسيارزيادي كه هركدام آنها نشانگر بي لياقتي او است وبراسلام وجامعه اسلامي ضربه زده است.

عمربن خطاب : او چهل سال پيش ازهجرت درمكه بدنيا آمد ودرجاهليت از پهلوانان قريش بشمار مي آمد وپنج سال پيش از هجرت اسلام آورد واسلام او مايه دلگرمي مسلمانان شد چون درآن زمان تعداد مسلمانان اندك بود .

درزمان خلافت اواسلام از نظر جغرافيايي بسيار پيشرفت كرد. و موجب استقرار حكومت اسلامي درنقاط ديگر مثل ايران وروم و....شد.

اما اقداماتي كه موجب ضربه به اسلام شد، تعدادي ازآن را بطور فهرست وار عرض مي كنيم كه براي تفصيل و توضيحآن به كتاب شريف حديقة الشيعه مقدس اردبيلي (به زبان فارسي)ج1مراجعه كنيد.

1ـ جلوگيري از وصيت پيامبرص واينكه درلحظات آخر عمر شريف پيامبرصنگذاشت پيامبرص وصيت كنند وبه ساحت مقدس پيامبرص توهين كرد.

2ـ حرام كردن ازدواج موقت ومتعه حج، كه امام علي ع فرمود اگر عمر متعه را نهي نمي كرد هرگز كسي زنا نمي كرد مگر شقي وبدبخت.

3ـ بدعت گذاري، مثل نماز تراويح و... .

4ـ تبعيض درپرداخت اموال بيت المال .

5ـ ندانستن مسائل شرعي : او با رها از عليع كمك مي خواست واز وي نقل شده است كه :اگر علي ع نبود عمر هلاك مي شد.

6ـ اجرا نكردن حكم خدا درمورد برخي از افراد .

و...كه براي تفصيل بيشتر ومنابع ومآخذ به كتاب حديقة الشيعه مقدس اردبيلي مراجعه شود .

عثمان بن عفان : درسال ششم عام الفيل متولد شد واندكي پس ازبعثت اسلام آورد وپس ازمرگ عمر به سال 23 از طريق شورائي كه اعضاي آن ر

مؤسسه پيوند با امام

بازگشت