مكروهات وضو


1. اسراف در آب وضو مكروه است لكن اسباغ (كامل وضو گرفتن) مستحب است و گفته شد كه آب وضو به مقدار يك مد باشد و ظاهر آن است كه اين مقدار آب براي تمامي واجبات و مستحبات وضو از افعال و مقدمات و مضمضه و استنشاق و شستن دو دست قبل از وضو مي باشد. [1] .

سؤال: در عروة الوثقي، مسأله 45، افعال وضو فرموده است: «الاسراف في ماء الوضوء مكروه» با اين كه اسراف حرام است، مقصود از



[ صفحه 120]



اين عبارت چيست؟

جواب: مستحب است آب وضو يك مد باشد و همان گونه كه در روايات آمده است، مصرف بيش از آن مقدار، ولو كمي بيشتر باشد، اسراف محسوب مي شود و مكروه است، از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمود: براي خداوند متعال فرشته اي است كه اسراف وضو را مي نويسد، همان گونه كه نقصان و كم گذشتن آن را مي نويسد. [2] و از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم نقل شده كه فرمود: مقدار آب وضو يك مد است و مقدار آب غسل يك صاع است و بعد از من مردمي مي آيند كه اين مقدار آب را كم مي شمارند، اين مردم برخلاف سنت من هستند و كسي كه بر سنت من ثابت باشد (وضو را به يك مد و غسل را به يك صاع انجام دهد) در بهشت قدس با من است. [3] .

و ظاهراً نظر صاحب عروة الوثقي قدس سره كه فرموده است: اسراف در آب وضو مكروه است، در جايي و در وقتي است كه براي آب ارزش و قيمت نباشد و اما اگر مصرف بيش از آن مقدار، در جايي باشد كه براي آب ارزش و قيمت باشد، يا كم آبي باشد، اسراف و حرام است مانند اسراف در چيزهاي ديگر. [4] .

2. كمك گرفتن از ديگران در مقدمات نزديك وضو مانند آب ريختن در دست وضو گيرنده مكروه است و اما در شستن و مسح ها جايز نيست.

3. وضو گرفتن با آبي كه به وسيله ي حرارت خورشيد گرم شده است و



[ صفحه 121]



هم چنين غساله ي حدث اكبر و هم چنين آبي كه رنگ و مزه اش به غير اوصاف نجس تغيير كرده است.

4. وضو گرفتن از ظروف طلاكاري و نقره كاري شده و يا ظروفي كه داراي صورت و عكس هستند.

5. وضو گرفتن در مكان استنجاء (مكان تطهير مخرج بول و غائط)

سؤال: شنيده ايم كه وضو گرفتن در بيت الخلاء مكروه است و سبب فقر مي گردد و حال اين كه در اين زمان بيت الخلاء و حمام و لباس شويي و دستشويي در يك مكان اند و در سابق جدا بودند آيا اين كراهت باقي است؟

جواب: آنچه مكروه است وضو گرفتن در مكان استنجاء است اما در دستشويي مورد سؤال كراهت ندارد. [5] .

6. خشك كردن آب وضو. [6] .


پاورقي

[1] همان، ج 1، في افعال الوضوء، مسئله 45.

[2] وسائل الشيعه، ج 1، ص 340.

[3] همان، ص 339.

[4] جامع المسائل، ج 2، سؤال 121.

[5] صراط النجاة، ج 1، ص 44، سؤال 91.

[6] العروة الوثقي، ج 1، فصل في مكروهاته (الوضوء).


بازگشت