نهايت اخلاص


قرآن كريم مي فرمايد: «قل أن صلاتي و نسكي و محياي و مماتي لله رب العالمين؛ [1] بگو (نماز و تمام عبادات من و زندگي و مرگ من، همه براي خداوند پروردگار جهانيان است.»)

خاطره: نماز و اخلاص امام خميني (ره)؛

يكي از علماي معاصر درباره نماز امام خميني (ره) مي گويد: نمازي كه امام در بيابانهاي بين كويت و عراق با چند تن از ياران خود خواند با نمازي كه در جماران همراه چند رئيس جمهور و سران كشورهاي اسلامي خواند و آخرين نمازهائي كه ايشان در بيمارستان به جاي آورد از لحاظ توجه و اخلاص يكسان بود. [2] .



[ صفحه 80]



نظر فقهي امام خميني (ره) در رساله عمليه

نماز فقط براي رضاي خدا!

«انسان فقط بايد براي انجام امر خداوند عالم نماز بخواند، پس كسي كه ريا كند، يعني براي نشان دادن به مردم نماز بخواند، نمازش باطل است. خواه فقط براي مردم باشد يا خدا و مردم هر دو را در نظر بگيرد.» و در مسئله بعد آمده است: «اگر قسمتي از نماز را هم براي غير خدا بجا آورد، نماز باطل است، چه آن قسمت واجب باشد مثل حمد و سوره، چه مستحب باشد مانند قنوت. بلكه اگر نماز را براي خدا بجا آورد ولي نشان دادن به مردم در جاي مخصوص مثل مسجد، يا در وقت مخصوص مثل اول وقت يا به طرز مخصوص مثلا با جماعت، نماز بخواند، نمازش باطل است.» [3] .


پاورقي

[1] سوره انعام، آيه 162.

[2] هزار و يك نكته ص 135.

[3] رساله توضيح المسائل امام خميني، مساله 946 و 947.


بازگشت