فضل المصلي (فضيلت نمازگزار)


الكتاب:

(الذين يؤمنون بالغيب و يقيمون الصلاة و مما ررقناهم ينفقون) [1] .

(والذين يمسكون بالكتاب و أقاموا الصلاة انا لا نضيع أجر المصلحين) [2] .

(رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع عن ذكر الله و اقام الصلاة و ايتاء الزكاة يخافون يوما تتقلب فيه القلوب و الأبصار) [3] .

(ان الذين يتلون كتاب الله و أقاموا الصلاة و أنفقوا مما رزقناهم سرا و علانية يرجون تجارة لن تبور» [4] .

(محمد رسول الله و الذين معه أشداء علي الكفار رحماء بينهم تراهم ركعا سجدا يبتغون فضلا من الله و رضوانا) [5] .

123- رسول الله صلي الله عليه و آله: ان المصلي اذا صلي فانه يناجي ربه تبارك و تعالي [6] .

124- الامام الحسن عليه السلام: يقول الله تعالي: المصلي يناجيني [7] .

125- رسول الله صلي الله عليه و آله: ان أغبط أوليائي عندي لمؤمن خفيف الحاذ [8] ذو حظ من الصلاة... [9] .

126- عنه صلي الله عليه و آله: لا يتوضأ أحد فيحسن وضوءه و يسبغه ثم يأتي المسجد لا يريد الا الصلاة فيه الا تبشبش [10] الله به كما يتبشبش أهل الغائب بطلعته [11] .

127- عنه صلي الله عليه و آله: ما من صباح و لا رواح الا و بقاع الأرض تنادي بعضها بعضا: يا جارة، هل مر بك اليوم عبد صالح صلي عليك أو ذكر الله؟ فان قالت: نعم، رأت لها بذلك فضلا [12] .

128- عنه صلي الله عليه و آله: يعجب ربكم من راعي غنم في رأس شظية بجبل يؤذن بالصلاة و يصلي فيقول الله عزوجل: انظروا الي عبدي هذا يؤذن و يقيم الصلاة يخاف مني، فقد غفرت لعبدي و أدخلته الجنة [13] .

129 - الامام علي عليه السلام: ان الانسان اذا كان في الصلاة فان جسده و ثيابه و كل شي ء حوله يسبح [14] .

130- الامام زين العابدين عليه السلام: المصلي ما دام في صلاته فهو واقف بين يدي الله عزوجل [15] .

131- الامام الباقر عليه السلام: اذا استقبل [المصلي] القبلة استقبل الرحمن بوجهه لا اله غيره [16] .

132- عنه عليه السلام - في قوله تعالي: (و لذكر الله أكبر) [17] -: ذكر الله لأهل الصلاة أكبر من ذكرهم اياه، ألا تري أنه يقول: «اذكروني أذكركم» [18] .

- فضيلت نمازگزار

قرآن

«آنان كه به غيب ايمان مي آورند، و نماز برپا مي دارند، و از آنچه به ايشان روزي داده ايم انفاق مي كنند.»

«و كساني كه به كتاب [آسماني] چنگ در مي زنند و نماز برپا داشته اند، [بدانند كه] ما اجر درستكاران را تباه نخواهيم كرد.»

«مرداني كه نه تجارت و نه داد و ستد، آنان را از ياد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زكات، به خود مشغول نمي دارد و از روزي كه دلها و ديده ها در آن زير و رو مي شود مي هراسند.»

«در حقيقت، كساني كه كتاب خدا را مي خوانند و نماز برپا مي دارند و از آنچه بديشان روزي داده ايم، نهان و آشكارا انفاق مي كنند، اميد به تجارتي بسته اند كه هرگز زوال نمي پذيرد.»

«محمد صلي الله عليه و آله پيامبر خداست و كساني كه با اويند، بر كافران، سختگير [و] با همديگر مهربانند. آنان را در ركوع و سجود مي بيني. فضل و خشنودي خدا را خواستارند.»

123- پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: نمازگزار هنگام نماز با پروردگارش - تبارك و تعالي - مناجات مي كند.

124- امام حسن عليه السلام: خداوند متعال مي گويد: نمازگزار، با من مناجات مي كند.

125- پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: نيكو حال تر از همه ي دوستانم، مؤمني سبكبار است كه بهره اي فراوان از نماز دارد.

