نوشته هاي درهاي بهشت


و يكي از دلايل عام ديگر بر لزوم يا استحباب اقتران شهادت سوم به شهادتين، به طور مطلق و در اذان، روايت عبدالله بن مسعود از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم در ضمن حديث طولاني است، كه پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم فرمود: در روي درهاي بهشت نوشته شده:

«لا اله الا الله، محمد رسول الله، علي ولي الله.»

و نيز نوشته شده:

«من اراد ان يتمسك بالعروة الوثقي لاانفصام لها، فليقل: لا اله الا الله، محمد رسول الله، علي ولي الله؛

هر كس مي خواهد به دستگيره ي محكمي كه ناگسستني است، چنگ بزند، بايد بگويد: معبودي جز خداي يكتا نيست، محمد صلي الله عليه و آله وسلم رسول خدا، و علي عليه السلام ولي خدا است.» [1] .



[ صفحه 69]



عموم و اطلاق اين روايت، شامل گفتن آن در اذان نيز مي شود.



[ صفحه 70]




پاورقي

[1] احقاق الحق، تأليف علامه قاضي نورالله شوشتري، (كه با شرح مبسوط آيت الله العظمي سيد شهاب الدين مرعشي نجفي قدس سره، چاپ شده) جلد 4، ص 128 - 131 كه در اينجا به طور اختصار نقل كرديم. اين روايت را علماي ديگري نيز نقل كرده اند، مانند حافظ جمال الدين محمد بن احمد حنفي موصلي مشهور بن ابن حسنويه، متوفي سال 680 ه. ق در كتاب خود به نام «درّ بحر المناقب». و همچنين حافظ ابن الفوارس در كتاب خود «الاربعين»، و علامه ابوالمؤيد، الموفق بن احمد، متوفي سال 568 ه. ق در كتاب خود به نام «مقتل الحسين»، و قريب به آن، حافظ نسائي متوفي سال 303 ه. ق در كتاب الخصايص (الخصايص العلويه) از ابي عبدالرحمن احمد بن شعيب بن علي بن سنان بن بحر معروف به نسائي، متولد در خراسان به سال 215 (ه. ق) و متوفاي به مكه سال 303 (ه. ق) بعد از تأليف كتاب مذكور متهم به شيعه بودن گشته و وي را كتك زده از مسجد اموي در شام بيرون كردند كه در اثر آن ناراحتيها مريض شد و درخواست كرد او را به مكه برند و در ماه شعبان همان سال در مكه درگذشت، به همين جهت مولي باقر كجوري در اول كتاب خود به نام «خصايص فاطميه» وي را فردي شيعي خوانده است.

الذريعه، ج 7، ص 163، ش 881.


بازگشت