المحافظة علي الصلاة (مواظبت بر نماز)


الكتاب:

(حافظوا علي الصلوات والصلاة الوسطي و قوموا لله قانتين) [1] .

(و هذا كتاب أنزلناه مبارك مصدق الذي بين يديه و لتنذر ام القري و من حولها والذين يؤمنون بالآخرة يؤمنون به و هم علي صلاتهم يحافظون) [2] .

(والذين هم علي صلواتهم يحافظون - اولئك هم الوارثون) [3] .

72- الامام الصادق عليه السلام - في قوله تعالي: (والذين هم علي صلواتهم يحافظون) -: علي أوقاتها و حدودها [4] .

73- أنس: كنا عند رسول الله صلي الله عليه و آله حيث حضرته الوفاة، فقال لنا: اتقوا الله في الصلاة، اتقوا الله في الصلاة - ثلاثا - [5] .

74- رسول الله صلي الله عليه و آله: ليكن أكثر همك الصلاة، فانها رأس الاسلام بعد الاقرار بالدين [6] .

75- عنه صلي الله عليه و آله: حسب الرجل من دينه كثرة محافظته علي اقامة الصلوات [7] .

76- عنه صلي الله عليه و آله - عند ذكر الصلاة -: من حافظ عليها كانت له نورا و برهانا و نجاة من النار يوم القيامة، و من لم يحافظ عليها لم تكن له نورا و لا نجاة و لا برهانا [8] .

77- عنه صلي الله عليه و آله: من سبق الي الصلاة مخافة أن تسبقه أوجب الله له الجنة، و من تركها مأثرة عليها لم يدركها بعمل الي الحول [9] .

78- عنه صلي الله عليه و آله: علم الاسلام الصلاة: فمن فرغ لها قلبه بحدودها و سننها فهو مؤمن [10] .

79- عنه صلي الله عليه و آله: خمس من جاء بهن مع ايمان دخل الجنة: من حافظ علي الصلوات الخمس علي وضوئهن و ركوعهن و سجودهن و مواقيتهن و... [11] .

80- عنه صلي الله عليه و آله: ان أحدكم اذا قام يصلي انما يقوم يناجي ربه، فلينظر كيف يناجيه [12] .

81 - عنه صلي الله عليه و آله: الصلاة ميزان، من وفي استوفي [13] .

82- عنه صلي الله عليه و آله: الصلاة كيل أو وزن، فمن أوفي وفي له، و من نقص فقد علمتم ما أنزل الله عزوجل في المطففين [14] .

83- عنه صلي الله عليه و آله: خمس صلوات افترضهن الله علي عباده، فمن جاء بهن لم ينتقص منهن شيئا استخفافا بحقهن فان الله جاعل له يوم القيامة عهدا أن يدخله الجنة [15] .

84- الامام علي عليه السلام: قال رسول الله صلي الله عليه و آله: تكتب الصلاة علي أربعة أسهم: سهم منها اسباغ الوضوء، و سهم منها الركوع، و سهم منها السجود، و سهم منها الخشوع، قيل: يا رسول الله، و ما الخشوع؟ قال: التواضع في الصلاة، و أن يقبل العبد بقلبه كله علي ربه عزوجل، فاذا هو أتم ركوعها و سجودها و أتم سهامها صعدت الي السماء لها نور يتلألأ، و فتحت لها أبواب السماء تقول: حافظت علي حفظك الله، و تقول الملائكة: صلي الله علي صاحب هذه الصلاة. و اذا لم يتم سهامها صعدت و لها ظلمة، و غلق أبواب السماء دونها و تقول: ضيعتني ضيعك الله و ضرب بها وجهه [16] .

85- عقيل الخزاعي: ان أميرالمؤمنين عليه السلام كان اذا حضر الحرب يوصي للمسلمين بكلمات فيقول: تعاهدوا الصلاة و حافظوا عليها واستكثروا منها و تقربوا بها، فانها كانت علي المؤمنين كتابا موقوتا، و قد علم ذلك الكفار حين سئلوا: ما سلككم في سقر؟ قالوا: لم نك من المصلين [17] .

