چرا استعمال طلا و جواهرات در نماز و غير نماز براي مرد حرام است
بدون شك احكام الهي داراي مصالح واقعي ميباشند; ليكن
دريافتن فلسفه آنها توجه به چند نكته ضروري است:
1- آيا بشر ميتواند به فلسفه همه احكام دست يابد؟ قطعا پاسخ اين سوال
منفي است; زيرا:
الف) در متون ديني فلسفه همه احكام ذكر نشده است.
ب ) احكامي كه فلسفه آنها بيان شده، معلوم نيست كه همه فلسفههايش ذكر شده
است; بلكه چه بسا فلسفههاي بيشماري در مورد يك حكم وجود دارد; ولي شارع
مقدس به طور گزينشي برخي از آنها را يادآور شده است.
ج ) علوم بشري نيز قادر به كشف برخي از حكمتها و فلسفههاي احكام ميباشند، نه
همه آنها. بنابراين انتظار دانستن فلسفه همه احكام به طور جامع و كامل انتظاري
فراتر از توان علمي و تنگناهاي دانش بشري است.
2- فلسفه احكام محدود به حكمتهاي مادي و فيزيكي - كه در چنبره
علوم تجربي قرار ميگيرند - نيست; بلكه در بسياري از موارد علت يا حكم
نهايي برتر و بالاتر دارند كه از حوزه تحقيق و آزمون علمي و تجربي نيز بيرون
است. در مثل علوم بشري از خواص بهداشتي روزه سخن به درازا گفتهاند،
ولي قرآن مجيد بر نكته اساسيتري انگشت ميگذارد و آن ((تقوايابي)) است
و شايد علت اين كه قرآن به نكات بهداشتي آن اشاره نكرده است اين باشد
كه اساسا امت اسلامي را متوجه اهداف فروتر و در سطح پايين نكند، بلكه
همواره به سوي ارزشهاي متعالي و برين سوق دهد.
3- يكي از علل ناگفته نهادن فلسفه بخشي از احكام، اين است كه جامعه را
از فلسفهگرايي افراطي و تعبد گريزي دور و پيراسته سازد; زيرا فلسفهگرايي و
تعبد گريزي پرورش دهنده نوعي شرك خفي و خردبسندگي و دينستيزي
است، لذا بايد توجه داشت كه احكام الهي را به جهت انجام حكم خداوند
انجام ميدهيم، نه به خاطر فلسفه و حكمت نهفته آن، و اين خود برترين
حكمت حكمها است.
اكنون در رابطه با مساله علت حرمت طلا براي مرد به آگاهي ميرساند كه:
1- احتمال دارد علت حرمت آن جلوگيري از فرو افتادن مردها در دام زينتهاي
گرانبها و سنگين باشد.
2- از نظر علمي يكسري تاثيرات منفي در مورد طلا براي مرد ذكر شده است; از
جمله:
الف) تحريكات عصبي; (ر . ك : بهداشت در اسلام، دكتر احمد صبور اردوبادي)
ب ) ازدياد بيش از حد گلبولهاي سفيد (ر . ك : سالنامه پيام اسلام، سال 1357).
ستاد اقامه نماز