حساس بودن (بي تفاوت نبودن)


1. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: من أعان تارك الصلاة بلقمة أو كسوة فكأنما قتل سبعين نبياً أولهم آدم عليه السلام و آخرهم محمد صلي الله عليه و آله و سلم؛ [1] .

هر كس به بي نمازي در حد يك لقمه ي غذا يا يك لباس، كمك كند مثل اين است كه هفتاد پيامبر را كشته باشد كه اولشان حضرت آدم عليه السلام و آخرشان حضرت محمد صلي الله عليه و آله و سلم باشد.

2. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: من أعان تارك الصلاة بشربة ماء فكأنما حارب و جادل معي و مع جميع الأنبياء؛ [2]

.

هر كس بي نمازي را در حد يك مقدار آب براي نوشيدن ياري دهد مانند اين است كه با من و همه ي انبيا جنگ و جدال نموده است.



[ صفحه 254]



3. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: من أكل مع من لا يصلي كأنما قتل سبعين نبياً؛ [3] .

هر كس با بي نمازي كنار يك سفره بنشيند و غذا بخورد مثل اين است كه هفتاد پيامبر را كشته است.

4. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: من تبسم في وجه تارك الصلاة فكأنما هدم الكعبة سبعين مرة، و قتل سبعين ملكاً؛ [4] .

هر كس به صورت بي نمازي لبخند بزند مثل اين است كه هفتاد مرتبه خانه ي كعبه را ويران ساخته و هفتاد نفر از ملائكه را به قتل رسانده باشد.

5. حضرت علي عليه السلام فرمودند: دوست ندارم پيشاني مردي را كه در آن اثر سجده نيست نگاه كنم. [5] .

6. حدود سه سال پيش بود كه سوء ظني در من ايجاد شد. از خودم پرسيدم اينهايي كه برنامه ي فوتبال را شب ها تا ديروقت نگاه مي كنند چند نفرشان صبح براي نماز برمي خيزند. اين سوءظن تبديل به شك شد و از خودم پرسيدم هنگام توقف قطار براي نماز - جز قطار مشهد كه زوار هستند - چند نفر نماز مي خوانند. اتوبوس چطور؟ متأسفانه اين سوءظن كم كم به يقين تبديل شد.

در تهران در جلسه اي كه 500 نفر از رؤساي دبيرستان ها شركت داشتند، بحث به نماز رسيد از تعداد نمازگزاران پرسيدم آمار تكان دهنده اي ارائه شد.



[ صفحه 255]



به كارخانه اي رفته بودم كه 1500 كارگر داشت به مدير عامل گفتم چرا نماز برگزار نمي شود؟ در جواب گفت: توليد كم مي شود! اصلاً يادمان رفته است كه خداوند مي فرمايد:

(ولو أن أهل القري آمنوا و اتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الأرض)؛ [6] .

و چنانچه مردم شهر و ديار همه ايمان آورده و پرهيزگار مي شدند همانا درهاي بركات آسمان و زمين را بر روي آنها مي گشوديم.

اگر سه نانوايي تعطيل باشد، موج ايجاد مي شود اما اگر هزار مسجد بسته باشد آب از آب تكان نمي خورد، در ميدان هاي ورزشي، پارك ها، مؤسسات دولتي، كارخانه ها، تعطيل شدن نماز هيچ حادثه ي مهمي تلقي نمي شود. در بازار، موقع نماز چند نفر بازاري داريم كه كركره هايشان را پايين بكشند و سراغ نماز بروند. چند نفر از خواص ما وقت نماز كنار جاده به نماز مي ايستند و... احساس كردم بايد كاري بكنم اما از خودم مي پرسيدم، آخر مگر من چه كسي هستم؟ مگر از من باسوادتر نيست! وقتي بيشتر انديشيدم، به خود گفتم: مگر خداوند، اشرف مخلوقات حضرت محمد بن عبدالله صلي الله عليه و آله و سلم را با اوهن البيوت (خانه ي عنكبوت) حفظ نكرد پس اشكال ندارد كه بنده نيز بايستم و «قد قامت الصلاة» بگويم، مهم نيست چقدر سواد دارم، چقدر پول و زور دارم.

به هر حال اميدوارم نسبت به نماز يك غيرتي داشته باشيم؛ يعني وقتي ديديم مسجد خلوت است فشار خون مان بالا بيايد. ما در كار نماز امثال شهيد



[ صفحه 256]



رجائي ها لازم داريم كه وقتي به او گفته شد برويم ناهار فرمود: نذر كردم اگر نماز اول وقت نخوانم روزه بگيرم. يا امثال شهيد نواب صفوي كه هر كجا وقت شد اذان بگويد.

نمايندگان مجلس اگر از آموزش و پرورش سؤال بكنند از افت تحصيلي سؤال مي كنند اما از افت نماز سؤال نمي شود. [7] .

چطور شد كه در مجلس شوراي اسلامي اگر نماينده اي ده دقيقه دير كند هيئت رئيسه اعلام مي كند كه جناب آقاي فلاني نماينده شهرستان فلان ده دقيقه تأخير كرده و در راديو آبرويش مي رود در حالي كه سال ها از انقلاب گذشته؛ ولي بعضي از كارمندان سازمان ها و اداره ها پايشان را به نمازخانه نگذاشته اند. ما آبروي آنها را نمي ريزيم، بايد آبروي كسي كه نماز نمي خواند ريخته شود. آبرو ريختن در اسلام در بعضي از موارد جايز است: يكي در مجلسي كه همه اشراف بودند سيخ كبابي خورد و فقرا يا ضعفا نبودند. اميرالمؤمنين عليه السلام نامه اي نوشت و اين سيخ كباب كوفتش شد. يكي به مهماني اشرافي رفت حضرت امير چنان به او تشر زد كه در تاريخ آمده وقتي مي گفتند عثمان بن حنيف مي پرسيدند همان است كه در مجلس اشراف خورد و فقرا نبودند ما بايد يك جايي آبروريزي كنيم. حديث داريم حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم به مسجد آمد و به عده اي فرمود: «برويد بيرون» پنج نفر را بيرون كرد و فرمود: اينها نماز مي خوانند اما زكات نمي دهند. موعظه بس است در كشور



[ صفحه 257]



امام زمان عليه السلام نبايد حقوق بگير دولت تارك الصلاة باشد.