86- الامام الصادق عليه السلام: أحب العباد الي الله عزوجل رجل صدوق في حديثه محافظ علي صلاته [18] .

87- ادريس القمي: سألت أباعبدالله عليه السلام عن الباقيات الصالحات؟ فقال: هي الصلاة، فحافظوا عليها [19] .

راجع: الحديث 378.

- مواظبت بر نماز

قرآن:

«بر نمازها و نماز ميانه مواظبت كنيد و خاضعانه براي خدا به پا خيزيد.»

«و اين خجسته كتابي است كه ما آن را فروفرستاديم، كتابهايي را كه پيش از آن آمده تصديق مي كند. و براي اينكه [مردم] ام القري [مكه] و كساني را كه پيرامون آنند هشدار دهي. و كساني كه به آخرت ايمان مي آورند، به آن نيز ايمان مي آورند، و آنان بر نمازهاي خود مواظبت مي كنند.»

«و آنان كه بر نمازهايشان مواظبت مي كنند. آنانند كه وارثانند.»

72- امام صادق عليه السلام درباره ي آيه ي «و آنان كه بر نمازهايشان مواظبت مي كنند»، فرمود: يعني بر وقتها و حدود نماز [20] .

73- انس: هنگام وفات پيامبر خدا صلي الله عليه و آله، در كنارش بوديم. پس به ما گفت: درباره نماز، تقواي الهي پيشه كنيد، درباره نماز، تقواي الهي پيشه كنيد - تا سه بار -.

74- پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: بيشتر هم و غمت، نماز باشد كه آن، سر اسلام پس از پذيرش دين است.

75- مواظبت بسيار شخص بر انجام نمازها، در ديندار بودنش كفايت مي كند.

76- هنگام ياد كردن نماز - فرمود: هر كس بر نماز مواظبت ورزد، روز قيامت برايش نور و حجت و نجات از آتش مي شود و هر كس مواظبت نورزد نه نور است و نجات و نه حجت.

77- هر كس به سوي نماز بشتابد، از اين رو كه مي ترسد به آن نرسد، خداوند بهشت را برايش واجب مي گرداند و هر كس آن را ترك كرده كار ديگري را مقدم دارد، تا يك سال با عمل ديگري بهشت را درنمي يابد.

78- پرچم برافراشته ي اسلام، نماز است. پس هر كس به آن دل بسپارد و آن را با واجبات و مستحباتش انجام دهد، با ايمان است.

79- پنج چيز است كه هر كس همراه با ايمان بياورد، وارد بهشت مي شود: هر كس بر نمازهاي پنجگانه مواظبت ورزد، بر وضوء و ركوع و سجود و وقتهاي آن و...

80- هرگاه كسي از شما به نماز برمي خيزد، به مناجات با پروردگارش برخاسته است. پس بنگرد، چگونه با او مناجات مي كند.

81- نماز ترازو است، هر كس تمام بياورد، تمام مي برد.

82- نماز پيمانه يا ترازو است - هر كس تمام بياورد، تمامش مي دهند و هر كس كم گذارد، مي دانيد كه خداوند درباره ي كم فروشان چه نازل كرده است [21] .

83- خداوند پنج نماز را بر بندگان واجب كرده است. پس هر كس آن ها را بياورد بدون اينكه از روي سبك شمردن، كم بگذارد، خداوند تعهد مي كند او را روز قيامت به بهشت ببرد.

84- امام علي عليه السلام: پيامبر خدا فرمود: نماز در چهار پاره نوشته مي شود: پاره اي براي نيكو وضو گرفتن، پاره اي براي ركوع، پاره اي براي سجود و پاره اي براي خشوع است. گفته شد: اي پيامبر خدا، خشوع چيست؟ فرمود: فروتني در نماز و اينكه بنده با همه ي دل به خدا رو كند. پس هنگامي كه ركوع و سجودش را تمام آورد و ديگر بخشها را هم كامل كرد نماز با نوري درخشنده به سوي آسمان اوج مي گيرد، درهاي آسمان براي آن گشوده مي شود و [خطاب به نمازگزار] مي گويد: مرا حفظ كردي، خدا تو را حفظ كند و فرشتگان مي گويند: خدا بر صاحب اين نماز درود فرستد. و هنگامي كه بخشهاي نماز را تمام نياورد، نماز با تاريكي بالا مي رود و درهاي آسمان بر روي او بسته مي شود و [خطاب به نمازگزار] مي گويد: مرا تباه كردي، خدا تو را تباه گرداند و نماز را به صورتش مي كوبند.

