آيا اگر انسان نمازهاي قضاء خود را به جا آورد آيا كيفيت همان نمازهاي ادا شده در موقع وقت را دارد وآيا خداوند انسان را ديگر بابت نمازهاي قضا شدهمؤاخذه نمي كند؟




كسي كه نماز واجب خود را در وقت آن نخوانده بايد قضاي آن را بجا آورد اگر چه در تمام وقت نماز خواب مانده يا بواسطه مستي نماز نخوانده باشد، ولي نمازهاي يوميه اي را كه زن درحال حيض يا نفاس نخواند، قضا ندارد.1

با توجه به حديث شريف احب الاعمال عند الله الصلاه لوقتها محبوب ترين اعمال نزد خداوند نماز خواندن در موقع خودش مي باشد. نماز دروقت خودش افضليت دارد از اين حديث شريف نتيجه گرفته مي شود كه نماز اداء ازنماز قضا بهتر است. وبايد دانست كه اهل معرفت واصحاب مراقبه را به قدر قوت معرفت آنها به مقام مقدس ربوبيت و اشتياق آنها به مناجات حضرت باري عزه اسمه از اوقات صلاة كه ميقات مناجات وميعاد ملاقات با حق است مراقبت و مواظبت بوده وهست و از بعضي از زنهاي رسول خداص نقل شده كه او با ما صحبت مي كرد وما با او صحبت مي كرديم چون وقت نماز حاضر مي شد، گويي او ما را نمي شناخت وما او را نمي شناختيم، براي اشتغالي كه به خدا پيدا مي كرد ازهر چيز روي برمي گرداند، واز حضرت امير عليه السلام روايت شده كه چون وقت نماز مي شد به خود مي پيچيد ومتزلزلمي شد عرض كردند به آن حضرت اين چه حالي است تو را يا اميرالمؤمنين، مي فرمودند : آمد وقت امانتي كه خداي تعالي عرضه داشت آن را برآسمانها وزمين وابا كردند از حمل آن وترسيدند ازآن.2

همچنين خداوند تعالي درقرآن كريم مي فرمايد :وهم علي صلاتهم يحافظون ، والذين هم علي صلاتهم يحافظون4 ومؤمنين كساني هستند كه برنمازشان محافظت مي كنند ودر سوره اي ديگر مي فرمايد : حافظوا علي الصلوات 5 حفظ كنيد نمازهايتان را.

اما درباره قسمت دوم سؤال كه فرموده بوديد : اگر انسان قضاء نماز را بجاي آورد ديگر خداوند او را مؤاخذه نمي كند؟ يادآور مي شويم از نام هاي خداوند رحمان و رحيم است كه شبانه روز حداقل 10 مرتبه آنها را درنمازهاي يوميه تكرار ميكنيم وخداوند را با آن اسماء مي خوانيم حتي درهمان نماز قضاء هم خداوند تبارك وتعالي را دراولين مرتبه به همين اسماء شريف مي خوانيم،وقتي مي گوييم خداوند رحمان ورحيم است حضرت حق كه كمال مطلق است درنهايت مرتبه اين اسماء را دارد و او شرم دارد از اينكه بنده اش او را با اين نامها بخواند وآن وقت خواسته باشد آن بنده را مؤاخذه كند گذشته از اين مسلم است كسي كه نماز قضاء را بجاي آورد جبران مافات كرده است وكسي كه عمل واجبي ازاو فوت شده وبعد آن را جبران كرده ديگر مؤاخذه نمي شود. خداوند خوشحال مي شودكه بنده اش به آغوش رحمتش برگردد تا گناهان او را مورد مغفرت قرار دهد واز سوي ديگر خداوند فرموده است : لا تقنطوا من رحمه الله ان الله يغفر الذنوب جميعا 6 از رحمت خدا ناميد نباشد همانا خداوند همه گناهان را مي آمرزد. چگونه ممكن است خدايي كه توبه پذير است و بخشنده است گناهكاري كه خطايش را جبران كرده مجازات كند.



(1) توضيح المسائل امام خمينيره، ناشر مؤسسه تنظيم ونشر آثار امام خمينيره، چاپ سوم،پائيز81،مسأله 1370

(2) آداب الصلاه ص114 ـ 108،ناشر مؤسسه تنظيم ونشر آثار امام خمينيره، چاپ اول تا ششم،خرداد 78

(3) سوره انعام/92

(4) سوره مومنون/9ومعارج/34

(5) سوره بقره/238

سوره زمر/53



مؤسسه پيوند با امام

بازگشت