الزينة (زينت كردن)


الكتاب:

(يا بني آدم خذوا زينتكم عند كل مسجد) [1] .

140- خيثمة بن أبي خيثمة: كان الحسن بن علي عليهماالسلام اذا قام الي الصلاة لبس أجود ثيابه، فقيل له: يابن رسول الله، لم تلبس أجود ثيابك؟ فقال: ان الله تعالي جميل يحب الجمال، فأتجمل لربي و هو يقول: (خذوا زينتكم عند كل مسجد) فاحب أن ألبس أجود ثيابي [2] .

141- الامام الصادق عليه السلام - لما سأله أبوبصير عن قوله تعالي: (خذوا زينتكم عند كل مسجد) -: هو المشط عند كل صلاة فريضة و نافلة [3] .

142- رسول الله صلي الله عليه و آله: من أحب ثيابكم الي الله البياض فصلوا فيها [4] .

143- عنه صلي الله عليه و آله: لا تصلي المرأة الا و عليها من الحلي خرص [5] فما فوقه، الا أن لا تجده [6] .

144- الامام علي عليه السلام: لا تصلي المرأة عطلا [7] [8] .

145- الامام الباقر عليه السلام: خذوا ثيابكم التي تتزينون بها للصلاة في الجمعات و الأعياد [9] .

- زينت كردن

قرآن:

«اي فرزندان آدم، نزد هر مسجد، زينتتان را برگيريد.»

140- خيثمة بن ابي خيثمه: امام حسن بن علي عليه السلام هرگاه به نماز مي ايستاد، بهترين لباسش را مي پوشيد، پس به ايشان گفته شد: اي پسر فرستاده ي خدا، چرا بهترين لباست را مي پوشي؟ فرمود: خداوند متعال زيباست و زيبايي را دوست دارد. پس براي پروردگارم خود را زيبا مي سازم، كه مي فرمايد: «نزد هر مسجد، زينتتان را برگيريد» پس دوست مي دارم كه بهترين لباسم را به تن كنم.

141- امام صادق عليه السلام - در پاسخ به پرسش ابوبصير از معني آيه ي «نزد هر مسجد، زينتتان را برگيريد» - فرمود: آن شانه كردن هنگام نماز واجب و مستحب است.

142- پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: محبوب ترين لباسها نزد خدا، لباس سفيد است. پس با آن نماز بخوانيد.

143- زن نماز نخواند مگر اينكه زينتي در برداشته است، از يك حلقه تا زيورهاي گرانبهاتر، جز آنكه نيابد.

144- امام علي عليه السلام: زن، بدون زيور نماز نخواند.

145- امام باقر عليه السلام: لباسهاي زينتي خود را براي نمازهاي جمعه و عيد بپوشيد.

فائدة:

لا يخفي أنه ورد في بعض الروايات استحباب لبس الخشن عند الصلاة، فجمع بينهما العلامة المجلسي رحمه الله في البحار [10] بوجوه نأتي بملخصها: فمنها حمل أخبار لبس الخشن علي ما اذا صلي لحاجة مهمة أو لدفع مهمة أو في مقام تناسبه غاية الخشوع. أو حمل الخشن علي ما اذا صلي في الخلوة، والزينة علي ما اذا خرج الي الناس كما يظهر من فحوي بعض الأخبار، و يمكن حمل لبس الخشن علي التقية لأنه كان الشائع بين أهل البدع في تلك الأزمنة و كانوا ينكرون علي أئمتنا عليهم السلام لبس الثياب الفاخرة.

و بالجملة الظاهر أن لبس الفاخر أفضل في جميع الصلوات الا فيما ورد فيه نص باستحباب غيره، لظاهر الآية و الأخبار العامة.

فايده:

پنهان نماند كه برخي روايتها، پوشيدن لباس زبر و غير لطيف را در نماز مستحب دانسته اند. از اين رو علامه ي مجلسي (ره) در بحارالانوار چند وجه جمع بيان كرده است كه خلاصه ي آن ها را مي آوريم. از آن جمله، اختصاص دادن اخبار پوشيدن لباس زبر به نمازهايي است كه براي حاجتي مهم و يا دور كردن مصيبت و غمي بزرگ خوانده مي شود، يا هر جا كه مناسب نهايت فروتني است. يا اينكه لباس خشن مخصوص به نمازهاي در خلوت باشد و زينت براي نمازهايي كه با حضور مردم خوانده مي شود، همانگونه كه از مضمون برخي روايات، به دست مي آيد و نيز محتمل است اخبار لباس خشن را بر تقيه حمل كنيم، چون چنين امري بين بدعتگذاران آن روزگار رايج بوده و پوشيدن لباس فاخر را بر امامان ما خرده مي گرفته اند.

نتيجه ي سخن اينكه پوشيدن لباس فاخر در همه ي نمازها بهتر است، جز آنجا كه روايتي تصريح به استحباب غير آن دارد، چون ظاهر آيه و عموم احاديث چنين است.


پاورقي

[1] الأعراف: 31.

[2] تفسيرالعياشي: 2 / 14 / 29، عوالي اللآلي: 1 / 321 / 54.

[3] تفسيرالعياشي: 2 / 13 / 25، الفقيه: 1 / 128 / 318 عن الامام الرضا عليه السلام نحوه، تفسيرالقمي: 1 / 229 و فيه عند تفسير الآية الشريفة «روي: المشط عند كل صلاة».

[4] كنزالعمال: 15 / 302 / 41117.

[5] الخرص: حلقة (المصباح المنير: 167).

[6] دعائم الاسلام: 2 / 162 / 580 عن الامام الصادق عن آبائه عليهم السلام و ج 1 / 177 نحوه.

[7] العطل: فقدان الحلي (النهاية: 3 / 257).

[8] التهذيب: 2 / 371 / 1543 عن غياث بن ابراهيم عن أبيه.

[9] مجمع البيان: 4 / 637.

[10] البحار: 83 / 175.


بازگشت