راهبرد توحيدي اسلام؛ متكامل ترين راهبرد «اصلاح اجتماعي»


از آنجايي كه زيربناي يك مكتب، جهان بيني آن است، شهيد مطهري ابتدا معيارهاي خوبي يك جهان بيني را چنين بيان مي كند: «قابل اثبات و استدلال بودن، معنا دادن به زندگي (پرهيز از پوچ گرايي)، آرمان ساز و شوق انگيز و آرزو خير بودن، داراي قدرت تقدس بخشيدن به هدف هاي انساني و اجتماعي (ضمانت اجرايي)، تعهدآور و مسؤوليت ساز بودن.» [1] .

سپس بر آن مبنا، جهان بيني توحيدي اسلام را چنين توصيف مي نمايد:

«جهان بيني توحيدي، تمامي خصلت هاي يك جهان بيني خوب را داراست.» [2] .

و «جهان بيني اسلامي، جهان بيني توحيدي است. توحيد در اسلام به خالص ترين شكل و پاك ترين طرز بيان شده است... از نظر جهان بيني توحيدي اسلامي، جهان يك آفريده است و با عنايت و مشيت الهي نگهداري مي شود... اراده و مشيت الهي به صورت «سنت» يعني به صورت قانون و اصل كلي، در جهان جريان دارد. سنت هاي الهي تغيير نمي كند و آنچه تغيير مي كند بر اساس سنت هاي الهي است. خوبي و بدي دنيا براي انسان بستگي دارد به نوع رفتار انسان در جهان و طرز برخورد و عمل او. نيكي و بدي كارها، گذشته از آنكه در جهان ديگر به صورت پاداش يا كيفر به انسان باز مي گردد، در همين جهان نيز خالي از عكس العمل نيست. تدريج و تكامل، قانون الهي و سنت الهي



[ صفحه 177]



است. جهان گاهواره تكامل انسان است.» [3] .

پس بنابر جهان بيني توحيدي اسلام، انسان بايد در مسير سنن الهي به اصلاح و تكامل خويش در ابعاد فردي و اجتماعي اهتمام ورزد.


پاورقي

[1] مجموعه آثار- جلد 2- صفحه 82 (با تلخيص).

[2] همان- صفحه 83 و 84.

[3] همان- صفحه 85.


بازگشت