عوامل ايجاد حضور قلب


پيش از اين نيز بيان گرديد كه از شرايط مهم قبولي و كمال نماز، «حضور قلب» است. به طور يقين، نماز بدون حضور قلب، در انسان مؤثر نخواهد بود و نبايد انتظار داشت آثاري را كه براي نماز برشمرده اند، بر نمازگزار مترتب گردد؛ چنين نمازي هيچ گاه «معراج مؤمن» نخواهد بود و انسان را از فحشا (گناه مخفي) و منكر (گناه علني) باز نمي دارد. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نيز فرمود: «خداوند نماز بنده اي را كه دلش با بدنش حضور ندارد، نمي پذيرد.» [1] از همين رو هم فرمود: «آن مقداري از نماز بنده به حساب مي آيد كه با شناخت و توجه همراه باشد.» [2] .

از جمله آثار حضور قلب در نماز «محبت الهي» است و در روايت شريف آمده است: «همانا من از ميان شما، مؤمني را دوست دارم كه وقتي به نماز واجبش ايستاد، توجه قلبي او به خدا باشد و مشغول به كار دنيا نباشد. بنده اي نيست كه در نمازش به خدا توجه نمايد، مگر آن كه خداوند به او رو مي كند و دل هاي مؤمنين را متوجه او مي سازد. و بعد از اين كه مشغول محبت الهي شد، مؤمنين به او محبت مي ورزند». [3] .



[ صفحه 112]




پاورقي

[1] «لا يقبل الله صلاة عبد لا يحضر قلبه مع بدنه»؛ مستدرك الوسائل، ج 4، ص 111.

[2] پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم: «انما يكتب للعبد من صلاته ما عقل منها»؛ همان، ج 3، ص 57.

[3] امام صادق عليه السلام: «اني لا حب للرجل المؤمن منكم اذا قام في صلاة فريضة أن يقبل بقلبه الي الله و لا يشغل قلبه بأمر الدنيا. فليس من عبد يقبل بقلبه في صلاته الي الله تعالي الا أقبل الله اليه بوجهه و أقبل بقلوب المؤمنين اليه بالمحبة بعد حب الله اياه»؛ وسائل الشيعة، ج 5، ص 475.


بازگشت