1- چرا درسوره مريم آيات با حروف مقطعه شروع شده اند؟2- آيا قرآن تحريف شده ودرآن اشتباهي رخ داده؟ آيا علامه طباطبايي جائي به اين اشتباه اشاره كرده اند؟3- آيا درقنوت نماز مي شود دعاي فرج خواند؟بعد ازحمد درنماز، خواندن كدام سوره بهتر است؟


درتفسير نمونه درجلد1، آمده است كه حروف مقطعه كه درابتداي 29 سوره از قرآن كريم آمده است هميشه جزء كلمات اسرارآميز قرآن محسوب مي شده ومفسران براي آن تفسيرهاي متعددي ذكر كرده اند وبا گذشت زمان نيز دانشمندان تفسيرهاي تازه اي براي آن پيدا مي كنند. ونكته جالب اينكه درهيچيك از تواريخ ديده نشده كه عرب جاهلي ومشركان از اين حروف مقطعه كه درآغاز بسياري از سوره ها مي باشد خرده گرفته باشند ويا آنها را وسيله استهزاء وسخريه قراردهند واين خود مي رساند كه گويا آنها نيز ازاسرار وجود حروف مقطعه كاملاً بي خبر نبوده اند.

اما يكي ازتفسيرها مي تواند اين باشد كه اين حروف مقطعه اشاره به اين دارد كه اين كتاب آسماني با آن عظمت واهميتي كه تمام سخنوران عرب وغير عرب را متحير ساخته ودانشمندان را از معارضه باآن عاجز نموده است ازنمونه همين حروف است كه دراختيار همگان قرار دارد ودرعين اينكه قرآن ازهمان حروف الف باء وكلمات معمولي تركيب يافته به قدري كلمات آن موزون است ومعاني بزرگ دربردارد كه دراعماق دل وجان انسان نفوذ مي كند و...هيچ مانند ونظيري ندارد ونخواهد داشت.البته همانطور كه گفته شد اين فقط يكي ازتفاسير اين حروف مي باشد.

براي سؤال خاصي كه شما راجع به حروف مقطعه سوره مريم كرده ايد بايد گفت علاوه برتفسير بالا دراحاديث(جلد 13،تفسير نمونه) دودسته روايت راجع به اين حروفكهيعص وارد شده، دسته اول هريك از اين حروف را اشاره به يكي ازاسماءالحسني مي دانند به اين صورت كه كاف اشارة به كافي كه ازاسماء بزرگ خداوند است وهـ اشاره به هادي و ياء اشاره به ولي، وع اشاره به عالم وص اشاره بـه صادق الوُعـد دارد(صـادق الوُعـد يعنـي آنـكه دروعده اش صـادق است) دستـه دومروايات اين حروف مقطعه را به داستان قيام دركربلا مرتبط كرده اند به اين صورت كه : ك = كربلا، هـ = هلاكت خاندان پيامبرص، ي = يزيد، ع = عطش، ص = صبرواستقامت حسينع وياران جانبازش.

2)دوست عزيز بايد بگوييم سؤال شما (آن طور كه نوشته بوديد) واضح نبود وما دربالا برداشت خودمان از سؤال شما راآورده ايم.

در جواب بايد بگوييم اتفاق بين تمام علماي شيعه براين است كه قرآن هرگز تحريف نشده وهيچ اشتباهي درآن راه ندارد وبراي اين ادعا هم دلايل قطعي آورده اند كه ازجملة آنها توضيح آيت ا...ناصر مكارم شيرازي دركتاب 180پرسش ، برگرفته از تفسيرنمونه، سؤال 65 است كه هرگونه تحريف را رد مي كنند. ونيز استدلال هاي مفصل علامه طباطبائي درجلد 12 تفسير شريف الميزان، ص150تا 192 تحت عنوان قرآن دستخوش تحريف نشده كه قابل مراجعه است...و دليل ديگر دليل خودقرآن است كه درسوره حجر، آيه 9 خداوند فرمود : انا نحن نزلنا الذكر وانا له لحافظون

اميدواريم كه منظور شما را ازسؤالتان درست متوجه شده باشم درغير ا ينصورت لازم است مرا را راهنمائي فرمائيد. براي يادآوري جنابعالي عين متن سؤالتان را مي آوريم : بعضي ازافراد مي گويند كه درقرآن اشتباه شده وآقاي طباطبائي هم نيز دركتاب آورده اند كه اشتباه شده است يعني درمورد حلال وحرام صحبت مي كند وبدون هيچ اشاره به سجدة آدم مي آيد،مي گويد.

3)درجواب سؤال شما بايد عرض كنيم كه جواب مثبت است، خواندن هر دعائي درقنوت جايز است ومستحب است كه قنوت آشكارا(به جُهر) خوانده شود.

درپاسخ به قسمت دوم سوال سوم شما نيز عرض مي شود :

- سوره هاي نبأ يا دهر يا غاشيه يا قيامه ومشابه اينها درنمازصبح.

- سوره هاي اعلي يا شمس درظهر

- سوره هاي نصر،تكاثر درعصر ومغرب

- سوره جمعه در ركعت اول واعلي درركعت دوم نماز هاي مغرب وعشاء شب جمعه(يعني پنجشنبه ها)

- سوره جمعه درركعت اول ومنافقين درركعت دوم درنمازهاي صبح وظهر وعصر جمعه

- يا جمعه وتوحيد درركعتهاي اول ودوم نماز صبح ومغرب جمعه ها

- ونيز بطور كلي در همة نمازها مستحب است درركعت اول سورة قدر ودرركعت دوم سوره توحيد خوانده شود. وچه خوب است كه اين سوره ها را با توجه به معاني عالي آنها درنماز بخوانيم وقبل از نماز ترجمه آنها را بدانيم .ان شاءا...خداوند توفيق نماز خاضعانه وخاشعانه را به من وشماعنايت نمايد.







مؤسسه پيوند با امام

بازگشت