اين جانب پزشك عمومي و متولد اصفهان هستم. خدود سه سال قبل با همسرم كه اهل تهران است ازدواج كردم. سال اوّل زندگي به اتفاق همسرم در شهر اصفهان زندگي كرديم. پس از آن به تهران رفتيم و تقريباً مطئمن شدم كه تهران را محلّ زندگي انتخاب كرده ام و نماز و روزه ام را در تهران كامل انجام دادم. پس از حدود 6 ماه زندگي در تهران و به علّت درست نشدن كارمان، در قرچك ورامين كه حدود 40 كيلومتري تهران بود مطبّي احداث نمودم و در همان جا ساكن شديم و شايد هفته اي يكي دوبار به تهران رفت و آمد مي كرديم. پس از حدود 4- 5 ماه حسب موارد كاري به يك مركز بهداشتي درماني روستايي در آوج قزوين نقل مكان نموديم. در حال حاضر در اين مركز مشغول و ساكن هستم و همسرم كه پزشك هست در اين مركز مشغول به كار است. بنده هفتهاي حدود چهار روز به دو روستاي متفاوت كه هر دو بيش از حدّ ترخّص فاصله با روستاي محلّ سكونتمان دارند صبح ها مي روم و بعد از ظهر ها بر مي گردم. حال با توجه به اين كه نمي دانيم چه مدتي در اين منطقه مشغولبه كار خواهيم بود، نيز نمي دانيم در چه شهر و چه كشوري زندگي خواهيم كرد، با توجه به مطالب مذكور:1- نماز و روزة بنده در شهر هاي اصفهان و تهران چگونه است؟2- نماز و روزه در اين دو رستا و محل زندگي فعلي چگونه است؟3- ما در هر ماه شايد دو يا سه مرتبه به شهر بوئين زهرا كه حدود يكصد كيلومتر است و زير نظر شبكة آن جا كار مي كنيم و براي كارهاي اداري رفت و آمد داريم. در بوئين زهرا نمازمان چگونه است؟ 4- سؤال هاي فوق در مورد همسرم كه متولد تهران است و با اجازة حضرت آيت الله خامنه اي بر حضرت امام(ره) باقي مانده است، چه پاسخي دارد؟


برادر عزيز و گرامي! با تشكر از اين كه با ما مكاتبه كرده ايد:

نماز شما در اصفهان كه محل تولّدتان بوده، اگر از آن جا اعراض نكرده ايد، تمام است، حتي اگر براي ديدار يا تفريح به آن جا برويد ولي براي همسرتان كه اصفهان را وطن قرار نداده، نمازش شكسته است. اگر تهران را وطن قرار داده ايد و چند ماهي در آنجا زندگي كرده و از آن جا اعراض نكرده ايد، تمام است. نماز همسرتان در تهران كه وطن او بوده، تا وقتي كه از آن جا اعراض نكرده باشد تمام است، ولي اگر تهران را وطن قرار نداده ايد، نمازتان در آن جا شكسته است.

نمازتان در محل زندگي (آوج) و دو روستاي محل تردد، چون شهر آوج وطن شما نيست و نمي توانيد قصد ده روز بكنيد به فتواي آيت الله فاضل و حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب نماز شما و همسرتان در ان جا شكسته است ولي اگر همسرتان قصد ده روز بكند نمازش تمام است. هم چنين در دو روستاي مذكور نمازتان شكسته است، ولي اگر جنابعالي كه ماهي دو سه نوبه به بوئين زهرا مي رويد و بر مي گرديد به خاطر شغلتان كثير السفر بشويد به اين معنا كه در هر ده روز اقلاً يك سفر هشت فرسخي به خاطر شغلتان انجام مي دهيد در تمامي مكان هاي مذكور يعني محل زندگي و دو روستا و بوئين زهرا نمازتان به فتواي آيت الله بهجت و آيت الله خامنه اي و ديگر آيات عظام (غير از آيت الله فاضل و حضرت امام (ره) ) تمام است و روزه تان صحيح است. امّا اگر در هر ده روز يك سفر هشت فرسخي انجام نمي دهيد نمازتان در تمامي اين سه مكان شكسته است.

مي توانيد سفرهايتان به بوئين زهرا را طوري تنظيم كنيد كه هر ده روز يك مرتبه يا بيشتر به آن جا سفر كنيد تا نمازتان تمام باشد. در هر جا نماز تمام باشد روزه گرفتن صحيح است و در هر جا كه نماز شكسته باشد روزه گرفتن صحيح نيست.



دفتر تبليغات اسلامي

بازگشت