حرف: (ت)


تأملي، هديه------------استان: آذربايجان شرقي

عنوان اثر: چرا نماز بخوانيم؟-------------شهرستان: تبريز

موضوع: چرا نماز بخوانيم؟-----------تاريخ تولّد: 1359

قالب: ادبي----------ميزان تحصيلات:

_ _ _



من از 9 سالگي به «نماز» معتاد شدم و ديگر، معناي درد و رنج را، نفهميدم؛ هم ابتدايش «آرامش» است، هم انتهايش...

يادش به خير! روزگار كودكي؛ چه روزهايي داشتم... پدر مهربانم، شبي دستان كوچكم را به گرمي فشرد، بوسه اي بر پيشاني ام نشاند و گفت: هديه! بيدار شو، نمازِ شب مان، ناراحت مي شود، اگر آن را، ديرتر به درگاه خدا، هديه كنيم!

از جا، برخاستم، پدر، سجّاده ام را پر از گل هاي سپيد «ياس» كرده بود و...».

«تأمّلي» 17 ساله است؛ عاشقانه هايش را در 4 صفحه براي مان نگاشته و با نثري روان، از عشق مهربان ترين مهربانان گفته است. اين نويسنده ي جوان، نماز را هديه اي مي داند از سوي خداي مهربان، هديه ي آسمانيان به زمينيان!



[ صفحه 262]



تاتينا، ام ليلا----------استان: چهارمحال و بختياري

عنوان اثر: گلواژه ي عشق-----------شهرستان: بروجن

موضوع: جوان و نيايش----------تاريخ تولّد: 1359

قالب: تحليلي-----------تحصيلات:

_ _ _



«جوان و مستي»، «نماز، آيينه ي عشق» و «اكتشاف زرّين»، عنوان هاي فصل هاي سه گانه ي نوشتاري كوتاه است كه «تاتينا» و «شير محمدي»، در آن به موضوعاتي همچون: جوان و خانواده، جوان و دوست، جوان و آزادي، خودسازي، آثار تربيتي نماز، عبادت از ديدگاه عالِمان، زدودن گناهان و... پرداخته اند.

آنان در «پيشگفتار»شان، معتقدند كه «يكي از نقشه هاي استعمارگران غرب، اين است كه اسلام را، عامل عقب ماندگي مسلمانان، معرّفي كنند و براي رسيدن به اين هدف شوم، به هر جنايتي، دست مي زنند و امّا «جوانان» -كه تأثير پذيري شان از ديگران، بيشتر است- بيش از همگان در معرض اين هجوم وحشيانه و پنهانند...».

از زيبايي هاي اين اثر تحليلي، آوردن خلاصه و نتيجه ي مطالب، در پايان نوشتار است.



[ صفحه 263]



تال، حسن------------- استان: كرمانشاه

عنوان اثر: سيماي نمازگزاران----------شهرستان: سرپل ذهاب

موضوع: بهترين نماز و برترين نمازگزاران-----------تاريخ تولّد: 1358

قالب: تحليلي - ادبي----------- تحصيلات: مقطع متوسّطه

_ _ _



«تال»، نوشتارش را، اين گونه آغاز مي كند:

«در عصر انفجار فن آوري و انهدام فضايل انساني، آدمي، سرگشته و حيران، در ديار غريبي به نام «دنيا»، بيهوده دست و پا مي زند تا پناهگاهي محكم بيابد و در سايه ي آن، آرامشي براي خود، براهم كند...

در اين صحنه ي پُر غوغاي زندگي، هزاران نگراني، اضطراب، دلهره و خيال هاي پوچ، چهره ي حقيقي حيات را، تيره و تار، ساخته و نابساماني ها، هر روز، بيشتر و گسترده تر مي شود و... در اين ميان، تنها «ياد خدا» به وسيله ي «نماز» و «دعا» است كه مي تواند انسان را، به ساحل نجات و هدف نهايي آفرينش، سوق دهد...».