126- هيچ كس وضويي كامل و نيكو نمي گيرد و سپس براي نماز به مسجد نمي آيد، مگر اينكه خداوند با لطف و خوشي از او استقبال مي كند؛ همچون خوشحالي خانواده ي شخص غائب هنگام ورودش.

127- هيچ صبح و شبي نيست مگر اينكه قطعه هاي مختلف زمين به يكديگر ندا مي دهند: اي همسايه، آيا امروز، بنده اي صالح بر تو گذشته كه نماز خوانده يا خدا را ياد كرده باشد؟ پس اگر بگويد: آري، آن را برايش فضيلتي مي بينند.

128- پروردگارتان از چوپاني كه بر پاره سنگي در قله كوه براي نماز اذان مي گويد و نماز مي خواند خوشش مي آيد. سپس خداي عزوجل مي فرمايد: به اين بنده ام بنگريد، از ترس من اذان مي گويد و نماز مي خواند، بنده ام را بخشيدم و او را به بهشت بردم.

129- امام علي عليه السلام: هنگامي كه انسان در نماز است، كالبد و لباسش و هرچه در اطراف اوست، تسبيح مي گويد.

130- امام سجاد عليه السلام: نمازگزار تا آنگاه كه در نماز است، در پيشگاه خداي عزوجل ايستاده است.

131- امام باقر عليه السلام: هنگامي كه [نمازگزار] به قبله رو مي كند، به خداوند رحمان رو كرده است، جز او خدايي نيست.

132- درباره ي گفته ي خداوند متعال (و ياد خدا بزرگتر است) -: ياد كردن خدا از اهل نماز بزرگتر از ياد كردن ايشان از خداست. آيا نمي بيني كه او خود مي فرمايد: «مرا ياد كنيد، شما را ياد مي كنم»؟


پاورقي

[1] البقرة: 3.

[2] الأعراف: 170.

[3] النور: 37.

[4] فاطر: 29.

[5] الفتح: 29.

[6] مسند ابن حنبل: 2 / 484 / 6135 عن ابن عمر؛ عوالي اللآلي: 4 / 39 / 133 و ص 111 / 168.

[7] ارشادالقلوب: 1 / 78.

[8] خفيف الحاذ: خفيف الظهر (المصباح المنير: 155).

[9] سنن الترمذي: 4 / 575 / 2347، سنن ابن ماجة: 2 / 1379 / 4117 كلاهما عن ابي امامة: الاصول الستة عشر (أصل عاصم بن حميد): 27 عن أبي عبيدة عن الامام الباقر عليه السلام عنه صلي الله عليه و آله و فيه «خفيف الحال» مكان «خفيف الحاذ».

[10] البش: فرح الصديق بالصديق، واللطف في المسألة، والاقبال عليه (لسان العرب: 6 / 267).

[11] مسند ابن حنبل: 3 / 175 / 8071 عن أبي هريرة.

[12] حلية الأولياء: 6 / 174 عن أنس؛ أمالي الطوسي: 534 / 1162، مكارم الأخلاق: 2 / 373 / 2661، تنبيه الخواطر: 2 / 60 كلها عن أبي ذر و فيها «... هل مر بك اليوم ذاكر الله (تعالي) أو عبد وضع جبهته عليك ساجدا لله (تعالي)؟ فمن قائلة لا و من قائلة نعم، فاذا قالت نعم، اهتزت وانشرحت و تري أن لها فضلا عن جارتها».

[13] سنن أبي داود: 2 / 4 / 1203، سنن النسائي: 2 / 20، مسند ابن حنبل: 6 / 147 / 17447، السنن الكبري: 1 / 596 / 1905، المعجم الكبير: 17 / 310 / 857 كلها عن عقبة بن عامر.

[14] علل الشرائع: 336 / 2 عن طلحة بن زيد عن الامام الصادق عن أبيه عليهماالسلام، المناقب لابن شهر آشوب: 2 / 377.

[15] الفقيه: 1 / 199 / 603، التوحيد: 177 / 8، علل الشرائع: 133، أمالي الصدوق: 372 / 6 كلها عن زيد بن علي.

[16] المحاسن: 1 / 122 / 132 عن جابر.

[17] العنكبوت: 45.

[18] تفسيرالقمي: 2 / 150 عن أبي الجارود، والآية 152 من سورة البقرة.


بازگشت