نقش عليت


چينش و تنظيم نظام هستي، اعم از واجب و ممكن، با قانون علت و معلول، صورت گرفته است و اين نظام، در اصل وجود، و كمال آن هيچ گاه از اين قانون تخطي نمي كند. در جاي خود روشن شده كه آنچه در مرتبه اي پايين قرار دارد، در



[ صفحه 31]



چيزي كه در مرتبه ي بالاست اثر نمي گذارد، چنان كه ظاهر نمي تواند علت باطن باشد؛ گرچه ممكن است نشانه يا علت اعدادي باشد. بلكه تنها مؤثر در عالي مرتبه بالاتر از آن است، و نيز علت براي باطن، چيزي است كه از آن باطن تر است و بر آن برتري دارد.


بازگشت