الرحمن الرحيم
اين دو واژه در بسمله توضيح داده شد، اما سر تكرار آنها چيست؟ و چرا دو بار بيان شده است؟ صاحب مخزن العرفان به نقل از صاحب روح البيان [1] پاسخ اين سؤال را در شش وجه بيان مي كند:
«1. رحمتي كه در بسم الله مندرج گرديد رحمت ذاتي است و در فاتحه عرضي است.
2. تكرار لفظ رحمن براي اين است كه دانسته شود بسم الله جزء سوره ي فاتحه
[ صفحه 73]
نيست. [2] .
3. ارشاد بندگان است كه مكرر اين دو صفت را به زبان برانند؛ زيرا كه علامت دوستي حق تعالي بسيار ياد نمودن او و ذكر او است.
4. در مقام بيان اين است كه رب العالمين آن كسي است كه صفت رحماني او احاطه دارد به تمام موجودات، و به همان رحمت عام اوست كه همه را روزي مي دهد و مي پروراند؛ و رحيم است كه در آخرت مي آمرزد. اين است سر اينكه پس از آن فرموده: (مالك يوم الدين).
5. اشاره به اين باشد كه با حمد و ستايش پروردگار است كه رحمت الهي شامل حال بشر مي گردد. و اول كسي كه از بشر حمد حق را نمود، حضرت آدم بود كه پس از عطسه گفت: الحمدلله، و سپس خداوند در پاسخ حمد وي فرمود: رحمك الله يا آدم.
6. تكرار براي اين است كه بدانيم خداوند فاعل مختار است و به صفت رحمانيش روزي مي دهد و مخلوقات خود را مي پروراند». [3] .
ولي صاحب مخزن العرفان خود سر اين امر را چنين مي داند كه:
«آنچه به نظر قاصر مي رسد، شايد يكي از اسرار و نكات آن اين باشد كه ما را متذكر گرداند و تعليم فرمايد كه اين دو اسم مبارك را مكرر به زبان برانيم و به قلب متذكر باشيم و به نفس خود تلقين نماييم و به اين وسيله مشمول رحمت خاص و عام خداوندي گرديم». [4] .
به هر حال سخن در وجوه تكرار (الرحمن الرحيم) فراوان است كه اين مختصر ظرفيت طرح همه ي آنها را ندارد. به عنوان نمونه مي توانيد به تفسير مرحوم جد قدس سره [5] مراجعه كنيد، كه ايشان نيز در اين باب وجوهي را متذكر مي شوند.
[ صفحه 74]
پاورقي
[1] روح البيان 1 / 14 و 13.
[2] اين معني براساس اعتقادات اهل سنت است، اما براساس اعتقادات شيعه بسمله جزء سوره است.
[3] مخزن العرفان 1 / 46.
[4] مخزن العرفان 1 / 46.
[5] مجدالبيان / 291.