وي، حكايت هايي نغز را، از منابعي ارزش مند، بر مي گزيند، تا «سيماي نمازگزاران» را، به ما، بنمايانَد.



[ صفحه 264]



تبيانيان، مهدي----------استان: سمنان

عنوان اثر: نماز-----------شهرستان: مهدي شهر

موضوع: گوناگون----------تاريخ تولّد: 1361

قالب: تحليلي - ادبي-----------تحصيلات: مقطع متوسّطه

_ _ _



«مهدي» در اثر كوتاه تحليلي اش، پيرامون موضوع «چرا نماز بخوانيم؟»، نوشته و در شعرهايش، از «اسرار و آثار نماز»، پرده برداشته است؛ در «مقدمه» ي نوشتارش -به نقل از اثري زيبا- چنين آمده:

«در لحظه هايي كه آدمي، به كمال و شُكوه بي نهايت آفريدگار جهان، مي انديشد، سراپا، شيفته ي آن مي شود و دل و جانش، به فروتني مي گرايد.

آن گاه كه انسان، خود را، به ياري يك نيروي برتر، نيازمند مي يابد، بي گمان به سوي پروردگار دانا، توانا و مهربان مي شتابد.

و «عبادت»، همان «نيايش» و «پرستش» است كه «قرآن» آن را، مخصوص خداي يكتا و يگانه، مي شمارد و دل بستن به هر چيز ديگر را، ناروا مي داند...».

و امّا «تبيانيان»، در «شعر» بايد بيشتر بكوشد، تا به «زبان شعري» خويش دست يابد و آن گاه بي ترديد، از دل برخاسته هايش، بر دل ها خواهد نشست.



[ صفحه 265]



تديّن، علي اصغر----------استان: فارس

عنوان اثر: آرامش در پرتو نيايش----------شهرستان: جهرم

موضوع: آرامش در پرتو نيايش-----------تاريخ تولّد: 1360

قالب: ادبي----------تحصيلات: مقطع متوسّطه

_ _ _



«تديّن»، اثرش را، با مثنوي «شُكوه الهي» آغاز مي كند و «به سوي جاودانگي» مي تازد: «از آن زمان، كه خويشتن را شناختم دنيا و هر آنچه در آن است، وسيله اي است براي رسيدن به هدف... و آن گاه كه خود را در ژرفاي نيستي، احساس مي كنيم، تنها راه نجاتمان، پيوند با عشق و اميد به سعادت و جاودانگي است.

آري! بايد به فكر جهاني ديگر بود، دنيايي برتر كه در آن، از فرب و مكر و نيرنگ، خبري نيست و هر آنچه هست جاودانگي و نشاط است، ايمان و اميد...».

غنيمت شمردن زندگي، راهيان سعادت، جويندگان راه جاودانگي و... عناوين برخي از دل برخاسته هاي مؤلّف است كه با مناجاتي دلنشين، پايان مي يابد.

«همگي با شنيدن نداي توحيد (الله اكبر) مرغ دلتان به پرواز، در مي آيد... در دلت، فرياد شور و غوغاي او را مي شنوي، تا آسمان، راهي نمانده است؛ صدا، صداي خداست».



[ صفحه 266]



ترقّي گشتي، محسن----------استان: تهران

عنوان اثر: نماز و مفاهيم نمادين آن-----------شهرستان: تهران

موضوع: نماز و مفاهيم نمادين آن-----------تاريخ تولّد: 1363

قالب: تحليلي-----------تحصيلات: مقطع متوسّطه

_ _ _



«ترقّي» در مقدّمه اش «نماز» را برنامه اي الهام بخش براي توجّه به خويشتن آدمي مي خواند و آغاز و انجام سير معنوي اش.

«گشتي»، 15 سال دارد و نوشتارش را، با بهره گيري از 15 منبع ارزشمند، به رشته ي تحرير، در آورده است.

