نقش سياسي نماز جمعه


نماز جمعه با واسطه شكل برگزاري و سيما و شرايط شركت كنندگان و اثرات و پيامدهايي كه در داخل و خارج از كشور مي تواند داشته باشد؛ به منزله يك حركت سياسي جلوه خاص دارد. نطفه بسياري از حركتهاي مردمي كه نهايتا



[ صفحه 141]



بصورت جريان عظيم و سرنوشت ساز مطرح مي شود، مي تواند تحولي شگفت در بافت و روند سياسي كشور ايجاد كند. در نمازجمعه بسته مي شود. در همين رابطه خدمتتان عرض بكنم كه بخاطر اينكه از نظر مفهومي ما به خطبه و نقش منبر برسيم بررسيهاي كتابخانه اي كه انجام گرفته، نمونه هاي آن را ما در الجزاير مي بينيم، كه مراجع قدرت فرانسوي، نگران ناآرامي هايي بودند، كه از طريق رهبران مذهبي اسلامي در هر تماسي كه با توده ي مردمي داشتند، در مساجد مردم خاموش را بر مي انگيختند و فرماندار الجزاير در سال 1393 ميلادي، طي بخشنامه اي كه تا به امروز مشهور مانده، از ورود رهبران مذهبي به مساجد ممانعت مي نمودند. و يا در سالهاي 1990 ميلادي شاه عبدالعزيز يك رهبر مذهبي نابينا، طي صحبت از منبر در 2 مسجد بزرگ دهلي فتوي صادر مي كند كه در تمام سرزمينهاي تحت اشغال انگليسي ها، بصورت دارالحرب ميدان جنگ قلمداد مي شود و اين عقيده به اقصي نقاط منتشر مي شود. يا نوشته اند، بروز اصلي حركت بر ضد قدرت اروپا در شام و مصر از اجتماع نماز جمعه صورت گرفته و در ايران هم كه طبعا مطالعات و آشنايي داريد. در رابطه با تنباكو و بزرگترين مسئله خود انقلاب يا در سالهاي 1956 ميلادي در مصر با هجوم انگليس، فرانسه، اسرائيل، جمال عبدالناصر رئيس جمهوري مصر در 2 جمعه (دوم و نهم نوامبر) در مسجدالاظهر قاهره نماز جمعه بر مي گذارد و سپس به منبر مي رود و خطابه اي مهم ايراد مي نمايد.


بازگشت