مردم سه دسته هستند: يك دسته مثل توت هستند، شيرينند و با يك حركت مي ريزند و بعضي مثل انارند، كه بايد گرفت و تابش داد و برخي هم مثل گردو بايد با چوب به جانش افتاد. نگوييد اگر مسجد بيايم ريا مي شود اين نوع ريا ثواب هم دارد. ما اگر زير لحاف مي گفتيم مرگ بر شاه، شاه نمي رفت بايد به خيابان ها برويم و داد بزنيم. همراه نماز تظاهر است. نماز محور است، هدف است بايد در متن بيايد بايد جدي بشود. در انتخاب مدير عامل نمونه مي پرسيم چي شد كه فلاني مدير نمونه شد؟ مي گويند: كارخانه ضرر مي داد الان سود مي دهد، مي پرسيم حالا در مورد نماز چه كرده است؟ مي گويند: ما براي نماز كاري نكرديم! بايد در انتخاب افراد نمونه به نماز هم توجه شود. وقتي مي خواهند غبار حرم امام رضا عليه السلام را بروبند غبارروبي يك عنوان است. بزرگ ترين شخصيت هاي مملكتي لباس سفيد مي پوشند و براي غبارروبي با غسل زيارت وارد ضريح مي شوند. غبارروبي كمال است اما مسجدروبي كمال نيست بايد برسيم به اين كه مسجدروبي هم يك ارزش و كمال باشد. [8] .

گاهي از روي غيرت، به آدمي برمي خورد مثلاً:

بازار ابوسفيان در مكه براي نماز تعطيل مي شود ولي بازار امام رضا عليه السلام در مشهد باز است.

براي نقاره خانه آدم بالا مي رود ولي براي اذان نوار مي گذاريم.



[ صفحه 258]



معتاد و شرابخوار را از اداره بيرون مي كنيم ولي با تارك الصلوة هيچ برخوردي نمي شود.

غرفه هاي شيك هتل ها براي سفال و جاجيم فروشي است آن وقت نمازخانه ي هتل ها در جاي غير مناسب واقع است.

در رستوران هاي جاده ها كثيف ترين جاها را براي نماز در نظر گرفته اند.

اين كه اتاق رئيس ما قشنگ تر از نمازخانه ها است اين چه معنايي دارد؟ در قديم مردم خانه هايشان خشتي بود ولي مسجدهايشان آجري، معنايش اين است كه خانه ي خدا بايد از خانه ي من بهتر باشد. [9] .

يك روز آقاي دكتر نجفي وزير محترم آموزش و پرورش تلفن كرد و گفت: رفتم به نهارخوري وزارتخانه ديدم 800 - 700 نفر حضور دارند اما نسبت به اين آمار نمازخانه كم جمعيت است. نامه اي نوشتند و من رفتم آن جا يك تغييري پيدا شد. همين حساسيت را ما مي خواهيم يعني وقتي مقايسه شد كه نهارخوري شلوغ است ولي نمازخانه خلوت، در اين صورت مسئول ناله بزند.

جناب آقاي دكتر مرندي چند روز پيش از يك بيمارستان بسيار مهمي بازديد مي كنند، هيئت امنا و معاون مالي و غيره لوح تقدير مي آورند تا ايشان امضا كنند. در بيمارستان به اين مجهزي و مهمي موقع امضاي لوح مي فرمايد كه من از نمازخانه بازديد نكردم مي رود مي بيند نمازخانه ي بيمارستان در شأن



[ صفحه 259]



آن جا نيست! مي گويد: متأسفم، لوح را امضا نمي كند! قهر مي كند و بيرون مي آيد همه ي پزشك ها رنگشان مي پرد! و ما همين را مي خواهيم. فيلمي كه به نحوي نماز در آن نيست اجازه ي پخش داده نشود و هر سرودسازي در بين سرودهاي خود يكي دو تا شعر و سرود براي نماز بسازد. [10] .


پاورقي

[1] لئالي الاخبار، ج 4، ص 51.

[2] همان.

[3] همان.

[4] همان.

[5] هزار و يك نكته درباره ي نماز، ص 250، به نقل از اسرار الصلوة، آيةالله جوادي آملي، ص 103.

[6] اعراف (7) آيه 96.

[7] ر. ك: نماز نشانه حكومت صالحان، ص 43، سخنراني حجةالاسلام و المسلمين قرائتي در سمينار نماز مشهد مقدس سال 1370.

[8] ر. ك: نماز حقيقت درخشنده، ص 25، سخنراني حجةالاسلام و المسلمين قرائتي در اجلاس نماز تبريز سال 1374.

[9] ر. ك: محسن قرائتي، «نماز پيوند خلق و خالق»، در سخنراني اجلاس نماز در بابلسر سال 1372.

[10] ر. ك: محسن قرائتي، نماز حقيقت درخشنده، ص 27 در سخنراني اجلاس نماز تبريز سال 1374.


بازگشت