اهمّيّت نماز، آثار و فوايد اجتماعي نماز، تعقيبات نماز، دارندگان نعمت، واجبات نماز و... عناوين بعضي از مطالبي است كه مؤلّف، به آن ها پرداخته است. وي، «نماز» را وسيله اي برانگيزنده به سوي خوبي ها و نيكي ها مي خواند و بازدارنده از كژي ها و ناراستي ها.

او، تمام «آزادي» را در «نماز» مي داند؛ آزادي از بردگي ها و پرستش ها، دلبستگي هايي كه گاه، در قالب «جاه پرستي» جلوه مي كند و گاه، به شكل «مال پرستي».

اين اثر، با رواياتي از پيامبر اكرم (ص) در باب «نماز» و فهرستي از منابع و مآخذ، پايان مي گيرد.



[ صفحه 267]



تُركي، اكرم-------------استان: تهران

عنوان اثر: نمازي كه من دوست مي دارم-----------شهرستان: تهران

موضوع: نمازي كه من دوست مي دارم-----------تاريخ تولّد: 1357

قالب: تحليلي - ادبي----------تحصيلات: مقطع ابتدايي

_ _ _



«تُركي» با مدد آيات الهي، «عبادت» را تفسير مي كند و آن را والاترين كرنش در برابر خداوند مي خواند.

مكتب وحي، معراج مؤمن، ايمان به خدا، پرستش خدا، من و خداي من و... عناوين برخي از موضوعات اين نوشتار است كه با داستان هايي زيبا و كوتاه، همراه شده. وي عبادت را حضوري شورآفرين در برابر آفريدگار و نشستن بر سر مائده هاي معنوي او مي خواند و معتقد است كه راه و رسم پرستش را نيز بايد از خداوند، فرا گرفت و همچون امامان معصوم -عليهم السّلام- و انبيا و بزرگان دين، به عبادت پرداخت.

مؤلّف، نداشتن شوق و شور نيايش با پروردگار را، نشانه كسالت، سستي و نوعي «ريا» بر مي شمارد و بر اين اعتقاد است كه گفت و گو، با او، بايد نشاط روح را، در پي داشته باشد و...



[ صفحه 268]



تُركيان تبار، منصور-----------استان: كهكيلويه و بويراحمد

عنوان اثر: بازگشت-----------شهرستان: گچساران

موضوع: نماز----------تاريخ تولّد: 1350

قالب: داستان بلند----------تحصيلات: ليسانس

_ _ _



همه در انتظار بودند، تا مردي از راه بيايد و «عشق» و «مهرباني» را ميان آنان تقسيم مي كند.

اهالي روستا، بي تاب بودند؛ كودكان، چشم به راه و پيران و جوانان، با حسرت و آه؛ به اميد يك نگاه...

داستان «تُركيان تبار» از مردي جوان، سخن مي گويد كه با آمدنش، لبخند بر لب ها، شِكُفت و «او» كه «معلّم» بود، فقط از «عشق» مي گفت.

آقاي «حيدري» زماني به روستا، پا نهاد كه هياهوي «انقلاب»، «گوش ها را، نوازش مي داد و به دل ها، آرامش مي بخشيد.

او، آن قدر مهربان بود كه پس از مدتي كوتاه، مردم با راهنمايي هايش به «نماز» روي آوردند و... زيبا شدند!

و پليد انديشان طاغوت، با ياري كد خداي روستا، ناگهان، او را، از مردم گرفتند... دو سال بعد -همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي- آوايي شوق آفرين باز هم در فضاي آن ديار، طنين افكند: «آقاي معلم، بازگشت». و عشق و مهرباني، ديگر بار، آغاز گشت.



[ صفحه 269]



تسليم، سيّده عاطفه----------استان: يزد

عنوان اثر: آرامش در پرتو نيايش----------شهرستان: يزد

موضوع: آرامش در پرتو نيايش----------تاريخ تولّد: 1356

قالب: ادبي----------تحصيلات: مقطع متوسّطه

_ _ _



«اي كاش، روزي بيايد كه زندگي را، به درستي، باور كنيم؛ بدانيم كه هستيم و از نو، بسازيم خرابي هاي روحمان را.