85- عقيل خزاعي: اميرمؤمنان، هرگاه براي جنگ آماده مي شد، چند كلمه اي به مسلمانان سفارش مي كرد و مي گفت: به نماز پايبند باشيد و بر آن مواظبت كنيد، آن را زياد به جا آوريد و بدان تقرب جوييد كه آن بر مؤمنان نوشته و مفروض است و اين را كافران هم مي دانند آنگاه كه پرسيده مي شوند: چه چيز شما را به دوزخ درآورد؟ مي گويند: ما از نمازگزاران نبوديم.

86- امام صادق عليه السلام: محبوبترين بنده نزد خداي عزوجل، فردي است كه در گفتارش راستگو و بر نمازش مواظب باشد.

87- ادريس قمي: از امام صادق عليه السلام نيكيهاي ماندگار را پرسيدم. فرمود: نماز، پس بر آن مواظبت ورزيد.


پاورقي

[1] البقرة: 238.

[2] الأنعام: 92.

[3] المؤمنون: 9 و 10.

[4] تفسيرالقمي: 2 / 89.

[5] شعب الايمان: 7 / 477 / 11053، تاريخ بغداد: 10 / 169 / 5307 عن ام سلمة نحوه.

[6] تحف العقول: 26؛ تاريخ جرجان: 262 / 398، الفردوس: 3 / 460 / 5425 كلاهما عن معاذ.

[7] تنبيه الخواطر: 2 / 122، الاثناعشرية: 13.

[8] سنن الدارمي: 2 / 757 / 2621، مسند ابن حنبل: 2 / 574 / 6587 كلاهما عن عبدالله بن عمر.

[9] حليةالأولياء: 6 / 98 عن أبي الدرداء.

[10] تاريخ بغداد: 11 / 109 / 5803، تاريخ أصبهان: 2 / 241 / 1565 نحوه، الفردوس: 3 / 41 / 4102 كلها عن أبي سعيد.

[11] سنن أبي داود: 1 / 116 / 429 عن أبي الدرداء، مسند ابن حنبل: 6 / 372 / 18373 عن حنظلة الكاتب و فيه «من حافظ... و علم انهن حق من عندالله دخل الجنة».

[12] المستدرك علي الصحيحين: 1 / 361 / 861، سلسلة الأحاديث الصحيحة: 4 / 134 كلاهما عن أبي هريرة، المعجم الكبير: 12 / 328 / 13572 عن ابن عمر نحوه.

[13] الكافي: 3 / 267 / 13 عن السكوني عن الامام الصادق عليه السلام، الفقيه: 1 / 207 / 622، دعائم الاسلام: 1 / 136 عن الامام علي عليه السلام؛ الزهد لابن المبارك: 419 / 1190 عن الحسن نحوه.

[14] الفردوس: 2 / 405 / 3800 عن سلمان.

[15] سنن ابن ماجة: 1 / 448 / 1401، مسند ابن حنبل: 8 / 411 / 22816، السنن الكبري: 1 / 513 / 1692 كلها عن عبادة بن الصامت؛ عوالي اللآلي: 3 / 64 / 3.

[16] الجعفريات: 37 عن اسماعيل عن أبيه الامام الكاظم عن آبائه عليهم السلام، دعائم الاسلام: 1 / 158.

[17] الكافي: 5 / 36 / 1 نهج البلاغة: الخطبة 199 نحوه.

[18] أمالي الصدوق: 8 / 243، الاختصاص: 242 كلاهما عن الحسين بن أبي العلاء، روضةالواعظين: 408.

[19] تفسير العياشي: 2 / 327 / 31.

[20] معني حدود نماز در فصلي با همين نام (فصل دوازدهم) خواهد آمد.

[21] اشاره به آيه ي ويل للمطففين (سوره ي 83، آيه 3 - 1).


بازگشت