آيا اين حرف درست است كه مي گويند اگر موهاي زائد بعضي از جاهاي بدن بلندتر از يك دانه ءجو باشد; نماز انسان قبول نيست ؟


زايل كردن و از بين بردن موهاي زائدِ بدن چون موي زير بغل و خصوصاً مواضعي كه به تطهير و پاك كردن نياز دارد, امري نيكو و حسن است ; زيرا حصول طهارت و پاك شدن از نجاست بعد از زوال و از بين بردن موآسان تر است .

در باب آداب حمّام , به مستحب بودن كشيدن نوره (داروي نظافت ) سفارش اكيد شده و در لسان ائمه , نوره به عنوان طهور ذكر شده , چون از بين برندهء موهاي زائد بدن است . به همين جهت شستن موضع تطهير و آب كشيدن سهل و آسان مي شود. از اين رو سفارش مي شود موهاي زائد بدن از بين برده شود. حضرت علي 7فرمود: (1)

و در حديثي ديگر منسوب به معصوم مي خوانيم : هنگامي كه موي جسد بلند شد, نيروي آدمي تضعيف شده ومفاصل سست مي شود و ضعف و كسالت در پي آن مي آيد و به درستي كه نوره آب بدن و كمر را زياد كرده و بدن راقوي و پيه و چربي و كليه را افزون و بدن را چاق مي كند.(2)

البته گاهي در احاديث شريف به جملات خاصّي بر مي خوريم كه حكايت از امر يا نهي دارد كه اين گونه اوامر يانواهي ارشادي هستند; يعني مخالفت با آن عذابي در پي نخواهد داشت .

حالا اگر كسي موهاي زائد بدن خورا نتراشيد, ايراد شرعي ندارد ولي در هنگام تطهير بايد بيشتر از ديگران دقت به خرج دهد تا چيزي از نجاست باقي نماند. از نظر بهداشتي در جايي كه موهاي زائد برويد و سپس تراشيده نشود,امكان آلودگي به ميكرب بسيار زياد است .

براي دست يابي به احاديث و روايت بيشتر در اين باب مي توانيد به كتاب هاي مربوطه مراجعه كنيد.(3)

فقها در باب مستحبات احرام در حج عمره يا تمتع مي فرمايند: قبلاً بدن خود را پاكيزه نموده و ناخن و شارب خود را بگيرد و موي زير بغل وعانه را با نوره ازاله نمايد.(4)

(پـاورقي 1.وسايل الشيعه , كتاب طهارت , ج 1 ص 386,باب 28

(پـاورقي 2.وسايل الشيعه , ج 1 باب 28 ص 387

(پـاورقي 3.ر.ك , همان , 27و 29و 30و 31و 32و 33و 34و 35و 36 ج 1 ص 386

(پـاورقي 4.مناسك حج امام خميني , ص 124



دفتر تبليغات اسلامي

بازگشت