اي كاش، خدا را، ببينيم؛ در عشقي ماندگار، بزرگ و هميشگي... افسوس، كه صدايش ما را، تكان نمي دهد؛ نگاهش را، نمي بينيم و دست هاي مهرباني كه هر لحظه، ما را، از تاريكي ها مي رهانند؛ نمي پذيريم...».

«تسليم» نثرهايي شيوا دارد و شعرهايي زيبا. او «غزل» را خوب مي سرايد و «مثنوي» را، خوب تر.



«سرخي روي تو، از باده ست يا بادِ صبا؟

از ترنّم هاي باران است، يا عشقِ خدا؟



دختر صحرا! بيا بنشين، كمي نجوا كنيم

از خدا گوييم و، دل را -بي ريا- شيدا كنيم...».





[ صفحه 270]



تشكري، اشرف----------استان: يزد

عنوان اثر: چرا نماز بخوانيم؟----------شهرستان: بافق

موضوع: چرا نماز بخوانيم؟----------تاريخ تولّد: 1363

قالب: تحليلي----------تحصيلات: مقطع متوسّطه

_ _ _



«تشكري»، «نماز» را عاملِ تسلط، بر هواهاي نفساني و دوري از وسوسه هاي شيطاني، مي خواند.

وي معتقد است نزديكي به خداوند والا، بهترين سرمايه ي آرامش و آسايش، در زندگي و يگانه راه هدايت است.

او، تمام صفحه هاي نوشتارش را، با احاديثي زيبا، زينت داده، رواياتي از «نهج البلاغه، «نهج الفصاحه» و...

«نماز، توجه به نعمت هاي بي كران الهي و قدرت بي پايان اوست؛ نزديك ترين راه ارتباط با خالق يكتا و جلوه اي از بندگي آدمي در پيشگاه خدا...».

گرد آورنده، در اثر خويش، به گزينش آثاري كوتاه و زيبا، دست زده و عاشقانه، در تنظيم آن ها كوشيده است.

آشنايي با روش «نگارش» و «تحقيق»، «تشكري» را در ارائه ي آثاري برتر، ياري خواهد كرد.



[ صفحه 271]



تقوايي، اصغر----------استان: تهران

عنوان اثر: نماز و آثار و جايگاه آن----------شهرستان: تهران

موضوع: گوناگون----------تاريخ تولّد: 1363

قالب: تحليلي----------تحصيلات:

_ _ _



«نماز، اصلِ دين است و بايد اصلي ترين جايگاه را، در بُعد تربيتي در مدارس ما، داشته باشد. دانش آموزان، بايد دل هاشان را با ياد خدا، زنده نگه دارند تا بتوانند در مقابل شبيخون فرهنگي دشمن -كه نسل جوان ما را نشانه گرفته است- ايستادگي كنند.

انسان ها، رابطه ي خود را، با خدا، به وسيله ي نماز، آغاز مي كنند و برجسته ترين اولياي خدا، نيز به وسيله ي نماز به وصلِ يار مي رسند؛ اقامه ي نماز، عالي ترين شعار انبيا و اوليا است...».

«تقوايي» پس از «پيشگفتار» به «ادب و آداب نماز» مي پردازد؛ به «جايگاه نماز در اديان گوناگون» و...

اين نوشتار -كه در 4 بخش، تنظيم شده است- با نقل «سخن آخر» و فهرستي از منابع و مآخذ، پايان مي يابد؛ «كتاب، پايان يافت؛ اما هنوز در آغاز راهيم؛ راه انسان شدن، كمال يافتن، بندگي كردن، مسلمان زيستن و... نماز، اُنس با پروردگارمان است؛ آن را جدي بگيريم. نماز، سخن گفتن «بنده» با «خالق» است؛ آن را، دوست بداريم».



