نوشتاري كه در كنار جريده همراه ميت گذاشته مي شود


«جريدتين» عبارت است از دو تركه ي تر، كه همراه ميت در كفن گذاشته مي شوند. توضيح بيشتر در ادامه ي همين فصل خواهد آمد

پيش از نوشتن آن مي گويي:

«بسم الله الرحمن الرحيم، أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده و رسوله - صلي الله عليه و آله و سلم - و أن الجنة حق، و أن النار حق، و أن الساعة آتية لا ريب فيها، و أن الله يبعث من في القبور.»

- به نام خداوند رحمت گستر مهربان، گواهي مي دهم كه معبودي جز خداوند يگانه نيست، و شريكي براي او وجود ندارد، و گواهي مي دهم كه حضرت محمد - صلي الله عليه و آله و سلم - بنده و فرستاده اوست، و بهشت و آتش جهنم حق است، و قيامت خواهد آمد و شكي در آن نيست، و خداوند تمام اهل قبور را برمي انگيزاند.

سپس مي نويسي:

«بسم الله الرحمن الرحيم، شهد الشهود المسمون في هذا الكتاب أن أخاهم في الله - عزوجل - در اينجا نام ميت و نام پدر او را به اين صورت:... ابن.. مي نويسند: أشهدهم و



[ صفحه 136]



استودعهم و أقر عندهم أنه يشهد أن لا اله الا الله وحده لا شريك له، و أن محمداً صلي الله عليه و آله عبده و رسوله، و أنه مقر بجميع الأنبيآء و الرسل، و أن عليا ولي الله و امامه، و أن الأئمة من ولده أئمته، و أن أولهم الحسن، و الحسين و علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و القآئم الحجة، و أن الجنة حق، و النار حق، و الساعة آتية لا ريب فيها، و أن الله يبعث من في القبور، و أن محمد صلي الله عليه و آله رسول الله [جآء بالحق، و أن عليا ولي الله و الخليفة من بعد رسول الله صلي الله عليه و آله] و مستخلفه في أمته، مؤديا لأمر ربه - تبارك و تعالي - و أن فاطمة بنت رسول الله، و ابنيها الحسن و الحسين ابنا رسول الله و سبطاه و اماما الهدي و قآئدا الرحمة، و أن علياً و محمداً و جعفراً و موسي و علياً و محمداً و علياً و حسناً و الحجة - أئمة وقادة و دعاة الي الله [جل و علا] و حججه علي عباده.»

- به نام خداوند رحمت گستر مهربان، شاهداني كه در اين نوشته نام برده شده اند گواهي مي دهند كه برادرشان در راه خداوند - عزوجل - فلاني پسر فلاني. و در اينجا اسم ميت و نام پدرش را ذكر مي كنند - آنان را گواه گرفت و به آنان سپرد، و در نزد آنان اقرار نمود كه شهادت مي دهد كه معبودي جز خداوند يگانه نيست و شريكي براي او وجود ندارد، و حضرت محمد صلي الله عليه و آله بنده و فرستاده ي خداست، و به تمام پيامبران و فرستادگان اقرار مي نمود، و اينكه علي ولي خدا و امام اوست، و اماماني كه فرزندان علي هستند امامان او، و نخستين آنان حسن، [و سپس] حسين و علي بن الحسين و محمد بن علي، و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و حسن بن علي و قائم حجت مي باشند، و اينكه بهشت و آتش جهنم حق است، و قيامت خواهد آمد و شكي در آن نيست، و خداوند تمام اهل قبور را برمي انگيزاند، و اينكه حضرت محمد صلي الله عليه و آله رسول خدا است كه [دين حق را آورد، و علي، ولي خدا و خليفه ي بلا فصل بعد از رسول خدا صلي الله عليه و آله] و جانشين او در ميان امتش بود، در حالي كه دستورات پروردگارش - تبارك و تعالي - را اجرا نمود، و اينكه حضرت فاطمه دختر رسول خدا، و پسرانش حسن و حسين، دو پسر رسول خدا و نوادگان او و امامان هدايتگر، و راهبران رحمت هستند، و حضرت علي و محمد و جعفر و موسي و علي و محمد و علي و حسن و حضرت حجت، امامان و راهبران و دعوت كنندگان به سوي خداوند [جل و علا] و حجتهاي او بر بندگانش مي باشند.



[ صفحه 137]



سپس به شهود خطاب كرده و مي گويد:، اي فلاني و اي فلاني كه در اين نوشته نامبرده شده ايد، اين شهادت را در نزد خود براي من ثابت نگاه داريد، تا اينكه آن را نزد حوض [كوثر] به من باز دهيد.

آنگاه شهود مي گويند: «اي فلاني،

«نستودعك [الله] و الشهادة و الاقرار و الاخاء، و موعوده عند رسول الله صلي الله عليه و آله، و نقرأ عليك السلام [و رحمة الله و بركاته].»

- تو و اين گواهي و اقرار و برادري را به خدا مي سپاريم. و وعده ي ما در نزد رسول خدا صلي الله عليه و آله و بر تو باد سلام و رحمت و بركات الهي.

بعد نوشته را پيچيده و شهود و خود ميت آن را مهر مي كنند و بعد همراه با تركه در سمت راست ميت قرار مي دهند.

البته اين نوشتار را با كافور و چوب پاك كه خوشبو نباشد، مي نويسند.

و در ادامه ي روايت آمده است: البته اگر خدا بخواهد، و توفيق تنها از اوست، و درود و سلام ويژه ي خداوند بر سرورمان حضرت محمد پيامبر اكرم و خاندان برگزيده و نيك او.


بازگشت