الجهر بالبسملة (آشكارا گفتن بسم الله)


185- رسول الله صلي الله عليه و آله: أتاني جبريل فعلمني الصلاة فقرأ: «بسم الله الرحمن الرحيم» فجهر بها [1] .

186- زيد بن علي: دخلت علي أبي جعفر عليه السلام فذكر «بسم الله الرحمن الرحيم» فقال: تدري ما نزل في بسم الله الرحمن الرحيم؟ فقلت: لا، فقال: ان رسول الله صلي الله عليه و آله كان أحسن الناس صوتا بالقرآن، و كان يصلي بفناء الكعبة فرفع صوته، و كان عتبة بن ربيعة و شيبة بن ربيعة و أبوجهل بن هشام و جماعة منهم يستمعون قراءته. و كان يكثر قراءة بسم الله الرحمن الرحيم فيرفع بها صوته. فيقولون: ان محمدا ليردد اسم ربه تردادا، انه ليحبه، فيأمرون من يقوم فيستمع عليه، و يقولون: اذا جاز بسم الله الرحمن الرحيم فأعلمنا حتي نقوم فنستمع قراءته فأنزل الله في ذلك: (و اذا ذكرت ربك في القرآن وحده) بسم الله الرحمن الرحيم (ولوا علي أدبارهم نفورا) [2] [3] .

187- الامام الصادق عليه السلام: كان رسول الله صلي الله عليه و آله اذا صلي بالناس جهر ببسم الله الرحمن الرحيم فيخلف من خلفه من المنافقين عن الصفوف، فاذا جازها في السورة عادوا الي مواظعهم، و قال بعضهم لبعض: انه ليردد اسم ربه تردادا، انه ليحب ربه فأنزل الله: (و اذا ذكرت ربك في القرآن وحده ولوا علي أدبارهم نفورا) [4] .

188- عنه عليه السلام: بسم الله الرحمن الرحيم أحق ما جهر به في الصلاة، لقول الله عزوجل: (و اذا ذكرت ربك في القرآن وحده ولوا علي أدبارهم نفورا) [5] .

189-عنه عليه السلام: اجتمع آل محمد عليهم السلام علي الجهر ببسم الله الرحمن الرحيم [6] .

190- صفوان الجمال: صليت خلف أبي عبدالله عليه السلام أياما، فكان اذا كانت صلاة لا يجهر فيها جهر ببسم الله الرحمن الرحيم، و كان يجهر في السورتين جميعا [7] .

191- الامام الرضا عليه السلام: الاجهار ببسم الله الرحمن الرحيم في جميع الصلوات سنة [8] .

192- رجاء بن أبي الضحاك - في وصف صلاة الامام الرضا عليه السلام -: كان يجهر ببسم الله الرحمن الرحيم في جميع صلاته بالليل والنهار [9] .

193- الامام العسكري عليه السلام: علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسين، و زيارة الأربعين، و التختم في اليمين، و تعفير الجبين، و الجهر ببسم الله الرحمن الرحيم [10] .

راجع، الحديث 184.

- آشكارا گفتن بسم الله

185- پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: جبرييل نزدم آمد و نماز را به من آموزش داد. پس «بسم الله الرحمن الرحيم» را آشكارا گفت.

186- زيد بن علي: بر امام باقر عليه السلام وارد شدم. «بسم الله الرحمن الرحيم» را ياد كرد و گفت: مي داني درباره ي «بسم الله الرحمن الرحيم» چه نازل شده است؟ گفتم: نه. فرمود: همانا پيامبر خدا صلي الله عليه و آله خوش صداترين مردم در خواندن قرآن بود. در صحن كعبه [11] با صداي بلند نماز مي خواند و عتبة بن ربيعه و شيبة بن ربيعه و ابوجهل بن هشام و گروهي از آنان به قرائت او گوش مي دادند. و بسيار مي شد كه حضرت «بسم الله الرحمن الرحيم» را قرائت و صداي خود را به آن بلند مي كرد. پس آن ها مي گفتند: همانا محمد نام پروردگارش راتكرار مي كند، آن هم چه تكراري. بي گمان خدايش را دوست دارد. پس فرمان مي دادند كسي بايستد و به حضرت گوش بسپارد تا پس از خواندن بسم الله آن ها را براي شنيدن بقيه ي قرائت حضرت خبر كند. پس خداوند در اين باره نازل كرد: «و چون در نماز پروردگارت را به يگانگي ياد مي كني» [يعني چون] بسم الله الرحمن الرحيم، مي گويي: «با نفرت پشت كنند».