[ صفحه 272]



تقوي راد، حكيمه----------استان: تهران

عنوان اثر: جوان و نيايش----------شهرستان: تهران

موضوع: جوان و نيايش----------تاريخ تولّد: 1361

قالب: تحليلي----------تحصيلات: مقطع متوسّطه

_ _ _



«آن هنگام كه تيرگي ها، بر جهان، حكمفرمايند؛ آن دَم، كه بشرِ غمزده به گوشه اي پناه مي برد؛ وقتي كه تنها، شقاوت و اعمال غير انساني در روزمرگي دنيا، نمايان مي شود، فقط يك محلِّ گريز، يك نقطه ي اميد و يك راهِ چاره، باقي مي ماند...».

«تقوي راد»، بر آن است كه ما را، از «راز بزرگ سعادت بشر» آگاه كند و به «خورشيد سعادت» برساند. او در نوشتارش «آيينه»اي، در برابرمان مي نهد تا خود را، آن گونه كه هستيم، ببينيم نه آن طور كه مي خواهيم باشيم و يا كمتر از آنچه هستيم!

وي با بهره گيري از آثاري ارزشمند، در 5 فصل به مطالبي همچون: نوشته هايي از نماز، قصّه هايي از نماز، آثار نماز در دنيا و آخرت، اسرار نماز، عبادت را بشناسيم، خلاصه اي از خصوصيّات جوان، آثار و بركات عبوديّت و بندگي و... مي پردازد.

«تقوي راد» در «حرف آخر»ش، هديه اي بزرگ از خطبه ي 172 «نهج البلاغه»، به ما، مي بخشد و با آرزويي بزرگ تر، دفترش را مي بندد، همان آرزوي هميشگي مان؛ ظهر خورشيدِ پنهان!



[ صفحه 273]



تقي پور كران، حسن----------استان: مازندران

عنوان اثر: جوان و نيايش----------شهرستان: بابل

موضوع: جوان و نيايش----------تاريخ تولّد: 1359

قالب: تحليلي-----------تحصيلات: ديپلم

_ _ _



«تقي پور»، در نوشتارش «جواني» را شورانگيزترين فصل زندگي و روزگار نشاط و سازندگي، مي خواند. دوراني اش، خويشتن خويش را بشناسد و با پرورش آن ها، بر توانايي هايش بيفزايد.

وي معتقد است، توجه به «خدا» و نيايش «آگاهانه»، دگرگوني و تحولي ژرف را، در آدمي، پديد مي آورد و او را در يافتن «هدف زندگي» ياري مي كند.

مؤلف، سعادت و بهروزي «جوانان» را در پرتو آشنايي با احكام و شريعت اسلام مي داند و سلامت آنان را، در ارتباط داشتن با خداوند مهربان.

او، در جاي جاي نوشته اش، بر اين مهم، تأكيد مي كند كه، در دنياي امروز كه جوانان -به اقتضاي طبيعت جواني- در معرض بحران هويت و انواع و اقسام آسيب هاي اجتماعي هستند، تنها راه نجات و اميدواري، احياي تفكّر ديني و قداست مذهبي، در پاسخ به نداي فطرت الهي آنان است.



[ صفحه 274]



تندرو بروجني، نصرت----------استان: چهارمحال و بختياري

عنوان اثر: معراج نور----------شهرستان: بروجن

موضوع: گوناگون----------تاريخ تولّد: 1359

قالب: تحليلي----------تحصيلات: پيش دانشگاهي

_ _ _



«تندرو»، اثر تحليلي اش را، با پيام مقام معظّم رهبري به هشتمين اجلاس سراسري نماز آغاز مي كند.

در فرازي از «پيشگفتار»ش، چنين مي خوانيم:

«بهار، آغاز شد و جوانه ها، بر سر شاخه ها، يادآور مي شوند و «بيداري» ما را، پس از هر خواب: بدانيد پس از هر مرگي، زندگي است...

كودك بوديم كه به جواني رسيديم و پيري، آينده ي ماست، دور شديم از آنچه «خوشبختي» است؛ پس آغوش، باز كنيم بر آنچه، خداوند مي فرستد و بدانيم كه «زندگي» در «بيهودگي»، «آسايش» نيست».

