فضيلت نماز جماعت در احاديث معصومين


1- پيامبر بزرگوار اسلام صلي الله عليه وآله وسلم مي فرمايد:

«اَلا وَ مَنْ مَشي اِلي مَسْجِدٍ يَطْلُبُ فيهِ الْجَماعَةَ كانَ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ سَبْعُونَ اَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحي عَنْهُ سَبْعينَ اَلْفَ سَيِّئَةٍ وَ يَرْفَعُ لَهُ مِنَ الدَّرَجاتِ مِثْلُ ذلِكَ، وَ اِنْ ماتَ وَ هُوَ عَلي ذلِكَ وَكَّلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ سَبْعِينَ اَلْفَ مَلَكٍ يُعَوِّدُونَهُ فِي قَبْرِهِ يُؤنِّسُونَهُ فِي وَحْدَتِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ حَتّي يُبْعَثَ.» [1] .

آگاه باشيد، هر كه به طرف مسجد براي اقامه ي نماز جماعت حركت كند، به هر قدمي هفتاد هزار حسنه و ثواب براي او نوشته گردد، و هفتاد هزار گناه او پاك گردد و به همين اندازه درجاتش بالا رود، و اگر در همين حال بميرد خداوند هفتاد هزار فرشته بر او بگمارد، كه او را در قبرش زيارت كنند، و در تنهائي مونس او باشند و برايش استغفار كنند تا برانگيخته شود.

2- پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم فرمود:

«صَلوةُ الرَّجُلِ فِي جَماعَتِهِ خَيْرٌ مِنْ صَلاتِهِ فِي بَيْتِهِ اَرْبَعِينَ سَنَةً، قِيلَ: يا رَسُولَ اللَّه صَلوةُ يَوْمٍ، فَقالَ: صَلوةُ واحِدَةٍ، ثُمَّ قالَ النَّبِيّ صلي الله عليه وآله وسلم: اِذا كانَ الْعَبْدُ خَلْفَ الْاِمامِ كَتَبَ



[ صفحه 18]



اللَّهُ مِأَةَ اَلْفَ اَلْفَ وَ عِشْرِينَ دَرَجَةً. [2] .

نماز انسان در جماعت بهتر است از نمازي كه چهل سال در خانه اش خوانده شود، عرض كردند: «يا رسولَ الله نماز يك روز؟» فرمود: «بلكه يك نماز!» سپس فرمود: «هر گاه بنده ي خدا پشت سر امام عادل به نماز بايستد براي او صد ميليون و بيست درجه مي باشد.»

3- پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله و سلم فرمود:

«سَلِّمُوا عَلَي الْيَهُودِ وَالنَّصاري، وَ لا تُسَلِّمُوا عَلَي يَهُودِ اُمَّتِي، قيلَ يا رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه وآله وسلم: مَنْ يَهُودُ اُمَّتِكَ، قالَ صلي الله عليه وآله وسلم: اَلَّذينَ يَسْمَعُونَ الْأَذانَ وَ الْاِقامَةَ وَ لَمْ يَحْضُرِالْجَماعَةَ.» [3] .

به يهود و نصاري سلام كنيد، ولي بر يهود امّت من سلام نكنيد، عرض كردند: «يا رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم: يهود امّت شما كيست؟» فرمود: «آنها كه صداي اذان و اقامه را مي شنوند، ولي در نماز جماعت حضور پيدا نمي كنند.»

4- پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم فرمود:

«مَنْ صَلَّي الْمَغْرِبَ وَ الْعِشاءَ الآخِرَةَ وَ صَلاةَ الْغَداةِ فِي الْمَسْجِدِ فِي جَماعَةٍ فَكَأَنَّما أَحْيَا اللَّيْلَ كُلَّهُ.» [4] .

هر كه نماز مغرب و عشا و صبح را در مسجد به جماعت خواند، گويي تمامي شب را به عبادت زنده نگاه داشته است.



[ صفحه 19]



5- حضرت امام محمد باقرعليه السلام فرمود:

«مَنْ تَرَكَ الْجَماعَةَ رَغْبَةً عَنْها وَ عَنْ جَماعَةِ الْمُؤْمِنينَ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ، فَلا صَلاةَ لَهُ.» [5] .

هر كه نماز جماعت را بدون عذر، از روي بي اعتنايي به آن و به جماعت مؤمنان، رها كند، نماز (كامل) براي او نباشد.

6- حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمود:

«اِنَّ الصَّلاةَ فِي جَماعَةٍ اَفْضَلُ مِنْ صَلاةِ الرَّجُلِ وَحْدَهُ بِخَمْسٍ وَ عِشْرِينَ صَلاةً.» [6] .

نماز در جماعت بيست و پنج برابر برتر باشد از آن نمازي كه شخص به تنهايي بخواند.



[ صفحه 20]




پاورقي

[1] وسائل الشيعه، ج 5، ص 372.

[2] جامع احاديث الشيعه، ج 6، ص 386.

[3] لئالي الاخبار، ج 4، ص 204.

[4] امالي الصدوق، ص 270.

[5] ثواب الاعمال، ص 277.

[6] بحارالانوار، ج 85، ص11 / وسائل الشيعه، ج 5، ص374.


بازگشت