احكام و آداب ظاهري


بنده اي كه در دار فنا به اين امور مبتلاست، هنگام ورود به توالت نيازمند است كه پيش از داخل شدن اموري را بداند، تا كارها و گفتارش بر مبناي شناخت و آگاهي باشد.

از جمله ي آن امور كه در روايات آمده است، اين است:

1- در حال اختيار و توانايي اگر سرش باز باشد، پيش از وارد شدن آن را بپوشاند.

2- جاي نشستن او از نگاه ديگران به عورتش مصون و محفوظ باشد.

3- وقتي خواست براي اين منظور بنشيند، رو و پشت به قبله نباشد.

4- رو به سمتي كه باد مي وزد بول ننمايد زيرا امكان دارد كه باد آن را به سوي او برگرداند.

5- رو به آفتاب و ماه نباشد.

6- در سوراخهاي حيوانات بول نكند زيرا امكان دارد چيزي از آن جا خارج شده



[ صفحه 103]



و گزندي به او برساند.

7- از نشستن در مكانهايي كه موجب آزار و اذيت مردم است، اجتناب كند.

8 - در آب جاري يا آب راكد، بول و غايط نكند، البته كراهت دومي شديدتر است. و اگر آب راكد كمتر از مقدار كر باشد، بول و غايط كردن آن را آلوده و نجس مي كند.

9- در حال اشتغال به قضاي حاجت، نخورد و نياشامد.

10- در اين حالت، مسواك نزند.

11- سخن نگويد، مگر به ياد خداوند - جل جلاله - و يا اينكه ناچار از سخن گفتن باشد.

12- هنگامي كه از قضاي حاجت خويش فراغت پيدا كرد، استنجا نموده و جاي بول و غايط را با آب شستشو دهد. و اگر براي شستن غايط آب پيدا نشد، جاي آن را با سه سنگ پاكيزه يا هر چيز ديگري كه شرع مقدس جانشين آن قرار داده، پاك كند. و اگر عين غايط پيش از استعمال سه سنگ و چيز ديگر برطرف شده باشد، بايد آن سه را استعمال كند. و اگر عين نجاست با سه سنگ برطرف نشود، بايد بيش از سه عدد سنگ استعمال كند تا اينكه عين غايط برطرف شود.

البته حتي در صورت وجود آب نيز جايز است در رفع غايط به سنگ بسنده كند، به همان صورتي كه ذكر كرديم، ولي اگر بين سنگ و آب جمع كند، افضل و بهتر خواهد بود.

13- وقتي از تطهير محل غايط فارغ شد، استبراء كند، يعني سه بار به آرامي از مخرج تا بيخ آلت تناسلي را دست كشد، سپس سه بار از بيخ آلت تا سر آن دست كشد [1] ، سپس آن را شستشو دهد. و در شستن مخرج بول، در حالت دسترسي به آب، غير از آب كفايت نمي كند.

و حكم زن در شستن غايط با آب، همانند مرد است، و اما در بول نيازي به



[ صفحه 104]



استبراء ندارد و شستن آن كفايت مي كند.


پاورقي

[1] و نيز سه بار سر آلت را فشار دهد. ظاهراً عبارتي كه ذكر شد از متن افتاده است.


بازگشت