چرا نماز بخوانيم؟ نماز در كلام رهبر، تركِ نماز، عوامل بي رغبتي به نماز، بهترين اعمال، قيامت و نماز، عبادت در جواني، روحِ عبادت، قدرشناسي از نعمت جواني و... عناوين برخي از موضوعاني است كه «بروجني» به زيبايي، به آن ها پرداخته است.



[ صفحه 275]



تواضعي، سميه-----------استان: خراسان

عنوان اثر: صدا، صداي خداست-----------شهرستان: مشهد

موضوع: گوناگون-----------تاريخ تولد:

قالب: ادبي----------تحصيلات:

_ _ _



«در زمين، سكوتي عجيب، حكمفرماست. جهان، خاموش است؛ گويي زمين و زمان، در هاله اي از غفلت، فرو رفته اند و مهتاب -اين مونس صاحبدلان و سالكان راه شب- هم چنان خاموش و بي صدا، نظاره گر غفلت زمينيان است.

در اوج ظلمت، ناگاه، آوايي ملكوتي در فضاي شب، طنين افكن مي شود؛ صداي خدا، به گوش مي رسد: الله اكبر...

برخيز! كه آسمان، تو را مي خواند؛ لحظه، لحظه ي عشقبازي است. اكنون فاصله ها كنار مي روند و من، فقط تو را مي خوانم و جز تو به هيچ نمي انديشم...».



در راه طلب، به سر دويدن، عشق است

از باغِ وصال، ميوه چيدن، عشق است



عاشق نبُوَد، هر آن كه خواهد جز يار

آري، گُلِ روي يار ديدن، عشق است





[ صفحه 276]



توده رنجبر، زهرا-----------استان: تهران

عنوان اثر: در مسير خوشبختي----------شهرستان: هشتگرد

موضوع: چرا نماز بخوانيم؟-----------تاريخ تولّد: 1361

قالب: داستان بلند-----------تحصيلات: مقطع متوسّطه

_ _ _



«پوريا» سال ها بود كه در «آمريكا» زندگي مي كرد، در كنار پيرزني مهربان، كه هيچ گاه نمي گذاشت او، جاي خالي مادرش را، احساس كند.

وي با تلاش و كوشش فراوان، توانسته بود تحصيلاتش را ادامه دهد و در سايه ي راهنمايي هاي يكي از دوستان قديمي پدرش، زندگي خوبي را، براي خود، فراهم كند...

قهرمان داستان «رنجبر» شخصيت پويايي دارد و هنگامي كه به ايران، قدم مي گذارد، دلش با «خدا» پيوند مي خورد، با «نماز» و... آن گاه براي هميشه در كشورش مي ماند و...

نويسنده، مسير خوشبختي را، به خوبي كشف كرده است و ديگران را نيز، به آن، فرا مي خواند، پس بايد بيشتر بنويسد، بخواند و... باز هم بخواند!



[ صفحه 277]



توسّلي، نجمه-----------استان: تهران

عنوان اثر: سيماي نماز در قرآن و نهج البلاغه-------------شهرستان: تهران

موضوع: سيماي نماز در قرآن و نهج البلاغه------------تاريخ تولّد: 1364

قالب: تحليلي------------تحصيلات: مقطع راهنمايي

_ _ _



«توسّلي»، از آيات الهي، الهام مي گيرد تا «جايگاه رفيع نماز» و اهميت آن را، از ديدگاه قرآن، به ما بنماياند. وي با مدد ترجمه و شرحي روان، سيماي نماز را، در قرآن به نظاره مي نشيند.

فصل دوم نوشتار وي، به «سيماي نماز در نهج البلاغه» اختصاص دارد با مطالبي فراوان و گوناگون، همچون: اوقات نماز، فضيلت نماز در مسجد، آيا حقِّ عبادت خدا را مي توان به جا آورد؟ فضيلت نماز جمعه از نظر مولاي متقيان، مستحبات و مكروهات نماز، طهارت، شرايط قبولي نماز و...

