برگزاري مراسم عقد ازدواج در مساجد


متأسفانه از مسجد در ذهن بعضي از نونهالان، تداعي مجلس ختم و عزاداري مي شود و حال آن كه نبايد چنين باشد. در برخي از آثار فقهي اهل سنت، اجراي «عقد ازدواج» در مسجد را مستحب دانسته اند و در اين باره حديثي را از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نقل كرده اند؛ [1] ولي فقهاي شيعه تنها آشكار بودن عقد ازدواج را مستحب دانسته اند و برگزاري مراسم عقد ازدواج در مسجد، به عنوان يك مستحب شرعي در نزد آنان ثابت نيست. صاحب جواهر قدس سره در مبحث «كراهت خريد و فروش در مسجد» [2] مي فرمايند: «ساير عقود معوض [3] نيز از اين جهت كه انجام آن در مسجد مكروه است به خريد و فروش ملحق مي شوند. بلكه شايد مراد از لفظ بيع و شراء (خريد و فروش) در روايات، كليه ي نقل و انتقالاتي باشد كه در آنها عوض وجود دارد. اما در مورد عقدهايي همچون عقد ازدواج كه به عقود معوض شباهت دارد، دو احتمال وجود دارد هم چنان كه در مورد اين كه آيا انجام مطلق عقد و ايقاع در مسجد، اگرچه معوض نباشد مكروه است يا نه؟ ترديد وجود دارد. بلي آن



[ صفحه 240]



دسته از عقود و ايقاعات همچون نذر و وقف و عتق (آزاد كردن بنده) كه از عبادات محسوب مي شوند، انجام آن در مسجد مكروه نمي باشد شايد بتوان گفت: نكاح از اين دسته ي اخير است...». [4] .


پاورقي

[1] سنن ترمذي، ج 3، ص 399، كتاب النكاح، باب 6، شماره ي 1089 و نيز ر. ك: اعلام المساجد باحكام المساجد، ص 360.

[2] جواهر الكلام، ج 14، ص 115.

[3] مراد از عقد معوض، عقدي است كه در آن داد و ستد وجود دارد و محتواي آن دريافت چيزي در مقابل پرداخت چيز ديگر است. مانند بيع، اجاره و... در مقابل عقود معوض، عقود غير معوض قرار دارد كه در آن عوضي وجود ندارد. بلكه يكي از طرفين عقد، چيزي را به طور يك جانبه به طرف ديگر پرداخت مي كند. مانند وقف، هبه اي كه در آن عوض نباشد و....

[4] سيماي مساجد، ج 1، ص 336.


بازگشت