187- امام صادق عليه السلام: پيامبر خدا صلي الله عليه و آله هنگامي كه با مردم نماز مي گزارد، «بسم الله الرحمن الرحيم» را آشكارا مي گفت. پس منافقاني كه در پشت سر حضرت بودند، صفهاي نماز را ترك مي كردند و هنگامي كه پيامبر از بسم الله سوره مي گذشت، به جايگاهشان بازمي گشتند و به يكديگر مي گفتند: محمد نام پروردگارش را تكرار مي كند، آن هم چه تكراري. بي گمان پروردگارش را دوست دارد. پس خداوند در اين باره نازل كرد:

«و چون در نماز پروردگارت را به يگانگي ياد مي كني، با نفرت پشت مي كنند».

188- «بسم الله الرحمن الرحيم» سزاوارترين جزء نماز به آشكار كردن است. به سبب گفته ي خداوند عزوجل: «و چون در نماز پروردگارت را به يگانگي ياد مي كني، با نفرت پشت كنند».

189- خاندان حضرت محمد صلي الله عليه و آله بر آشكارا گفتن «بسم الله الرحمن الرحيم»، اجماع كرده اند.

190- صفوان جمال: چند روز پشت سر امام صادق عليه السلام نماز خواندم. «بسم الله الرحمن الرحيم» را در نمازهايي كه آشكارا خوانده نمي شود، آشكار مي كرد و اين را هم در هر دو سوره [حمد و سوره ي پس از آن] مي كرد.

191- امام رضا عليه السلام: آشكار كردن «بسم الله الرحمن الرحيم» در همه ي نمازها، سنت است.

192- رجاء بن ابي ضحاك - در توصيف نماز امام رضا عليه السلام -: «بسم الله الرحمن الرحيم» را آشكارا مي گفت.

193- امام عسكري عليه السلام: نشانه هاي مؤمن پنج چيز است: پنجاه ركعت نماز [12] ، زيارت اربعين، انگشتر به دست كردن، پيشاني بر خاك نهادن و آشكارا گفتن «بسم الله الرحمن الرحيم».


پاورقي

[1] كنزالعمال: 7 / 441 / 19685 عن أبي هريرة.

[2] الاسراء: 46.

[3] تفسيرالعياشي: 2 / 295 / 85.

[4] تفسيرالعياشي: 2 / 295 / 87 عن منصور بن حازم.

[5] البحار: 85 / 51 / 43 نقلا عن كتاب العلل لمحمد بن علي بن ابراهيم عن أبي بصير.

[6] مستدرك الوسائل: 4 / 189 / 4456 نقلا عن تفسير أبي الفتوح عن الامام الرضا عن أبيه عليهم السلام، كشف الغمة: 1 / 43 عن جابر مقطوعا و فيه «أجمع آل رسول الله صلي الله عليه و آله...».

[7] الكافي: 3 / 315 / 20، التهذيب: 2 / 68 / 246، الاستبصار: 1 / 311 / 1154، أمالي الطوسي: 273 / 513 عن أبي حفص الصائغ و فيه «صليت خلف جعفر بن محمد عليهماالسلام فجهر ببسم الله الرحمن الرحيم».

[8] عيون أخبارالرضا عليه السلام: 2 / 123 / 1 عن الفضل بن شاذان.

[9] عيون أخبارالرضا عليه السلام: 2 / 182 / 5.

[10] التهذيب: 6 / 52 / 122، مصباح المتهجد: 788، اقبال الأعمال: 3 / 100، روضةالواعظين: 215 و فيها «صلاة الاحدي و الخمسين».

[11] منظور از حيات و صحن دور كعبه، همان مسجدالحرام است.

[12] در سه منبع ديگر اين حديث، به جاي «پنجاه»، پنجاه و يك ركعت آمده است. اين اختلاف ناشي از چگونگي محاسبه ي نافله ي عشاست كه به علت نشسته خواندن، آن دو ركعت يك ركعت شمرده مي شود.


بازگشت