مؤلّف بر اين اعتقاد است كه: «اگر به حقيقت پي مي برديم و خداي متعال را، به درستي مي شناختيم، آن گاه اعمال عبادي و طاعات ناقابل خويش را، در پيشگاه با عظمت او، كوچك و حقير مي ديديم و خود را، بسي كوچك تر و هرگز «مغرور» نمي شديم...».

آري، در آيينه ي انديشه ي آدمي، هر چيزي مي تواند بزرگ باشد و يا بزرگ تر، اما «خدا» بزرگ ترين است!



[ صفحه 278]



توكّلي، مرتضي-----------استان: مركزي

عنوان اثر: چرا نماز بخوانيم؟----------شهرستان: اراك

موضوع: چرا نماز بخوانيم؟ -----------تاريخ تولّد: 1352

قالب: تحليلي-----------تحصيلات: دانشجو

_ _ _



«نماز، وسيله ي تقرّب به خداوند است؛ سبب توسعه ي بينش و معرفت، نسبت به بزرگي و عظمت مقام ربوبيت و...».

مؤلّفان، با «مقدّمه»اي مبسوط و «پيشگفتار»ي موضوعي، پژوهش خود را، آغاز مي كنند و به موضوعاتي همچون: نزول رحمت، جبران گناه، دست يابي به عدالت اجتماعي، نزديكي به خدا، درس بندگي، همگام با هستي، توكّل و ياري، ارمغان سلامتي و... مي پردازند.

«توكّلي»، دانشجوي دانشگاه تربيت مدرس تهران (دكتراي برنامه ريزي روستايي) و «مير محمّدي»، دانشجوي دانشگاه تربيت معلّم تهران (كارشناسي تربيت بدني) هستند كه هدف نوشتار حقيقي خود را، دست يابي به راهبردهايي منطقي در زمينه ي موضوع برگزيده شان مي دانند.

آنان با بهره گيري از منابعي ارزشمند، اثري خواندني از خود، بر جاي نهاده اند كه شايد با ويرايشي ديگر، ديگران هم بتوانند آن را، بخوانند و بدانند كه چرا نماز مي خوانند!



[ صفحه 279]



توكّلي، سيد وحيد-----------استان: اصفهان

عنوان اثر: سيري در بوستان ياد دوست----------شهرستان: اصفهان

موضوع: گوناگون-----------تاريخ تولّد: 1359

قالب: تحليلي-----------تحصيلات: دانشجو

_ _ _



اثر خواندني «توكلي» و «معصومي»، در باب «بيان بزرگي و عظمت نماز، از قول انديشه مندان و متفكران»، «بيان اصلي و هدف از عبادت» و «آداب و رفتار پسنديده ي نمازگزار»، در 7 فصل و با عناويني مانند: عبادت، نماز، خصوصيّات اخلاقي و تأثيرات نماز، عوامل و رذايل اخلاقي كه مانعِ كمال نماز مي شود و... به رشته ي تحرير، درآمده است.

آنان در حين گرد آوري مطالب، ملاقاتي با آيت الله مظاهري داشته اند و پرسش هايي زيبا، درباره ي نماز، از ايشان كرده و پاسخ هايي زيباتر و خواندني تر، دريافت داشته اند. «بهترين نمازها و برترين نمازگزاران»، يكي از موضوعات مسابقه ي بزرگ تأليف كتاب، درباره ي نماز و يكي از پرسش هاي مؤلّفان است كه پاسخش را مي خوانيم:

«بهترين نمازها، نمازي است كه مراعات «ادب» در آن شود؛ و مثل اين كه خداي تعالي را، مي بيند، نماز بخواند و مهم تر از اين، «حضور قلب» داشته باشد. و بهترين نمازگزار، كسي است كه «تقوا» داشته باشد و از نظر «قرآن» نماز «متّقي» است كه مطلوب خداي متعال است».



