اينكه گفته مي شود علي (ع ) در نماز انگشتر خود را به سائل داد مگر علي (ع ) چه زكات واجبي بر ذمـه داشـت با اينكه از مال دنيا چيزي براي خود فراهم نساخته بود واگر منظور صدقه مستحب است كه به آن زكات گفته نمي شود ؟


اولا : به گواهي تاريخ علي (ع ) از دسترنج خود اموال فراواني تحصيل كرد و در راه خدا داد تا آنجا كـه مـي نـويـسند : هزار برده را از دسترنج خود آزاد نمود , بعلاوه سهم او از غنائم جنگي نيز قابل مـلاحـظـه بود , بنابراين اندوخته مختصري كه زكات به آن تعلق گيرد و يا نخلستان كوچكي كه واجـب بـاشـد زكـات آنـرا بـپـردازد چيز مهمي نبوده است كه علي (ع ) فاقد آن باشد و اين را نيز مي دانيم كه فوريت وجوب پرداخت زكات فوريت عرفي است كه با خواندن يك نماز منافات ندارد ثـانـيـا : اطـلاق زكات برزكات مستحب در قرآن مجيد فراوان است در بسياري از سوره هاي مكي كـلـمـه زكـات آمـده كه منظور از آن همان زكات مستحب است زيرا وجوب زكات مسلما بعد از هجرت پيامبر(ص ) به مدينه بوده است .

تبيان

پاورقي

تفسير نمونه ج 4 ص 429
مكارم شيرازي - ناصر و ديگران

بازگشت