- غسل زيارت راچه موقع بايد انجام داد؟ آيا با اين غسل مي توان نماز خواند وبدون اينكه وضو بگيريم با اين غسل مي توان نماز واجب يا نماز زيارت خواند؟- از ابتدائي كه ازخانه قصد زيارت مي كنيم به طرف حرم به راه مي افتيم چه كارهايي رابايد انجام دهيم، وقتي وارد حرم شديم از ابتدا تاآخر چه اعمالي وچه دعاهائي رابايد خواند، واگر بعد از زيارت مرتكب گناهي شديم آيا ثواب زيارت باقي است ياخير؟




درخصوص سؤال دوم شما نكات زير قابل توجه مي باشد :

1) 1ـ موقع غسل زيارت، قبل اززيارت مي باشد اما بعضي از مراجع عاليقدر مثل حضرت امام خميني(ره) مي فرمايند اگر بعد از غسل كاري كند كه وضو باطل شود مثل خوابيدن، غسل هم باطل مي شود، يعني ديگر با اين غسل نمي توان زيارت كرد، وبعضي ازمراجع عاليقدر مثل آيت ا... بهجت(حفظه ا...) دراين صورت غسل را باطل نمي دانند ولي آنرا مستحبمي دانند.1

2-درمورد اينكه آيا با اين غسل، مي توان نمازخواند يا نه، طبق نظر بعضي ازمراجع عاليقدر مثل حضرت امام خميني(ره) نميتوان با غسل مستحبي كاري كه مانند نماز، وضواحتياج دارد انجام داد، اما نظر بعضي ازمراجع ازآن است، مثل آيت ا...مكارم وسيستاني(حفظهم ا...)، البته بعضي بين غسلهائي كه مستحب بودن آن قطعي است وبين غسلهائي كه رجاءخوانده مي شود تخصيص زده اند مثل آيت ا...مكارم وسيستاني وزنجاني(حفظهم ا...)،كه تقريباً به اين مضامين فرموده اند كه اگر مستحب بودن غسل قطعي باشد، از وضو كفايت مي كند يعني مي شود با آن نماز خواند واگر قطعي نيست بلكه رجاءً مي باشد، از وضو كفايت نمي كند، وبايد براي كاري كه وضو احتياج دارد مثل نمازخواندن، وضو هم بگيرد.2

2) سؤال سوم شما داراي دو وجه مي باشد :

الف )درمورد آداب زيارت مي توان به چند موردمهم آن اشاره كردكه عبارتند از : 1. غسل پيش از رفتن به زيارت2.ترك



كلام بيهوده ولغو ومخاصمه ومجادله درراه 3. خواندن دعاهاي مخصوص هـنگام غسل وخـروج ازمـنزل، بطور مثـال بـراي زيارت حضرت رضا(ع)به مفاتيح الجنان ص 891 مي توان رجوع كرد 4. طهارت 5. پوشيدن جامه هاي پاك وپاكيزه ونو، ونيكواست سفيد بودن رنگ آن6. خوشبو كردن، غير از زيارت امام حسين(ع)7.دروقت رفتن به زيارت قدمهايش راكوتاه بردارد وبه آرامي ووقار راه برود و خاضع و خاشع وسر به زير باشد وبه بالا و اطراف خود توجه نكند 8. درهنگام رفتن به حرم مطهر زبان را به ذكر تكبير وتحميدوتسبيح وتهليل وتمجيد مشغول كند وبه صلوات فرستادن برمحمد وآل محمد(عليهم السلام) دهان را خوشبو سازد 9. بردرحرم شريف بايستد واذن دخول بطلبد وسعي در تحصيل دقت قلب وخضوع و شكستگي خاطر بنمايد 10.به عظمت و جلالت قدر صاحب آن مرقد منور واينكه آن بزرگوار، ايستادن او را مي بيند وكلام او را مي شنود وجواب سلام او رامي دهد توجه داشته باشد11. مقدم داشتن پاي راست دروقت داخل شدن ومقدم داشتن پاي چپ دروقت خروج شدن 12. اگر ممكن باشد كنار ضريح مطهر برود به طوريكه بتواند خود را به آن بچسباند13. دروقت زيارت پشت به قبله و رو به قبر منور بايستد14.اگر عذري ندارد، زيارت را ايستاده بخواند 15.گفتن تكبير هنگام ديدن قبر مطهر قبل ازخواندن زيارت 16. خواندن زيارت مائوره وارده معتبر 17. خواندن نماز زيارت كه كمترين آن دوركعت مي باشدو....3

ب) وجه دوم سؤال شما مربوط مي شود به مسئله احباط، كه اختلافات محدودي در اين مسئله وجود دارد كه بعضي، اين اختلافات را جمع كرده وبه دو صورت پاسخ فرموده اند: يكي اينكه احباط يا به اين معني است كه، اعمال نيك گذشته توسط اعمال بد آينده باطل وبي اثر مي شود البته به صورت برابر، ومعناي ديگر اينكه حبط عمل، در صورتي است كه انسان درمقام تكذيب آيات خدا ومبارزه ومخالفت با پيامبران وبالاي سخن پيامبر سخن گفتن، برآيد چنانچه از بعضي از آيات قرآن اينگونه استفاده مي شود مثل آيه 22 سوره عمران ـ 147 اعراف و 2 حجرات) ولي اگر انسان در اين حد قرار نگيرد بلكه كارهاي بد وخوب معمولي انجام دهد، اعمال خوب او ازبين نمي رود بلكه براي هركدام حساب وكتاب جداگانه اي است وجزاي آن را خواهد ديد.4





(1) توضيح المسائل مراجع، ج1،ص 383 به بعد

(2) همان مدرك ص 385

(3) مفاتيح الجنان، حاج شيخ عباس قمي(رحمه ا...عليه) ص 544 به بعد

با استفاده از كتاب پاسخ به پرسشهاي مذهبي شما، محمد محمدي اشتهاردي،ص 59 به بعد



مؤسسه پيوند با امام

بازگشت