تصفيه ي نفس و كمال انسان


معرفت روح و سعادت آن وقتي حاصل مي شود كه انسان، نفس خودش را تربيت و اصلاح نمايد و از صفت امارگي [1] او را برهاند و به صفت مطمئنه بودن برساند. [2] [3] و كمال آدمي به اين است كه تصفيه ي نفس كند و هواي آن و غضب را فروگذارد، چه به بركت تربيت نفس؛ يعني جلوگيري از مشتهيات، كم كم شناسايي آن ميسر مي گردد و از شناسايي نفس، خداشناسي حاصل مي گردد كه: «من عرف نفسه فقد عرف ربه». [4] .



[ صفحه 61]



«هر كس نفس خودش را شناخت، پروردگارش را شناخته است».

خلاصه، چون نفس ناطقه ي انسان از عالم امر و مجرد و نوراني است، بايد پاك شد و آنگاه او را شناخت تا سنخيت حاصل نشود و ميان مدرك (به كسر راء) و مدرك (به فتح راء) يكنواختي پيش نيايد؛ يعني مانند خود نفس، مجرد و نوراني نشود و خودش را نتواند بشناسد. چه خوش گفته: «رو مجرد شو مجرد را ببين».


پاورقي

[1] (... ان النفس لأمارة بالسوء...) يوسف: 53.

[2] (يأيتها النفس المطمئنة) فجر: 27.

[3] اشاره به دو آيه ي فوق است كه خداوند دو صفت براي نفس ذكر فرموده است: يكي اماره بودن؛ يعني بسيار وادارنده ي به بديها و ديگر، مطمئن و آرامش يافته به رحمت و لطف حق است و ترقي انسان به اين است كه از اين پست ترين مراتب - كه اماره است - او را رهانده و به مطمئنه برساند.

[4] بحارالأنوار: 2 / 32.


بازگشت