فضيلت طهارت


خداي تعالي، فرمود:

ان الله يحب التوابين و يحب المتطهرين. [1] .

به راستي كه خدا، هم بازگشت كنندگان از خود به خدا را دوست دارد و هم پاكان و پاكيزگان را.

هم آنان كه با آب توبه جان را از آفت گناه مي شويند، نزد او محبوبند، هم كساني كه طهارت را رعايت مي كنند و از نجاست و آلودگي كناره مي گيرند.

و رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند:

الطهور شطر الأيمان. [2] .

پاكي، بخشي از دين و ايمان است.

لا صلاة الا بالطهور. [3] .



[ صفحه 98]



هيچ نمازي درست نيست مگر آن كه با طهارت (غسل، وضو و تيمم) خوانده شود.

الوضوء نصف الأيمان. [4] .

وضو، نيمي از ايمان است.

پدران و مادران مسلمان بايد هر چه زودتر فرزندان خود را با وضو و نماز آشنا سازند. اين عمل از عوامل آمرزش آنان است. امام صادق (عليه السلام) فرمودند:

... فأذا تعلم الوضوء غفر الله لوالديه. [5] .

هنگامي كه كودك، وضو را ياد مي گيرد، خداوند پدر و مادرش را مي آمرزد.

رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند:

اذا اردت الصلاة فاحسن الوضوء ثم قم فاستقبل القبلة ثم كبر. [6] .

زماني كه بخواهي نماز بخواني، به نيكي وضو بگير، آن گاه رو به قبله بايست و تكبير افتتاح بگوي.

و امام علي (عليه السلام) فرمودند:

لا يقرء العبد القران اذا كان علي غير طهور حتي يتطهر. [7] .

بنده ي خدا هنگامي كه وضو ندارد، نبايد قرآن بخواند تا آن كه وضو بگيرد.

پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) به امام علي (عليه السلام) فرمودند:

يا علي ان الوضوء قبل الطعام و بعده شفاء في الجسد و يمن في الرزق. [8] .

اي علي! وضو گرفتن پيش از صرف غذا و پس از آن، موجب بهبود بدن و بركت در روزي است.

و امام صادق (عليه السلام) نيز فرمودند:

الوضوء قبل الطعام و بعد الطعام يذهبان الفقر. [9] .

وضوي پيش از غذا و پس از غذا، نيازمندي را مي زدايد.



[ صفحه 99]



جالب توجه است كه نماز و قرائت قرآن، غذاي روح است و طعام، غذاي جسم و براي هر دو سفارش به وضو و طهارت شده است. با توجه به آن كه طهارت و وضوي حقيقي با طهارت روح همراه است و با عنايت به آن كه خوراكي كه مي خوريم نيز بايد حلال و طاهر باشد؛ معلوم مي شود كه براي تغذيه و رشد آدمي در تمامي ابعاد بايد طهارت را به طور كلي رعايت كرد.

رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند:

من توضأ علي طهر كتب الله له عشر حسنات. [10] .

كسي كه با داشتن طهارت وضو مي گيرد، خداوند ثواب ده حسنه را برايش مي نويسد.

هم چنين از آن حضرت روايت شده است:

من جدد وضوءه من غير حدث جدد الله توبته من غير استغفار. [11] .

هر كه وضوي خود را بدون آن كه باطل شود، تجديد كند، خداوند، توبه اش را بدون استغفار مجدد، تازه كند.

ما منكم من احد يتوضأ فيسبغ الوضوء ثم يقول اشهد أن لا اله الا الله وحده لا شريك له و اشهد ان محمداً عبده و رسوله الا فتحت له ابواب الجنة الثمانية يدخل من ايها شاء. [12] .

هر يك از شما زياد و كامل وضو بگيرد، آن گاه بگويد: گواهي مي دهم كه خدايي جز خداي يكتا نيست و براي او شريكي وجود ندارد، و شهادت مي دهم كه محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) بنده و فرستاده ي اوست، درهاي هشتگانه ي بهشت به رويش گشوده شود تا از هر كدام كه بخواهد به آن درآيد.

آن بزرگوار وضو را محو كننده ي گناهان معرفي كرده و فرموده اند:

ثلاث كفارات: اسباغ الوضوء في السبرات و المشي بالليل و النهار الي الجماعات و المحافظة علي الصلوات. [13] .



[ صفحه 100]



سه چيز جبران كننده و پاك كننده ي گناهان است: وضوي كامل در هواي سرد، راه رفتن در شب و روز به سوي نمازهاي جماعت و جمعه و مراقبت بر اجراي صحيح نمازها.

آن حضرت خطاب به امام علي (عليه السلام) فرموده اند:

ثلاث درجات: اسباغ الوضوء في السبرات و انتظار الصلاة بعد الصلاة و المشي بالليل و النهار الي الجماعات. [14] .

سه چيز موجب رفعت درجات است: وضوي كامل در هواي سرد، انتظار نماز بعد از نماز و رفتن در روز و شب به سوي نمازهاي جماعت و جمعه.

پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در جاي ديگري وضوي كامل و نيكو را پوشاننده ي گناهان و تضمين كننده ي بهشت دانسته اند:

خصال ست ما من مسلم يموت في واحدة منهن الا كان ضامناً علي الله، عزو جل، ان يدخله الجنة منها رجل توضأ فأحسن الوضوء ثم خرج الي مسجد الصلاة فأن مات في وجهه كان ضامناً علي الله. [15] .

شش خصلت است كه اگر مسلمان يكي از آن ها را داشته باشد، نمي ميرد مگر آن كه خدا ضمانت مي كند كه او را داخل بهشت كند يكي از آن ها اين است كه انسان وضو بگيرد؛ بهترين وضو، آن گاه براي نماز جماعت به سوي مسجد حركت كند پس اگر در اين حال بميرد خدا ضامن به بهشت رفتن اوست.

و از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) است كه:

من بات علي طهر فكأنما احيا الليل. [16] .

كسي كه شب را با وضو به صبح رساند، گويا تمام شب را به پرستش پرداخته است.

و امام صادق (عليه السلام) فرمود:



[ صفحه 101]



من تطهر ثم أوي الي فراشه بات و فراشه كمسجده. [17] .

آن كه وضو بگيرد و سپس به رختخواب خود برود بسترش همانند مسجد خواهد بود.

و از آن حضرت است كه:

عليكم بأتيان المساجد فأنها بيوت الله في الارض من أتاه مطهراً طهره الله من ذنوبه و كتب من زواره. [18] .

بر حضور در مسجد مواظبت كنيد زيرا مساجد خانه هاي خدا در زمين است. كسي كه با طهارت وارد مسجد شود، خدا او را از گناهانش پاك گرداند و نام وي در زمره ي ديدار كنندگانش نوشته شود.

و حضرت مصطفي (صلي الله عليه و آله و سلم) فرموده اند:

ان المسلم اذا توضأ فأحسن الوضوء ثم صلي الصلوات الخمس تحاتت خطاياه كما تحاتت هذا الورق. [19] .

هنگامي كه مسلماني بخوبي وضو سازد و آن گاه نمازهاي روزانه را بجاي آرد، گناهانش فروريزد چونان كه اين برگ از درخت فروريخت.

من توضأ فأسبغ الوضوء و صلي ركعتين لم يحدث فيهما نفسه بشي ء من الدنيا خرج من ذنوبه كيوم ولدته أمه. [20] .

كسي كه وضو گيرد و آن را به طور كامل بجاي آورد، و با آن دو ركعت نمازي كند كه در آن با خود از دنيا سخن نگويد و به چيزي از آن نينديشد، از گناهان خود بدر آيد؛ همانند روزي كه پاك و معصوم از مادرش متولد شده است.

من أسبغ وضوءه و أحسن صلاته و أدي زكاة ماله و كف غضبه و سجن لسانه و أدي النصيحة لأهل بيت نبيه فقد استكمل حقايق الأيمان و أبواب الجنة مفتحة له. [21] .

كسي كه وضوي خود را كامل و شاداب بجاي آورد، نماز خويش نيكو كند،



[ صفحه 102]



زكات مال خود بدهد، خشم خويشتن فروخورد، زبان بر گناه ببندد، براي گناه خود آمرزش بخواهد، و اهل بيت پيغمبر خود را خالصانه دوست بدارد و خيرخواهشان باشد، البته حقايق ايمان خود را به كمال رسانده است و درهاي بهشت به روي او باز است.

هم چنين از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) روايت شده است كه:

أمتي الغر المحجلون من اثار الوضوء يوم القيامة. [22] .

دست و پاي افراد امت من در روز قيامت از وضويي كه در دنيا گرفته اند، درخشان است.


پاورقي

[1] سوره ي بقره، آيه 222.

[2] بحارالانوار، ج 80، ص 239.

[3] وسايل الشيعه، ج 1، ص 261.

[4] بحارالانوار، ج 80، ص 238.

[5] وسايل الشيعه، ج 3، ص 23.

[6] چهل حديث، ص 15.

[7] خصال صدوق، ج 2، ص 164.

[8] محجة البيضاء، ج 1، ص 352.

[9] وسايل الشيعه، ج 1، ص 256.

[10] كنزالعمال، حديث 26042.

[11] محجة البيضاء، ج 1، ص 302.

[12] رياض الصالحين، ص 29.

[13] معاني الاخبار، ص 314.

[14] بحارالانوار، ج 88، ص 10.

[15] مستدرك الوسايل، ج 1، ص 227.

[16] وسايل الشيعه، ج 1، ص 266.

[17] وسايل الشيعه، ج 1، ص 265 و ثواب الاعمال، ص 48.

[18] وسايل الشيعه، ج 1، ص 267.

[19] بحارالانوار، ج 82، ص 319.

[20] بحارالانوار، ج 82، ص 319.

[21] ثواب الاعمال، ص 64.

[22] شهاب الاخبار، ص 122.


بازگشت