راز طهارت


يك. طهارت داراي نهان، حكمت و آدابي است و هر يك از اينها از ديگري جداست و براي هر يك درجاتي وجود دارد، به درجه ي خاصي از نهان نمي توان دست يازيد جز به وسيله ي كرداري كه با حكمت و آداب برابر و معادل باشد و...
دو. طهارت، به اشكال فرشتگان علمي يا عملي تمثل مي يابد كه تقديس، تسبيح و تكبير مي گويند.
سه. طهارت و دعاهاي آن در برگه اي نوشته شده و تحت عرش قرار خواهد گرفت.
چهار. طهارت، به موجب تطهير آدم عليه السلام از خطايي كه در بهشت مرتكب شد نازل شده است.
پنج. گناه، شكننده ي وضو و طهارت دروني است، گرچه ناقض طهارت ظاهري، كه در فقه از آن بحث مي شود، نيست.
شش. چگونه وضو گرفتن و كيفيت تحصيل طهارت با وضو، در معراج پيامبر اكرم بيان شد.
هفت. اخلاص محض آن است كه شخص مخلص، جز خداي سبحان را ننگرد، و اين همان كمال توحيد است، چنان كه امير موحدان علي عليه السلام فرمود:
«... وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَه ؛ يعني خالص همه ي هستي را براي او دانستن، وَ كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْه ؛ (1) يعني كمال اخلاص الهي نفي صفات زايد بر ذات از خداوند متعالي است.»
هشت. اسرار، حكمت و آداب طهارت بر گرفته از خاك، يعني تيمم، چونان طهارت به دست آمده از آب، يعني وضو است. (2)

«سّر طهارت آن است كه بدانيم پاكي جامه و پوست بدن، پاكي غلاف (پوسته) است و روح اين طهارت، پاكي دل است به توبه و پشيماني و دوري از اخلاق ناپسنديد، كه نظرگاه حق است و جاي حقيقت نماز دل است، و تن جاي صورت نماز است.» (3)

پاورقي

1- نهج البلاغه، خطبه ي 1.
2- رازهاي نماز، آيةالله جوادي آملي، ص42-46.
3- نماز يا بهترين راه خودسازي، ميرخليل سيدنقوي، ص78، ستاد اقامه نماز، چاپ: دوم، تابستان 1376، به نقل از: كيمياي سعادت، ابوحامد غزالي.

بازگشت