[ صفحه 280]



توكّلي سراواني، مكرم----------استان: گيلان

عنوان اثر: آرامش در پرتو نيايش------------شهرستان: سراوان

موضوع: آرامش در پرتو نيايش-----------تاريخ تولد: 1360

قالب: داستان بلند-------------تحصيلات: مقطع متوسّطه

_ _ _



«وقتي كوچك بودم، نمي دانستم چرا به دنيا آمده ام؛ و در اطرافم چه مي گذرد... كم كم كه بزرگ تر شدم، مادرم برايم قصه هاي قشنگي، تعريف مي كرد، داستان پيامبران (ع) و قصه ي دختر كوچكي كه هميشه نمازش را، مي خواند...».

«توكّلي» داستانش را اين گونه آغاز مي كند و در آن، از پدر و مادري مهربان، سخن مي گويد كه با خواندن «قرآن» و «نماز»شان، به دختري كوچك، آرامش مي بخشيدند.

و از «مريم» -دوستش- كه مادرش به سختي، بيمار بود و...

داستان «سراواني» به خاطره اي بلند و آرام، مي مانَد كه در پرتو آشنايي با ابزارها و عناصر «داستان نويسي» مي تواند به اثري خواندي، تبديل شود.

او باز هم مي تواند بنويسد، از «نماز» و «روييدن، در خويش»، هر روز، بهتر از پيش!



[ صفحه 281]



تويسركاني، مهديه-----------استان: كرمان

عنوان اثر: جوان و نيايش-----------شهرستان: راور

موضوع: جوان و نيايش-----------تاريخ تولّد: 1362

قالب: تحليلي - ادبي-----------تحصيلات: مقطع متوسّطه

_ _ _



نقشي نمانده است به گُل هاي قالي ام

در انتظار آمدن خشكسالي ام



چندي است چشم هايم از پشت پنجره

مبهوت، مانده است به گلدان خالي ام...



«طوفان، در راه است؛ بايد شاخه هاي جوان را از مسير بادهاي سوزان و در هم شكننده، كنار بزنيم، بايد به آن ها بقبولانيم تنها «ايمان» است كه مي تواند ريشه هاي سروهاي جوان را، استوار نمايد...».

«تويسركاني» با پيشگفتاري ادبي، آغاز مي كند و در 9 فصل، به «نماز» مي پردازد؛ تعريف نيايش، فلسفه ي نيايش، انگيزه ي نيايش، دنياي جوان، عوامل بازدارنده ي جوان از نيايش، بازتاب نيايش در زندگي جوان و...

وي، با بهره گيري از كتاب ها و نشرياتي ارزشمند، اثري ماندني، از خود، بر جاي نهاده است.



[ صفحه 282]



تيموري، حسين-----------استان: يزد

عنوان اثر: ابعاد فردي و اجتماعي نماز----------شهرستان: بهاباد

موضوع: اسرار و آثار نماز-----------تاريخ تولّد: 1349

قالب: تحليلي-----------تحصيلات:

_ _ _



مؤلّف در «مقدّمه»اش مطالعه و تحقيق در زمينه ي معارف اسلامي -به ويژه عبادات- را، آن گاه كه به زباني ساده، بيان شود، بسيار مهم مي خواند و خود، در مستحبّات نماز» و... مي پردازد تا «ابعاد فردي و اجتماعي نماز» را، بر مخاطبان خود، آشكار كند.

«تيموري» هر بخش از كتاب خود را، با «پيشگفتار»ي كوتاه، همراه كرده و در اثري 180 صفحه اي از «مقدمات» تا «تعقيبات» نماز را، مورد بررسي قرار داده است.

وي كتابش را، با فهرستي از مطالبي و مقدّمه اي زيبا، آ غاز كرده و با فرازي از مناجات «شعبانيه» به پايان رسانده است.

پرواز در ملكوت، معراج سبز، تفسير سوره حمد، دعا و نيايش، نماز از ديدگاه قرآن و عترت، پرتوي از اسرار نماز و... از جمله آثاري است كه گرد آورنده از آن ها در تأليف و تدوين اثرش، بهره گرفته است.


بازگشت