فضيلت نماز اول وقت


شارع مقدس اسلام، براي هر نمازي دو وقت قرار داده است: وقت فضيلت، وقت غير فضيلت.

آيات و روايات سفارش مي كنند كه: نماز را در وقت فضيلتش بخوانيد. [1] .

وقت فضيلت هر نماز، اول وقت آن است.

روايات فراواني در مورد فضيلت نماز اول وقت، از پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و امامان معصوم عليهم السلام رسيده است، از جمله:

1- پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله فرمود:

«وقتي اول ظهر شد و خورشيد از دايره ي «نصف النهار» به طرف مغرب حركت كرد، درهاي آسمان ها و تمام درهاي بهشت باز مي شود و در آن وقت، دعاها به اجابت مي رسند. خوشا به حال كسي كه در آن



[ صفحه 271]



وقت، عملي صالح و حسنه اي شايسته انجام دهد تا آن عمل را به سوي آسمان بالا برند». [2] .

2- رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله فرمود:

«هنگامي كه اول وقت نماز فرا مي رسد، ملكي از زير عرش الهي ندا مي كند و مي گويد: «ايها الناس»، آماده ي نماز شويد و به وسيله ي آن، آتش هايي را كه براي خودتان روشن كرده ايد خاموش نماييد». [3] .

در اين جا، آن حضرت مي خواهد بفرمايد، كسي كه اول وقت مشغول نماز شود، اولين كسي است كه به سرعت جواب نداي آن ملك را داده و مبادرت به عمل صالح كرده است و اين سرعت و مبادرت نمودن در اعمال صالح از روش پيامبران است. [4] .

3- نيز از آن حضرت چنين نقل شده است كه فرمود:

«ملك الموت روزي پنج مرتبه، موقع نماز به سوي پرونده اعمال انسان نظر مي كند، در اين موقع اگر انساني مشغول نماز باشد، «ملك الموت» موقع مرگ شهادتين را به او تلقين مي كند و شيطان را از او دور مي سازد. [5] .

4- در روايتي از زبان ملك الموت آمده كه فرمود:

هيچ خانه اي در شرق و غرب عالم نيست مگر اين كه من هر روز روزي پنج بار هنگام نمازهاي پنجگانه با اهل آن مصافحه مي كنم.



[ صفحه 272]



«هر كس بر نماز اول وقت، مواظبت كند، هنگام مرگ خودم بر بالين او حاضر مي شوم و شهادتين را بر زبانش جاري مي سازم و شيطان را از او دور مي نمايم». [6] .

حضرت رسول صلي الله عليه و آله در اين حديث به دو موضوع مهم اشاره مي فرمايد:

اول اين كه، كساني كه نماز خود را در اول وقت، انجام مي دهند، موقع مرگ كه خطرناك ترين مواقع براي انسان است (و اگر كسي ايمانش ضعيف و سست باشد، ممكن است شيطان ايمان او را ببرد) زبانش باز مي شود و شهادتين را جاري مي كند. در نتيجه با ايمان كامل از دنيا مي رود، در اين موقع اگر كسي هم نباشد كه آن محتضر را تلقين كند خود ملك الموت او را تلقين مي كند.

دوم اين كه: شيطان كه هنگام مرگ هر انساني بر بالين او حاضر مي شود و كوشش مي كند ايمان محتضر را بگيرد تا او با حال كفر از دنيا برود، ملك الموت، آن ملعون را دور مي سازد كه ايمان او را نبرد.

5- امام صادق عليه السلام در اين باره مي فرمايد:

«هنگامي كه وقت نماز داخل شد، تمام درهاي آسمان باز مي شود و فرشتگان، اعمال انسان را در آن وقت بالا مي برند. دوست ندارم عمل هيچ كس از عمل من جلوتر به آسمان بالا رود و دوست ندارم عمل كسي در پرونده عملش جلوتر از عمل من نوشته شود». [7] .

6- نيز امام صادق عليه السلام مي فرمايد:



[ صفحه 273]



«من بايد در مسابقه به نماز و اعمال صالح از همه جلوتر باشم و نماز خود را در اول وقت كه هنوز كسي آن را شروع نكرده بخوانم و در اين مسابقه برنده باشم».

7- امام رضا عليه السلام فرمود:

«هر ركعتي از نماز در اول وقت، مطابق با هزار ركعت در غير وقت آن است». [8] .

8- از امام جعفر صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود:

«شيعيان ما را به مواظبت نمودن نماز اول وقت، امتحان كنيد!» [9] .

(امام عليه السلام مي خواهد اين مطلب را بيان كند كه اگر نمازگزار، نماز خود را در اول وقت بخواند از شيعيان ما مي باشد).

9- امام صادق عليه السلام نيز درباره ي نماز اول وقت مي فرمايد: «كسي كه به نماز اول وقت اهميت دهد و سعي كند كه آن را در اول وقت به جاي آورد، من (چهار چيز را) براي او ضمانت مي كنم (و آن ها عبارت اند از):

اول اين كه، هنگام مرگ با حالت شادماني، خوشحالي، راحتي و سرور از دنيا مي رود.

دوم اين كه، تمام غم ها و غصه ها و ناراحتي هاي او (در دنيا و آخرت) برطرف مي گردد.

سوم اين كه، از عذاب الهي و آتش سوزان جهنم نجات پيدا مي كند.

چهارم اين كه، (اول صبح قيامت) داخل بهشت هاي پر نعمت مي شود». [10] .



[ صفحه 274]




پاورقي

[1] وسايل الشيعه، ج 3، ص 79 الي 90. بحارالانوار، ج 80.

[2] وسايل الشيعه، ج 3، ص 121. من لا يحضر، ج 1، ص 68. المجالس، ص 343. بحارالانوار، ج 80.

[3] وسايل الشيعه، ج 3، ص 88 حديث 7. تهذيب، ج 1، ص 203. من لا يحضر، ج 1، ص 67. بحارالانوار، ج 80.

[4] وسايل الشيعه، ج 3، ص 79 الي 90. بحارالانوار، ج 80.

[5] وسايل الشيعه، ج 3، ص 79 الي 90. بحارالانوار، ج 80.

[6] وسايل الشيعه، ج 3، ص 79 حديث 4 و 5. بحارالانوار، ج 80.

[7] وسايل الشيعه، ج 3، ص 87 حديث 2. بحارالانوار، ج 80.

[8] وسايل الشيعه، ج 3، ص 79 الي 90. بحارالانوار، ج 80.

[9] وسايل الشيعه، ج 3، ص 82. بحارالانوار، ج 80.

[10] سفينة البحار، ج 1، ص 150. وسايل الشيعه، ج 3، ص 79. بحارالانوار، ج 80.


بازگشت