طهارت
نمازگزار، بايد براي انجام اين عبادت، كسب طهارت كند، گاهي با وضو يا غسل، و در شرايطي هم تيمم مي كند. وضو جزء ايمان است و به تعبير امام باقر عليه السلام نماز بدون وضو، نماز نيست: «لا صلاة الا بطهور» [1] و در برخي روايات، از وضو به عنوان «كليد ايمان» و «نصف ايمان» تعبير شده است. [2] .
امام رضا عليه السلام بيان جالبي درباره وضو دارد و مي فرمايد:
1- «لان يكون العبد طاهرا اذا قام بين يدي الجبار عند مناجاته» وضو، يك ادب در برابر خداست تا بنده، هنگام نماز، وقتي در برابر خداوند مي ايستد
[ صفحه 102]
پاك باشد.
2- «نقيا من الادناس و النجاسة» از آلودگي ها و پليدي، پاكيزه باشد.
3- «مع ما فيه من ذهاب الكسل و طرد النعاس» به علاوه، در وضو، از بين رفتن كسالت و طرد خواب آلودگي (و ايجاد نشاط) است.
4- «و تزكية الفؤاد للقيام بين يدي الجبار» [3] و دل و روح را آماده ي ايستادن در برابر پروردگار مي سازد.
امام در اين حديث شريف، به همه ي ابعاد جسمي و روحي وضو، يعني نظافت و پاكي و آمادگي روح و كسب نشاط عبادت و پديد آوردن زمينه معنوي عبادت اشاره فرموده است.
مرحوم فيض كاشاني مي گويد:
يكباره برخاستن از ماديت و كوچ به معنويت مشكل است، ولي وضو گرفتن، انسان را كم كم آماده مي سازد. [4] .
پاورقي
[1] وسائل الشيعه، ج 1، ص 256.
[2] محجة البيضاء، ج 1، ص 281.
[3] وسائل الشيعه، ج 1، ص 257.
[4] محجة البيضاء، ج 1، ص 281.